Hvilken type glas ?
Fra : Søren C. Fischer

Dato : 05-06-02 18:32

Hej alle,

Nu har det jo blæst lidt idag, og jeg er træt af, at der er gennemtræk
ind på min terrasse...
Så nu skal der altså glas i de dertil indrettede huller

Se billede her: http://www.fischer-streton.dk/images/terrasse.jpg

Størrelsen på hullerne er vel omkring 80x120 (jeg gider ikke måle efter
før jeg skal til at bestille), og der er 4.

Er der en bestemt type glas jeg skal gå efter, og er der et bestemt sted
(evt. online på nettet) som er et besøg værd ?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/

Fra : Per H

Dato : 05-06-02 22:30

On Wed, 5 Jun 2002 19:31:32 +0200, "Søren C. Fischer"
<usenet@fischer-streton.dk> skrev:

Svaneglas er online.

jeg ville vælge 4 mm glas.

>Er der en bestemt type glas jeg skal gå efter, og er der et bestemt sted
>(evt. online på nettet) som er et besøg værd ?

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Morten Vestergaard

Dato : 07-06-02 07:27

Per H <phbyg@privat.dk> wrote in message news:<lj0tfucbh9c7q607fq6sskujo1csa8av8m@4ax.com>...
> On Wed, 5 Jun 2002 19:31:32 +0200, "Søren C. Fischer"
> <usenet@fischer-streton.dk> skrev:

> Svaneglas er online.
>
> jeg ville vælge 4 mm glas.

"Brugt" glas fra punkteret termorude er den billigste løsning.

Spørg den lokale glarmester eller tømrer. Der skulle være en chance.

Fra : Thïngmand

Dato : 06-06-02 08:32

> Er der en bestemt type glas jeg skal gå efter,

Jeg ville nok vælge en svagt røgfarvet, både pga. solen og udseendet...

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 06-06-02 09:51

Thïngmand wrote:

> Jeg ville nok vælge en svagt røgfarvet, både pga. solen og
> udseendet...

De skal sidde på østsiden, og det er således kun et par timer om
morgenen der er sol den vej...
Jeg tror at vi går efter klare glas - også aht udsyn fra stuen

Fra : Jytte Thrane

Dato : 06-06-02 13:47

Søren C. Fischer <usenet@fischer-streton.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:adlotn.2eg.1@fischer-streton.dk...

> Er der en bestemt type glas jeg skal gå efter, og er der et bestemt sted
> (evt. online på nettet) som er et besøg værd ?

Et alternativ kan være at få lavet nogle "ruder" i klar lastbil-presenning.
Vi har fået lavet nogle til vores terrasse som lige er et par cm større end
hullet. Rund i kanten er der sådan nogle "huller" så de kan knappes på
kanten af terrassehullerne. Hvad "knapperne" hedder ved jeg ikke, men det er
en lille metaldims som kan drejes på tværs af hullet i presenningen. De
bruges bl.a. også på barnevogne til at knappe overlæderet fast med.
En af fordelene ved denne løsning er, at man hurtigt kan knappe ruden, enten
halvt eller helt af, alt efter hvor varm det er. De bliver vasket som
almindelige vinduer.
Vi har nu haft vores i 5 år og de er stadig lige så pæne som da de var nye,
selv om de sidder i hele året rundt.

hilsen Jytte Thrane

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 06-06-02 17:00

Jytte Thrane wrote:
> [...]
> presenning. Vi har fået lavet nogle til vores terrasse som lige er et
> par cm større end hullet. Rund i kanten er der sådan nogle "huller"

Det var også et alternativ...
Har du ikke et digital-kamera, så du kan snappe et par billeder og sende
til mig?

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 06-06-02 17:08

> [...]
> Mvh. Søren C. Fischer
> http://www.fischer-streton.dk/
> Anonyme usenet brugere opfattes useriøst, indtil det modsatte er bevist

Hvis der er børn der leger i haven ville jeg overveje plexiglas.
Det går ikke i stykker hvis det bliver ramt af en bold eller lign.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Thïngmand

Dato : 07-06-02 09:29

> Hvis der er børn der leger i haven ville jeg overveje plexiglas.
> Det går ikke i stykker hvis det bliver ramt af en bold eller lign.

