Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fordele Ulemper Digital kontra SLR kamerae~
Fra : Inga og Hans Jørgen

Dato : 06-06-02 05:56

Hej gruppe!

Der må være nogen her i gruppen som har brugt SLR kamera, og nu bruger
Digital.
jeg vil meget gerne høre jeres vurdering om fordele og ulemper, ved overgang
til digital kamera.

Bla. manuel zoom - motor zoom?
forsinket udløser på digital, er det blot en tilvænning eller er det meget
generende?
der er sikkert mange andre forhold som i garvede gutter kan oplyse om
På forhånd tak for nogle gode kommentarer

Hans Jørgen

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 06-06-02 08:24

> [...]
> Digital.
> jeg vil meget gerne høre jeres vurdering om fordele og ulemper, ved

Jeg har et Nikon spejlreflex og låner (efterhånden ofte) et Sony P1.
Den største forskel synes jeg ligger i det man holder om. Nikon'en kan man
holde fast i, og man kan (skal!) sågar holde på objektivet. Det kan jeg
lide!

> Bla. manuel zoom - motor zoom?
Sony'et har motor zoom og zoom i søgeren (fint!). Det generer mig ikke,
selv om man lige skal venne sig til ikke at zoome for vildt ind og ud. Men
det er ikke noget problem.

> forsinket udløser på digital, er det blot en tilvænning eller er det meget
> generende?

Ja, det generer mig ret meget. Jeg er vant til at det siger klik når jeg
trykker ned, og billedet er i kassen. Med Sony'et skal jeg lige vente til
strømmen får tid til at løbe og den løber ikke med lysets hastighed!

> der er sikkert mange andre forhold som i garvede gutter kan oplyse om
> På forhånd tak for nogle gode kommentarer

Mit Nikon er gammelt, så alle ting stilles udvendigt. Sony'et har smarte
menuer og undermenuer og har jeg forstørrelsesglas med kan jeg også se dem.

Men det er da total lækkert, at det kan ligge i enhver lomme, og billederne
er klar med det samme. Min nevø (4 år) vil faktisk kun fotograferes, når vi
bruger digital kamera, og han render hen for at kontrollerer billedet efter
hver optagelse. Bruger vi et kamera han ikke kender, kan vi tage et billede
og når han opdager, at der ikke er skærm bag på, er det slut med
fotografering!

Det er klart, at jeg skal have mit eget på et tidspunkt.

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-06-02 08:53

"Inga og Hans Jørgen" wrote:

> [...]
> Digital.
> jeg vil meget gerne høre jeres vurdering om fordele og ulemper,

Ulempe: man har ikke mulighedden for at skifte objektiver.
Fordel: et digicam fylder og vejer væssentligt mindre.
Fordel: man har ikke udgifter til film og fremkaldse

> Bla. manuel zoom - motor zoom?
> forsinket udløser på digital, er det blot en tilvænning eller er
> det meget generende?

Der er mange der medregner den tid hvor cameraet focuserer til
forsinkelse, det er egenlig ikke rimmeligt, på et 100% manuelt kamera
skal fotografen jo også bruge tid på at stille skarpt, og de bedre
digicams er rimmelig hurtige til at stille skarpt.

Hvis man vil tage øjebliksbilleder, så handler det jo om at være
forberedt, og hvis man vil ta' action-billeder, så er løsningen at man
focuserer i det område, hvor man forudser der vil ske noget, ved at
trykke udløseren halvt ned, og så er man klar til at eksponere i det
splitsekundt, hvor der sker noget, og de bedre digicams kan typisk ta' 3
til 5 billeder på et sekundt, med "motor" funktionen, det er der vist
ikke mange SLR kameraer der kan klare.

Fra : jakob

Dato : 06-06-02 09:20

> Ulempe: man har ikke mulighedden for at skifte objektiver.

