Reklamation på brugt bil 'købt uden garant~
Fra : Mogens Olesen

Dato : 06-06-02 10:53

Hej,

Jeg har lige købt min første bil. Det blev en Citroen Xantia 1.8 fra maj
1994 der har kørt 246.000 km. Bilen er købt ved en forhandler, den kører dog
godt og er tilsyneladene i fin stand. Bilen kostede 40.000,- inkl. levering
og blev på grund af alder og den lave pris solgt uden garanti.

Op til købet havde jeg sat mig ind i de skavanker der plager netop denne
bilmodel og var blevet særligt opmærksom på at 1.8 modellen kunne være meget
tørstig efter olie (op til 1 l pr. 1000 km). Jeg spurgte direkte sælger om
den brugte meget olie hvortil han blot påpegede at det var en ældre bil og
det derfor ville være fornuftigt at holde øje med olieniveauet.

Det har jeg så gjort. På 360 km har bilen brugt fra max til min niveauet på
oliepinden. I følge instruktionsbogen svarer forskellen til 1,4 liter. Det
synes jeg er meget voldsomt. Min ufaglige og subjektive diagnose er at
motoren er defekt. Mit spørgsmål er så: Hvor står jeg juridisk i denne sag.
Kan jeg forlange at sælger forsøger at udbedre fejlen eller at lade handlen
gå tilbage? Den er som nævnt købt uden garanti, men købeloven gælder vel
stadig?

Et lusket element i bilhandlen var at lige før jeg skulle til at køre i min
'nye' bil oplyste sælger at gulvmåtterne til bilen lå i bagagerummet under
de fire vinterdæk. Jeg studsede over at han ikke blot havde lagt måtterne på
plads, men tænkte ikke vidrere over det. Forleden tager jeg de fire
vinterdæk ud og og måtterne kommer frem. Det viser sig at der er præget
navnet på en stor international biludlejningskæde tværs over måtterne. Jeg
har ikke fået oplyst at den har været anvendt til udlejeningsbil og jeg
ville have tænkt to-tre gange over om det var den rette bil hvis jeg havde
vidst det før købet.

Hjælp og juridisk indsigt modtages med kyshånd.

På forhånd tak, Mogens Olesen

Fra : Henning

Dato : 06-06-02 11:30

On Thu, 6 Jun 2002 11:53:29 +0200, "Mogens Olesen"
<mogens90210@fjern_dette_yahoo.dk> wrote:

> [...]
>godt og er tilsyneladene i fin stand. Bilen kostede 40.000,- inkl. levering
>og blev på grund af alder og den lave pris solgt uden garanti.
Den dutter i kke, lige meget hvad I har aftalt. Forhandleren er bundet
af 2 års reklamationsret, dog skal alder og stand på bilen tages i
betragtning, når der reklameres.

> [...]
>ville have tænkt to-tre gange over om det var den rette bil hvis jeg havde

Så vil jeg mene, at sælger har tilbageholdt væsentlige oplysninger
ifm. salget - forudsat bilen vitterligt har været brugt som
udlejningsbil, og at det ikke bare er et sæt måtter, der tilfældigt er
smidt ned i bilen.

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-06-02 12:03

Henning skrev:

>Så vil jeg mene, at sælger har tilbageholdt væsentlige oplysninger
>ifm. salget

Enig. Det følgende forudsætter at bilen har været brugt til
udlejning. I nogen grad holder det dog stik selv om det ikke er
tilfældet, for der blev spurgt specifikt til olieforbruget, og
sælger svarede undvigende - og bilen har et højt olieforbrug selv
for en brugt bil.

§ 76.   Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis
1)   ...
2)   ...
3)   sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om
   forhold, der har haft betydning for køberens bedømmelse
   af genstanden, og som sælgeren kendte eller burde kende,
   eller

   Køberens mangelsbeføjelser

§ 78.   Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget
   mellem
1)   afhjælpning af mangelen,
2)   levering af en anden genstand, der stemmer overens med
   aftalen (omlevering),
3)   et passende afslag i købesummen eller
4)   ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2.   Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
   gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil
   påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal
   herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden
   mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan
   gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3.   Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan
   køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller
   ophævelse af købet.

--
Bertel

Fra : TGD

Dato : 06-06-02 21:06

"Mogens Olesen" <mogens90210@fjern_dette_yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
levering
> og blev på grund af alder og den lave pris solgt uden garanti.
<KLIP>

Tillykke og velkommen i klubben af ulykkelig bilejere.

Du skal vist have en samtale med www.fs.dk men snak først med forhandleren,
se om der er en anden bil du er interesert i og kan "bytte" til, husk ham på
§ (kan findes på www.fs.dk), han kan ikke løbe fra reklamations retten på 2
år. Er bilen leveret med plader (altså han indregistrerede den) er der
yderligere skærpede krav om sikekrheden iflg. FS.

Hvis du vil vide mere om biler skal du nok kigge på dk.fritid.biler danmarks
mest aktive nyhedsgruppe.

Fra : Mogens Olesen

Dato : 07-06-02 06:37

Hej

Mange tak for jeres svar. Jeg vil kontakte forhandleren snarest og se om vi
kan finde ud af noget i fred og fordragelighed.

Med venlig hilsen, Mogens

Fra : Peter G C

Dato : 07-06-02 12:16

Mogens Olesen <mogens90210@fjern_dette_yahoo.dk> skrev:

[klip]

> Hjælp og juridisk indsigt modtages med kyshånd.

Du kan læse om køb og salg af biler her:
http://www.stevns.net/dkfritidbil/diverse/garanti.htm

/Peter

--
http://www.grauslund.com