Svensk sigtebrød?
Fra : Jørgen Jensen

Dato : 05-06-02 16:55

For år tilbage kunbe man i Irma købe det svenske sigtebrød, så
vidt jeg erindrer kaldet sur-søde. Kan man købe det andre stede4r
i dag? Og måske nogen ligger inde med en opskrift. Venlig hilsen
Jørgen Jensen.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-06-02 17:29

Jørgen Jensen skrev:

> For år tilbage kunbe man i Irma købe det svenske sigtebrød,
> så vidt jeg erindrer kaldet sur-søde.

Er det mon "farfars halvfina" du tænker på? En slags limpa lavet af
bl.a. sigtemel og sirup. Det fås stadig i Irma, som til gengæld er
blevet noget sjælden.

// Klaus

Fra : Jørgen Jensen

Dato : 05-06-02 21:16

Klaus Alexander Seistrup skrev:

>Er det mon "farfars halvfina" du tænker på? En slags limpa lavet af
>bl.a. sigtemel og sirup. Det fås stadig i Irma, som til gengæld er
>blevet noget sjælden.
>

> // Klaus
Ja, det var vist det. Tak for tippet. Har nogen en opskrift?
Venlig hilsen Jørgen Jensen

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 06-06-02 05:26

"Jrgen Jensen" <ppanter@city.dk> skrev i en meddelelse...
> For år tilbage kunbe man i Irma købe det svenske sigtebrød, så
> vidt jeg erindrer kaldet sur-søde. Kan man købe det andre stede4r
> i dag? Og måske nogen ligger inde med en opskrift.

Det har måske ikke en pind med "Irma's" svenske sigtebrød at gøre.. Men
herunder følger dog en recept på et sødt sigtebrød efter en traditionel
opskrift..

Sødt svenskt sigtebrød:
3 stk.

½ liter vand
50 g gær
3½ dl (200 g) brun farin
2 æg
1,7 liter (ca. 1 kg) rugsigtemel

Varm vandet til det er lillefingervarmt (37°). Rør gæren ud i vandet.
Bland sukker og de sammenpiskede æg i. Ælt melet i. Lad dejen hæve til
dobbelt størrelse et lunt sted ca. 30 min. Ælt dejen godt igennem og
form den til 3 brød. Brødene stilles til hævning på en smurt plade i ca.
20 min.
Brødene bages ca. 35 min. ved jævn varme (175°).
Det søde sigtebrød spises med smør til kaffe og te.

_0_/
/ |||
_/ \
o |
--
Mvh.
Peter W. Bosse

Hver tredje danske kvinde har manglende lyst til sex,
og flere og flere oplever det som et problem.
www.netdoktor.dk/nyheder/index.asp?y=2002&m=2&d=11#id73043