Men bliver til gængæld meget hurtigt ridset og får at mat udseende - så var
den klarer presenning måske en bdre løsning...

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 07-06-02 10:06

> Men bliver til gængæld meget hurtigt ridset og får at mat udseende - så
var
> den klarer presenning måske en bdre løsning...

Det er altså en skrøne, mine forældre har haft plexiglasruder i deres
udestue i ca 8 år nu og de er ikke den mindste smule matte. Hvad angår
ridser så skal man bare lade være med at have træer og buske voksende lige
op og ned af ruden, med andre ord passe lidt på med ting der kan ridse dem.

Thomas
______________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Per H

Dato : 07-06-02 11:34

On Fri, 7 Jun 2002 11:06:11 +0200, "Thomas Nørgaard"
<nimbus39@hotmail.com> skrev:

> [...]

Er det ikke en meget dyr løsning?

glas koster ikke nogen herregård, og gl. thermoglas man skærer fri
er som regl gratis

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 07-06-02 11:41

Per H wrote:

> Er det ikke en meget dyr løsning?

Plexiglas er udelukket - det er dyrt, og jeg gider ikke skifte det igen
om 5-6 år fordi det er blev mat og ridset...

Fra : Bjørn Hansen

Dato : 09-06-02 12:30

"Thïngmand" <michael@FJERNthingmand.dk> wrote in message

> Men bliver til gængæld meget hurtigt ridset og får at mat udseende - så
var
> den klarer presenning måske en bdre løsning...

En sidebemærkning: Grunden til at plexiglas bliver mat *kan* være at de er
blevet rengjort med et spritholdigt rengøringsmiddel. Sprit vil gøre
plexiglasset mat, og det er specielt galt hvis man samtidig udsætter
plexiglasset for spændinger f.eks. ved at bøje det.

Mvh.
Bjørn

Fra : Per H

Dato : 09-06-02 12:58

jeg tror nu at det er solen der gør det mat

Fra : Bjørn Hansen

Dato : 09-06-02 13:09

> jeg tror nu at det er solen der gør det mat

Sikkert! Jeg siger bare at sprit *kan* gøre plexiglas mat.

Bjørn

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 07-06-02 13:25

Den 07/06-2002 klokken 11:06, skrev "Thomas Nørgaard"
<nimbus39@hotmail.com> i
<3d007784$0$8944$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

> [...]
> ridser så skal man bare lade være med at have træer og buske voksende
> lige op og ned af ruden, med andre ord passe lidt på med ting der kan

Ja, bl.a. kan man godt glemme at vaske dem, selv med en blød børste.

Da jeg for mere end 20 år siden fik bygget en terrasseoverdækning af et
professionelt firma, stod valget mellem alm. glas, eller plexiglas til den
ene sideafskærmning. Prisen var den samme.
Dum, som jeg var, valgte jeg plexiglas. Dette har jeg bittert fortrudt.
Glassene har nu nu i mange år været mere eller mindre matte. Nogle af dem
har nærmest fået et "frostagtigt" mønster.
Jeg vasker dem ikke mere. Det kan alligevel ikke ses

Nogle år senere byggede jeg selv den anden sideafskærmning - af glas

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 07-06-02 14:37

Kjeld Nielsen wrote:
> Dum, som jeg var, valgte jeg plexiglas. Dette har jeg bittert
> fortrudt. Glassene har nu nu i mange år været mere eller mindre
> matte. Nogle af dem har nærmest fået et "frostagtigt" mønster.

Det har jeg også set nogle steder, så plexiglas er udelukket her.
Hvor tykt glas brugte du til den anden side ?

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 07-06-02 15:40

Den 07/06-2002 klokken 15:37, skrev "Søren C. Fischer" <scf@image.dk> i
<adqjtu.d8.1@fischer-streton.dk>:

> Det har jeg også set nogle steder, så plexiglas er udelukket her. Hvor
> tykt glas brugte du til den anden side ?

Jeg brugte almindeligt rudeglas - er det ikke 2 m/m?
Men, mine ruder er også mange (12) og små. Ca. 22 cm brede. Den største
højde er ca 170 cm. (skråt tag).

Med venlig hilsen,
Kjeld