mac os 8 og win98 i netværk
Fra : Asmussen Tøjeksperte~

Dato : 05-06-02 15:26

Hej, vi prøver at sætte en apple computer til vores netværk på arbejde
til at kunne gå på internettet og læse filer og billeder så vi ikke
står i kø ved den samme komputer.

vi har en kasse og en kontor pc som kører win98, der allerede kører i
netværk men vil gerne have sat denne i netværket også.

vi har en ethernet hub.

jeg har kunnet finde dette på kontor pcen om netværket

ip 192.168.250.100
undermaske 255.255.255.0

jeg har prøvet lidt selv men det gik ikke så godt, eller også er
kablet ikke sat rigtigt.

jeg inde og kigge i macintosh på skrivebordet og både under macipx
som jeg har sat til auto og under macintosh tcp/ip.

under serverne kunne jeg vælge manuel, bootp server, dhcp server og
rarp server. Jeg valgte så manuel.

der hvor jeg kunne skrive ip adressen stod der tre forskellige numre

193.162.153.164
193.162.146.9
193.162.153.131

og domain

tele.dk

er der nogen der kan hjælpe os med hvad der skal stå der?

er der ellers noget jeg har gjort forkert eller overset?

jeg ved ikke så meget om komputere ud over som bruger

håber der er nogen der kan hjælpe

MVH

Steen

Asmussen Ringsted

http//shopping.ofir.dk/asmussen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-06-02 21:37

In article <916sfukau62pk9ak9io8kgf3mkho387tel@4ax.com>,
Asmussen Tøjeksperten <asmussen@teliamail.dk> wrote:

> [...]
>
> og domain
>
> tele.dk
>
> er der nogen der kan hjælpe os med hvad der skal stå der?

I TCP/IP skal den rigtigt nok stå til Manuel. Der er en linie lige under
dette menuen, hvor du kan vælge Manuel, og her skal du skrive
IP-adressen på maskinen. Du kan f.eks. skrive 192.168.250.101. Som
netmaske skal du bruge 255.255.255.0.

Prøv at tjekke på PC'en om der stå noget under Gateways i TCP/IP
indstillingerne. Hvis der gør det, så skal der stå det samme under
Router på Mac'en.

Under nameserver skal du skrive en gyldig nameserveradresse. Du kan tage
værdierne fra PC'en eller starte med CyberCitys for at få hul igennem:

212.242.40.3
212.242.40.51

I domain behøver du ikke skrive noget.

Dette skulle være ok.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Asmussen Tøjeksperte~

Dato : 06-06-02 09:23

René Frej Nielsen wrote:

> [...]

>Under nameserver skal du skrive en gyldig nameserveradresse. Du kan tage
>værdierne fra PC'en eller starte med CyberCitys for at få hul igennem:

tak, for hjælpen.

desværre kan jeg ikke få den til at skrive under tcp/ip hvor der står
apadresse, subnet maske og router adresse.

kan det være fordi jeg skal sætte den til at forbinde via appletalk
(macip) eller freeppp istedet?

indtil videre skal den bare kunne læse de filer vi har på den anden
komputer.

under macipx kunne jeg vælge nogle forskellige ethernet typer

ethernet II, ethernet 802.2, ethernet 802.2.snap og ethernet 802.3

jeg valgte bare ethernet II, skulle den ikke kunne virke med alt?

når jeg kigger på hubben, er der lys i den port hvor stikket sidder,
er det fordi der er forbindelse til komputeren eller bare fordi der
sidder et stik i?

Hilsen

Fra : Michael Holm

Dato : 06-06-02 10:00

=?iso-8859-2?Q?Asmussen_T=F8jeksperten_?= <asmussen@teliamail.dk> wrote:

> [...]
> apadresse, subnet maske og router adresse.
>
> kan det være fordi jeg skal sætte den til at forbinde via appletalk

når du har tcp/ip åben kan du trykke "æble u" (ligger også under i
menu'en "Edit --> User mode...) her kan du så skifte til "Advandced"
eller "Administration"
(du behøver ikke indsætte noget password og du trykker blot på
hængelåsen for at få lov til at skrive i felterne !)
--
Michael
kiaikidoRemove@mac.comRemove

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-06-02 13:48

Michael Holm <virkerikke@anthro.dk> wrote:

> http://ki-aikido.homepage.dk
Virker dette link?

Mvh.
Flemming Rubini

Fra : Michael Holm

Dato : 07-06-02 17:38

Flemming Rubini <rubini@image.dk.NoSpam> wrote:

> Virker dette link?

ja !
--
Michael Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-06-02 23:38

In article <3cff218a$0$9252$d40e179e@nntp02.dk.telia.net>,
> [...]

> apadresse, subnet maske og router adresse.
>
> kan det være fordi jeg skal sætte den til at forbinde via appletalk

Ja. Den skal stÆ til manuel.

> indtil videre skal den bare kunne læse de filer vi har på den anden
> komputer.

Hvis den skal snakke med en Windows maskine kråver det ekstra software,
som til Mac OS 8 koster penge. Det kunne evt. våre Dave fra Thursby
software.

Hvis det kun er enkelte filer du skal dele, sÆ kan du bruge FTP istedet.

> under macipx kunne jeg vælge nogle forskellige ethernet typer
>
> ethernet II, ethernet 802.2, ethernet 802.2.snap og ethernet 802.3
>
> jeg valgte bare ethernet II, skulle den ikke kunne virke med alt?

MacIPX har du ikke noget at bruge til. Den er ligegyldig.

> når jeg kigger på hubben, er der lys i den port hvor stikket sidder,
> er det fordi der er forbindelse til komputeren eller bare fordi der
> sidder et stik i?

Der er forbindelse. Dvs. at kablet fungerer.

--
Mvh.
René Frej Nielsen