Det kommer vel an på hvilket kamera man køber. Jeg ved godt at hvis det
skal være i en overkommelig prisklasse er det ikke med udskifteligt
objektiv, men en af mine venner har købt et canon digital kamera, der
ikke i det ydre adskiller sig fra et traditionelt spejlrefleks, og han
kan bruge alle sine optikker. Ulempe, prisen.

Som generel ulempe er vel at opløsningen i digitale billeder stadig er
noget lavere end hvad der gælder for alm film. Og kvalitet koster vel
mere end med traditionel film.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Niels H. S. Nielsen

Dato : 06-06-02 09:34

> forsinket udløser på digital, er det blot en tilvænning eller er det meget
> generende?

Alle digicams, med undtagelse af de dyreste professionelle, har en meget
generende forsinkelse af udløseren.
Det er ikke noget som man kan 'vende sig til' medmindre man lærer at se ud i
fremtiden så man kan forudsige hvad der vil ske og trykke på udløseren i god
tid i forvejen.
Det har selvfølgeligt størst betydning ved fotografering af mennesker og
motiver i bevægelse. Hvis man tager mere statiske billeder har det mindre
betydning.

mvh
Niels
Niels H. S. Nielsen
http://www.forloren.dk

Fra : MOA

Dato : 06-06-02 11:37

"Niels H. S. Nielsen" <nhsn@removethis.forloren.dk> skrev i en meddelelse

> Alle digicams, med undtagelse af de dyreste professionelle, har en meget
> generende forsinkelse af udløseren.

Helt enig, har selv et nikon coolpix 885 som ellers ikke skulle være blandt
de værste på markedet (med hensyn til forsinkelse), men jeg har alligevel
svært ved at vende mig til forsinkelsen når man er vant til spejlrefleks.
Savner også en ordentlig søger, på nikon'en er det som med de fleste
kompaktkameraer: dårlig udsyn, mindre billederamme (end det der kommer på
billedet), ingen informationer (om blænde osv.).

Men klart, hvis du køber et digitalt SLR hus til 15-20K så får du et
suverænt kamera, både når det gælder opløsning og tider. Det er en positiv
overraskelse at priserne på digitale SLR'er er faldet så relativt hurtigt, i
dag kan man få et nikon D100 eller Canon D60 til godt 20K i Tyskland, og så
snakker vi 6 megapixel og 5 billeder i sekundet.

Jeg håber bare snart at minolta også tager sig samme til at lave et
ordentligt digitalt slr kamera, så jeg kan bruge min egen optik og flash

MOA

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-06-02 11:44

"Niels H. S. Nielsen" wrote:

> [...]
> Det er ikke noget som man kan 'vende sig til' medmindre man lærer
> at se ud i fremtiden så man kan forudsige hvad der vil ske og trykke

Jeg har aldrig set sports og action fotografer, der trækker deres kamera
fra tasken og skyder som en "Luky Luke", de er derimod særdeles
velforberedte på det afgørende øjeblik, de har focuseret og lysmålt i
det område, hvor de forventer den begivenhed de vil fotografere.

Og sports og action fotografi handler i høj grad om at kunne forudse
begivenheddernes gang, man satser på at her vil der ske noget, og gør
sig klar til at trykke på udløseren i det rette øjeblik.

Med mit digicam (Fuji FinePix 6900 zoom) kan man køre 100% manuelt,
d.v.s. at jeg på forhånd kan lysmåle og indstille tid og blænde, jeg kan
også auto-focusere og trykke på en knap der fastlåser focus, og så er
jeg lige så klar og parrat som den analoge SLR-fotograf, og så er det
bare at afvente det rette øjeblik, og der er ikke nogen forsinkelse,
hvis vi ser bort fra min reaktionstid.

Jeg er godt klar over, at de billige digicams til to - tre tusser ikke
har de mulighedder jeg her nævner, men digicams i den prisklasse svarer
jo til at købe et analogt pocketkamera, og hvad ville vi forvente af et
billigt pocketkamera.

Man skal være villig til at slippe 7 - 12 tusser, hvis vil ha' et
digicam, som det er rimmeligt at sammenligne med et SLR-kamera.

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 06-06-02 09:20

Hej Inga og Hans Jørgen
Der er da stor forskel på digital og det "gamle" SLR.
Manuel zoom-motor zoom: det er lidt lige meget ,det vænner man sig til ret
hurtigt.
Forsinket udløser: Det afhænger noget af det digital kamera i anskaffer.
Men der kan være lidt forsinkelse, som man lige skal vænne sig til. Men på
de lidt bedre digital kameraer er der flere muligheder for at koble f.eks.
(vis billed i søger) efter optagelse fra. Der er ofte mulighed for manuel
fokus, idet auto fokusen godt kan tage lidt af hurtigheden.
Efter nogle få timer med digitalkameraet opleves det ikke som værende
generende.
Selv bruger jeg et fuji 6900 zoom, jeg synes det er hurtigt, har en
fremragende optik, med en fremragende lysstyrke i hele zoom området.
Den største forskel imellem det "gamle" kamera og den nye digitale teknik
ligger for mig i, at det er en helt anden måde jeg laver billeder på nu.
I mit gamle mørkekammer lavede jeg ca 90% s/h foto, og kun lidt farve papir.
Nu er mit mørkekammer indraget til gæste værelse ,og jeg har fået en bedre
pcèr i stædet ,samt en rigtig fotoprinter.
Nu laver jeg ikke så mange s/h kopier, idet jeg ikke er helt tilfreds med
den s/h printkvalitet. Til gengæld laver jeg nogle farve kopier som jeg
aldrig i mit gamle mørkekammer kunne lave så flot.
Jeg har ikke problemer med kamikalier og tilbehør der bliver for gammelt
fordi det måske er nogle uger siden jeg sidst fik arbejdet med foto.
Nu sætter jeg mig til pcèn hvis jeg blot har en time hvor jeg har lyst til
at være lidt kreativ.
Mit "gamle" Nikon udstyr er solgt, så jeg har kun et Konica Hexar tilbage
som jeg bruger som reserve kamera og til familie foto. Fester og lignende
familie foto tager jeg på den gamle måde, det kan ikke økonomisk betale sig
at printe de små 10 x15 cm kopier fra digitalkameraet. Endelig skal i huske
at hvis i har behov for ferie foto i dias så dur det digitale ikke.
Til sidst vil jeg også lige nævne at før min "omvendelse" slæbte jeg afsted
på en fototaske som vejede nær det samme som mit 2 årige barnebarn. Jeg
havde altid et kamerahus til s/h og et til farve 4 stk objektiver ekstra
lysmåler , blitz o.s.v.
Nu har jeg reduceret min fotovægt med 2/3 det er dejligt.
Eneste punkt jeg kan se kunne være lidt negativ omkring den nye teknik er
det forhold, at man får ikke det rigtige udbytte af digitalteknikken hvis
man ikke også har lidt pc`forstand. Der skal en rimelig ny og god pcèr til
med en god skærm samt et godt billed behandlingsprogram. Hvis man kun bruger
sit kamera nogle få gange om året til højtiderne og i ferien , så skal
brugsanvisningen læses hver gang, og læsebrillerne huskes til div.
indstillinger på det lille nye vidunder.
Derfor er man ikke til kreativt foto arbejde, og har glæde ved at tage mange
billeder og kunne bruge dem på web eller som kvalitets print. Er behovet
"kun" 4-6 film af familien til ferie og fest. Så er det gamle kamera at
foretrække.
Efter min mening starter de gode digitale kameraer ved 5-6000.-kr og
opefter, et godt kompaktkamera eller nyt spejlrefleks kan fås for ca- 2-3000
kr
hilsen
Flemming Aagaard

Fra : Bruger54

Dato : 06-06-02 21:14

Forsinkelsen er meget generende. Mange digicams er uegnet til actionfoto.