Svensk patron?
Fra : Erik Prestmo

Dato : 05-06-02 18:23

Vi har hatt et Remingtongevær her ei tid, og har lurt mye på hva for slags
kaliber.

Det er en 8mm men patronen er mye kortere enn 8x58mm Dansk Krag.

I dag ankom en annen Remington, den var i kaliber 8x58 RD og det fulgte med
noen tomhylser fra Norma.

Ved kontrollmåling av hylsene mot kammeravstøpet fra mysteriegeværet, ser
det ut til at vi har med samme basishylse å gjøre, men at mysteriepatronen
er kortet ned og omformet.

Nå har jeg lest gamle artikler i Nordisk Våpenforum fra 1986 - 87 om
Remingtonen, der er nevnt i forbifarten et spesielt svensk fenomen:
Skolskjutningsgeværet, uten å gå nærmere inn på kalibret (men det finnes et
lite bilde av patronen...)

Skolskjutningsgeværet var laget for to formål, skyting på kortholdsbaner
15 - 50 meter, som fantes på svenske armekaserner den gang, og til
skyteopplæring i de svenske skolene (Ja! det er faktisk sant, det var
skyting på timeplanen i det svenske gymnaset.....)

Jeg undres om det er noen som vet noe nærmere om den svenske patronen til
dette geværet, ballistiske data, dimensjoner og mål, ladedata og trykkdata,
og sist men ikke minst om noen vet et sted å få tak i hylser, eller vet om
verktøy for å lage hylser fra ei basishylse.

Det sies at man kan lage hylser til 8x58 RD ut fra ei amerikansk
45x70-hylse, i så fall er det vel bare å fortsette å korte ned....

Er det noen som vet om en kilde til hylser for 8x58 Dansk Krag?

Opplysninger mottaes med takk!

--

ErikP

- Tradition sometimes carries us along on obsolete wings. -

Jack F

Fra : Freddie

Dato : 13-06-02 16:21

Hej Erik,
Jeg kan desværre ikke hjælpe med den mystiske 8 millimeter, men vil
gerne høre om det, såfremt du får løst problemet.
Jeg kan derimod hjælpe dig med et link, der forhåbentlig kan bringe dig
nærmere nogle hylstre til din krag. Det danske firma "Thorup genladning"
sælger færdigladet ammunition i 8x58 krag prøv dem på følgende adresse
"http://www.explosive.dk/index.htm"
De venligste hilsner Freddie

http://www.kandu.dk/