Når ting går skævt
Fra : Live4Him

Dato : 09-02-01 22:19

Har man været kristen i noget tid finder man hurtigt ud af at kristenlivet
ikke er en dans på lutter lagkage. Ja, faktisk oplever nogen at tingene går
modsat af det man havde håbet og bedt om, og spørgsmålene hober sig op. Hvad
sker der ? Hvor er Gud og hvorfor gjorde Han ikke sådan at ....?

Måske kan man dele sine svar op i tre "kasser" :

1. Gud ville gerne gøre dette og hint for os, men Han formåede ikke.

2. Gud greb ikke ind, fordi Han ville lade tingene gå deres naturlige gang,
uden at påvirke i nogen retning.

3. Gud ønskede at tingene skulle gå os imod, og Han var tildels endda aktiv
i at vi fik modvind og regn fremfor solskin og lagkage. Dette gjorde Han ved
både passivt og aktivt at påvirke omstændighederne for at vores tro skulle
prøves, fordi Han ville se hvordan vi reagerede i modvind og prøvelser.

Det sidste gudssyn støttes af skriftsteder som viser os at Gud er
interesseret i at prøve os, og at vi ikke skal undres hvis livet gør ondt,
eller tingene går os imod.

I Nr. 1 har vi et gudssyn hvor Gud altid handler efter det VI forstår som
godt, og kun ønsker at stryge os med hårene. Men Han er ikke almægtig. Han
ville så gerne men formår så lidt.

I Nr 2 har vi en Gud som vel kan kaldes fjern, Han er ikke så interesseret i
hvordan vores hverdag går eller hvad vi udsættes for, men dette gudssyn
harmonere dårligt med den Gud der sagde, at selv ikke en spurv falder til
jorden uden at jeres himmelske fader er med i det.

Så hvad gør vi når tingene går helt modsat og vi ikke fatter Gud i det ?
Tror vi Han vil, men ikke kan ? Eller opfatter vi Ham som fraværende, fjern
og ligeglad, eller griber vi derimod om bibelens ord at selv Jesus,
mesteren, lærte lydighed af det Han led, og at vi er advaret mod mange
trængsler for at komme ind i Guds rige ?

Det er ikke nemt - må Gud lære os at se Ham, komme til Ham, og forstå Ham,
nå vi oplever at vingårdmandens kniv beskærer os ind til marven, og stormen
truer med at vælte vort åndelige hus og efterlade vor tro i ruiner.

jørgen.

Fra : Niels Steg

Dato : 09-02-01 23:36

"Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Måske kan man dele sine svar op i tre "kasser" :
>
> 1. Gud ville gerne gøre dette og hint for os, men Han formåede ikke.

Tag ikke fejl, Gud formår!

> 2. Gud greb ikke ind, fordi Han ville lade tingene gå deres naturlige
gang,
> uden at påvirke i nogen retning.

Det kan ske, ofte ønsker han at vi søger Ham, for Hans egen skyld!

> [...]
skulle
> prøves, fordi Han ville se hvordan vi reagerede i modvind og

Også dette kan ske..
I mit eget liv ser jeg ofte i bakspejlet, at Gud greb ind, men jeg så
det ikke fordi jeg som Peter på søen kikkede op og så stormen, og derfor
sank i.

> Det sidste gudssyn støttes af skriftsteder som viser os at Gud er
> interesseret i at prøve os, og at vi ikke skal undres hvis livet gør
ondt,
> eller tingene går os imod.

Tingene går os ofte imod.. nogle mennesker jeg har inderligt kær blev
for nylig gift, kun en måned senere for kvinden konstateret en 9 cm.
cyste på den ene æggestok.. vild panik, og alle i bøn.. i dag 2 måneder
senere blev hun frikendt af gynækologen.. cysten var væk.. var det en
prøve, var det Satan der ville ødelægge.. jeg ved det ikke, men jeg VED
at Gud greb ind.

> [...]
stormen
> truer med at vælte vort åndelige hus og efterlade vor tro i ruiner.

Af en af mine yndingssange, husker jeg ofte kun titlen som er "Sæt mig
så jeg ser dig, Jesus"

Niels