Supermotard ombygning !!
Fra : Jannick T.

Dato : 06-06-02 09:05

Hej
Jeg har lige erhvervet mig en KTM 360 fra 97, og vil gerne lave den om til
en supermotard, og håber så at der er nogle vise folk der kan fortælle lidt
om hvad det sådan ca koster for sådan en ombygning og kan komme med lidt
gode råd.
Valg af dæk !
Skal forgaflen have andre fjedre ?
Hvor man får nogle gode dele til en fornuftig pris osv.
Og om man uden vidre må sætte andre fælge på (17" for og bag) og ændre for
skivenes størelse til 320mm for toldvæsnet, politi og hvem der nu ellers
kunne finde på og genere en : /

Venlig hilsen
Jannick

Fra : Niels Morell

Dato : 05-06-02 21:41

Hej Jannick

Du er forud for din tid, stil dit ur................tak.

mvh Niels

Fra : Claus Rittig

Dato : 05-06-02 22:31

"Jannick T." <jannick@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
lidt
> om hvad det sådan ca koster for sådan en ombygning og kan komme med lidt

Tjah. Jeg har en KTM EXC 380 fra '99 som ligner din meget. Min cykel bruges
mest til enduro, og derfor har jeg ændret så lidt som muligt, faktisk har
jeg bare fundet et par 17" fælge fra en gadecykel (TZR125RR til 1500,-
brugt, men stand som nye, incl. skiver og dæk). Hvis du gør sådan noget, så
kig efter en cykel med enkeltskive, for den er typisk 320mm som min, cykler
med dobbeltskive er typisk 280mm. Jeg har fået drejet nye aksler og
bøsninger så hjulene umiddelbart passer på min KTM, og fået lavet (jeg havde
for travlt med alt muligt andet til at lave det selv, og iøvrigt kan jeg
ikke styre en drejebænk) et beslag der flytter forbremsekaliperen ud til den
store skive. Pris: 1500,- så alt i alt kostede mit Motard-kit 3.000,- og det
kan monteres på et kvarter.

> Valg af dæk !

Ved jeg desværre ikke noget om, for jeg er stadig ikke færdig med at slide
originaldækkene på Yamaha fælgene ned, men bagdækket holder vist ikke
evigt...

> Skal forgaflen have andre fjedre ?

Aner jeg ikke. Du kunne jo starte med at sænke forenden lidt ved at køre
gaffelbenene 5 -10 mm op i broerne og løsne bagfjederen tilsvarende.

> Hvor man får nogle gode dele til en fornuftig pris osv.

Den Blå Avis, Finn Ingemann (Sorø) eller forhandlere i tyskland.

> Og om man uden vidre må sætte andre fælge på (17" for og bag) og ændre for
> skivenes størelse til 320mm for toldvæsnet, politi og hvem der nu ellers
> kunne finde på og genere en : /

Nej, det må man naturligvis ikke! Ændring af hjuldimensioner og bremser
kræver et nyt syn af motorcyklen, og da bremserne forbedres, kan du risikere
at skulle betale registreringsafgift af de forbedrede bremser (det skulle
jeg da jeg monterede en ekstra skive foran på min Harley).

Rittig

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 06-06-02 11:31

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in article
<3cfe82b0$0$74244$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> Nej, det må man naturligvis ikke! Ændring af hjuldimensioner og bremser
> kræver et nyt syn af motorcyklen,

Også selvom man beholder den originale caliper?

Jeg har nemlig selv overvejet den en del i forbindelse med mit eget lille
projekt. Ihvertfald hvad angår forbremsen - bagbremsen er en helt anden
snak...

Hvor meget betalte du egentlig i reg. afgift for din Harleybremse?

--
Mikkel

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-06-02 16:08

"Mikkel Christensen" <mic@rrxnord.dk> skrev i en meddelelse

> Også selvom man beholder den originale caliper?

Ja. En konstruktiv ændring er en konstruktiv ændring, også selvom det er
noget du synes er en "lille" ændring.

> Hvor meget betalte du egentlig i reg. afgift for din Harleybremse?

1500,-

Rittig

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 07-06-02 08:33

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in article
<3cff7a82$0$221$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> "Mikkel Christensen" <mic@rrxnord.dk> skrev i en meddelelse

> Ja. En konstruktiv ændring er en konstruktiv ændring, også selvom det er
> noget du synes er en "lille" ændring.

Nu er det jo irrelevant hvad jeg betragter som en lille ændring. Det
vigtigste er jo Synsmandens mening, men den har du jo så gjort rede for

> 1500,-

Ja det er jo som sådan ikke så slemt for lidt 'peace of mind', så man ikke
konstant skal bekymre sig om at blive stoppet.

--
Mikkel

Fra : Richard Pade

Dato : 05-06-02 23:08

"Jannick T." wrote:

> Og om man uden vidre må sætte andre fælge på (17" for og bag) og ændre for

Bør det ikke være 16"-hjul - synes det er det, de plejer at køre med, de
originale motards?
Du skal nok glemme alt om at få den godkendt herhjemme - etatens krav til
dokumentation af ombygningens duelighed er svært at honorere for en privat.

Richard

Fra : Chris b.a.r.f.

Dato : 06-06-02 14:25

"Richard Pade" <richardDOTpade@mail.dk> wrote in message
> Bør det ikke være 16"-hjul - synes det er det, de plejer at køre med, de
> originale motards?

Nope - 17" er normalt for Supermotard. Se. evt Performance Bikes fra april
(tror jeg det var)

Mvh.
Chris
: )

Fra : Richard Pade

Dato : 06-06-02 20:19

"Chris b.a.r.f." wrote:

> "Richard Pade" <richardDOTpade@mail.dk> wrote in message
>
> Nope - 17" er normalt for Supermotard. Se. evt Performance Bikes fra april
> (tror jeg det var)

Minsandten, du har ret - alle i Supermoto-afsnittet i Motoorradtest 2002 har
17". Hmm, jeg synes, de ser så små ud, de fusser - det må så være pga de lange
ben...

Richard

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 06-06-02 18:34

"Du skal nok glemme alt om at få den godkendt herhjemme"

Tjahh. Men kan den godkendes i et andet EU-land, så kan den også i DK

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Richard Pade

Dato : 06-06-02 20:25

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" wrote:

> "Du skal nok glemme alt om at få den godkendt herhjemme"
>
> Tjahh. Men kan den godkendes i et andet EU-land, så kan den også i DK

Men så skal den vel indregistreres i det andet EU-land i 3 mdr, inden den
kan fås hjem ti DK, ikke?

Richard

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-06-02 23:08

"Richard Pade" <richardDOTpade@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Men så skal den vel indregistreres i det andet EU-land i 3 mdr, inden den
> kan fås hjem ti DK, ikke?

Jeg tror nu ikke det er så umuligt, hvis man bare er flink og fremviser
noget håndværksmæssigt forsvarligt i synshallen, så går det nok endda.

Rittig