Gnus/Emacs i OSX og danske bogstaver
Fra : Jonas Voss

Dato : 06-06-02 01:07

Efter en aften i selskab med Emacs og Gnus, har jeg taget det store
spring -- jeg vil bruge det som newsreader. Blot har jeg et lille
problem som jeg ikke helt kan finde ud at løse. Kan man få Gnus til at
tolke iso-8859 tegnsættet, således at man kan læse de danske bogstaver,
og ikke blot får mærkelige tegn?

Jeg har prøvet at tilføje følgende linier til .gnus, men jeg synes ikke
det hjælper:

(standard-display-european 1)
(set-language-environment "Latin-1")

Jeg fandt dem via nogle søgninger på Google om hvorledes man
indstillede tegnsæt, men som sagt kan jeg ikke rigtig få det til at
virke. Er det lykkedes for nogle derude, at få Gnus til at tolke
iso-8859 tegnsættet korrekt?

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-06-02 01:30

Jonas Voss <spamthis@verture.net> writes:

> [...]
> indstillede tegnsæt, men som sagt kan jeg ikke rigtig få det til at
> virke. Er det lykkedes for nogle derude, at få Gnus til at tolke

Den Emacs der følger med OS X, kan så vidt jeg ved ikke finde ud af
det. Har du sat Terminal.app til at køre ISO-Latin1?

Hvis du installerer XEmacs via fink, så virker det meget bedre. Den
har også en Gnus som kan hitte ud af ERS's QP.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "Lad os lige få nogle konkrete facts på
http://homepage.mac.com/ravn bordet og ikke al den snakken udenom" -- ERS

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 06-06-02 12:08

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> writes:

> Den Emacs der følger med OS X, kan så vidt jeg ved ikke finde ud af
> det.

Dén oplevelse kan jeg bekræfte. Jeg kæmpede en overgang med at få
Emacs til at spille med danske tegn under OSX, og endte med at
opgive. Stenet, men sådan var det. Løsningen for mig var at bruge en
anden maskine til at læse news på.

-j

--
Akademisk Opgavebank
http://akademiskopgavebank.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 06-06-02 22:45

In article <kkofep8d1g.fsf@mimer.null.dk>, Thorbjoern Ravn Andersen
<ravn@mac.com> wrote:

> Den Emacs der følger med OS X, kan så vidt jeg ved ikke finde ud af
> det. Har du sat Terminal.app til at køre ISO-Latin1?

Nej, ikke før, men jeg har lige prøvet, og det gør desværre ingen
forskel.

> Hvis du installerer XEmacs via fink, så virker det meget bedre. Den
> har også en Gnus som kan hitte ud af ERS's QP.

Wow, så taler vi kraftfuldt software (; Jeg kan nok ikke slippe uden om
det der Fink hvis jeg vil lege med nogle unix-programmer. Er der nogle
specielle ting man skal gøre inden installationen af Fink? Synes jeg
læste et sted, at den kaster filer til højre og venstre på ens
bootdrev, men det er måske banjo, når man hedder Fink?

Tak for hjælpen

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-06-02 23:00

In article <060620022345213998%spamthis@verture.net>,
Jonas Voss <spamthis@verture.net> wrote:

> [...]
> læste et sted, at den kaster filer til højre og venstre på ens
> bootdrev, men det er måske banjo, når man hedder Fink?

Alt installeres som standart i /sw - hvis du laver en source
installation frem for den prækompilerede pakke, kan du evt lægge den
andet steds (eks på en anden partition). Det eneste som fink lægger i
Apples istallation er X11R6 bibliotekerne i /usr.

For at kunne installere source udgaven og installere fink programmer fra
source (større udvalg) er du selvfølgelig nød til at lægge Apples
developer pakke ind.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-06-02 04:41

Jonas Voss <spamthis@verture.net> writes:

> Wow, så taler vi kraftfuldt software (; Jeg kan nok ikke slippe uden om
> det der Fink hvis jeg vil lege med nogle unix-programmer. Er der nogle

Næh. De fleste GNU programmer (configure-make-makeinstall) kender
ikke OS X's finurligheder og det er lidt trættende. Med fink, har
andre lavet bøvlet.

Alt hvad fink laver havner i /sw, så det er til at overskue hvor slemt
det er.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 06-06-02 12:11

Jonas Voss <spamthis@verture.net> writes:

> Efter en aften i selskab med Emacs og Gnus, har jeg taget det store
> spring -- jeg vil bruge det som newsreader.

Ja, det var hyggeligt. Jeg tror aldrig jeg bliver for stiv til at
huske de grundlæggende genveje i Emacs og WP51.

-j

Fra : Jonas Voss

Dato : 06-06-02 22:50

In article <kyr8jkek7g.fsf@mimer.null.dk>, Janus Sandsgaard
<janus@akademiskopgavebank.dk> wrote:

> Ja, det var hyggeligt. Jeg tror aldrig jeg bliver for stiv til at
> huske de grundlæggende genveje i Emacs og WP51.

(;

Din ekvilibristiske jonglering med tastaturkommandoer på trods af din
tilstand solgte mig på stedet, hovedsageligt fordi jeg har ledt efter
en newsreader jeg kan operere når jeg har fået en tår over tørsten.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : N/A

Dato : 06-06-02 22:43

Fra : Jonas Voss

Dato : 06-06-02 22:43

In article <spamdrop+m3g001mezm.fsf@paven.bunk.cc>, Jacob Bunk Nielsen
<spam@bunk.cc> wrote:

> Ja, hvis du mener iso-8859-1?
>
> I min ~/.gnus har jeg:
>
> (setq message-default-charset 'iso-8859-1)
>
> Så vidt jeg ved burde Gnus selv finde ud af at vise usenet-indlæg
> korrekt ud fra den Content-type-header der findes i indlægget.

Der lader til at være et problem med Gnus i OS X, den kan vist ikke
rigtig overkomme at bruge det rigtige tegnsæt, desværre.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |