FTP gennem DHCP, et spørgsmål om
Fra : Steen Villumsen

Dato : 05-06-02 14:22

Kære NG,

så er det blevet min tur til et lille spørgsmål.
Jeg overvejer at sætte en FTP-server op i privaten, men jeg er lidt
usikker på hvordan jeg skal konfigurere netværket.

Jeg har:

- Et fast IP-nummer,
- En AirPort (1. gen) der 'modtager' det faste IP-nummer, og fungerer
som DHCP-server for: En PC (Win98), en PB 1400/G3 (Mac OS 9.1) og en PB
G4/400 Mhz (Mac OS X 10.1.5)

Jeg vil gerne bruge min PB1400 som ftp-server, så jeg kan tilgå den
udefra (f.eks. fra min arbejdsplads), men jeg er i tvivl om hvordan jeg
ligepræcis 'rammer' PB 1400'eren når jeg skriver
ftp://mit.eget.ip.nummer i en ftp-klient udefra.

Var det for kryptisk forklaret? Jeg uddyber gerne, bare sig til.

På forhånd tak for hjælpen,

Steen Villumsen
email: steen[at]teglvang[dot]dk

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 05-06-02 14:48

Steen Villumsen <steen@villumsen.com> wrote:

> [...]
> ligepræcis 'rammer' PB 1400'eren når jeg skriver
> ftp://mit.eget.ip.nummer i en ftp-klient udefra.

Der er muligvis forskel i hvrodan de to generationer af Airpotbaserne
virker, så sørst skal vi have afklaret om din Airport base har NAT. Det
er jeg nemlig i tvivl om! Du finder ud af det ved at checke om du har
mulighed for portoverførsel med Airport Admin Utility.

Din PB skal have fast IP. Vælg adresser fra 10.0.1.201 eller derover. De
andre maskiner kan fortsætte med DHCP.

f.eks.:
Manuelt
IP-adresse: 10.0.1.201
Subnetmaske: 255.255.255.0
Router: 10.0.1.1

Du skal også bruge DNS servere. Brug dem fra din ISP.

I Airport Admin Utility vælger du portoverførsel og sætter FTP (21)
porten til at pege på din PB's IP.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Villy Erichsen

Dato : 05-06-02 16:26

> Din PB skal have fast IP. Vælg adresser fra 10.0.1.201 eller derover. De
> andre maskiner kan fortsætte med DHCP.

Hvis du vil se maskine udefra kan du ikke selv vælge IP adresse - kun bruge
den/de tildelte

> f.eks.:
> Manuelt
> IP-adresse: 10.0.1.201
> Subnetmaske: 255.255.255.0
> Router: 10.0.1.1
>
> Du skal også bruge DNS servere. Brug dem fra din ISP.

Kan ikke bruges udefra. Denne IP adressen er kun til lokalt brug.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 05-06-02 17:47

Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> Hvis du vil se maskine udefra kan du ikke selv vælge IP adresse - kun bruge
> den/de tildelte

> Kan ikke bruges udefra. Denne IP adressen er kun til lokalt brug.

Det var nu også tilsigtet. Steen har kun et globalt IP nr som er routet
ud til tre maskiner af hans airportbase. Airportbasen router så
forspørgsler på port 21 videre til 10.0.1.201 maskinen med NAT.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Steen Villumsen

Dato : 05-06-02 21:17

> [...]
> er jeg nemlig i tvivl om! Du finder ud af det ved at checke om du har
> mulighed for portoverførsel med Airport Admin Utility.

I mit 'Network' faneblad i Airport Admin Utility kan jeg vælge "Share a
single IP address (using DHCP and NAT)", og derunder "Ethernet client
computeres also share a single IP address (using NAT)" så det lyder til
min base har NAT.

> [...]
>
> Du skal også bruge DNS servere. Brug dem fra din ISP.
>
> I Airport Admin Utility vælger du portoverførsel og sætter FTP (21)

Jeg går udfra at portoverførsel er det samme som "Port Mapping", så det
vil jeg prøve.

Jeg vender selvfølgelig lige tilbage med en melding om hvordan det hele
spænder af.

Tak for hjælpen,
Steen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 05-06-02 15:31

> [...]

> Jeg overvejer at sætte en FTP-server op i privaten, men jeg er lidt
> usikker på hvordan jeg skal konfigurere netværket.

God ide - vi har en og den bliver brugt flittigt.

> [...]
> - En AirPort (1. gen) der 'modtager' det faste IP-nummer, og fungerer
> som DHCP-server for: En PC (Win98), en PB 1400/G3 (Mac OS 9.1) og en PB

Hvem har du som udbyder og hvilken form for ADSL har du ?

> [...]
> ligepræcis 'rammer' PB 1400'eren når jeg skriver
> ftp://mit.eget.ip.nummer i en ftp-klient udefra.

Hvad er dit IP nummer ? Hvis du ikke ved det, så skriv
http://www.myip.dk/ i din browser.

> Var det for kryptisk forklaret? Jeg uddyber gerne, bare sig til.

Fint.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

ftp://80.197.181.14/ - in action from 9 am - 0.30 am

Fra : Steen Villumsen

Dato : 05-06-02 21:17

> God ide - vi har en og den bliver brugt flittigt.

Tak - og OK.

> Hvem har du som udbyder og hvilken form for ADSL har du ?

TeleDK, 256 ned/128 op.

> Hvad er dit IP nummer ? Hvis du ikke ved det, så skriv
> http://www.myip.dk/ i din browser.

Jeg er ikke super-interesseret i at rykke ud med mit IP-nummer
offentligt. Hvad vil du med det?

> Fint.

Det manglede da bare

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 05-06-02 21:19

steen@villumsen.com (Steen Villumsen) writes:

> Jeg er ikke super-interesseret i at rykke ud med mit IP-nummer
> offentligt. Hvad vil du med det?

Det står i headeren for de artikler du poster herinde

Husk lige at mappe både port 20 og 21 til din ftpserver for god ordens
skyld.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Steen Villumsen

Dato : 06-06-02 13:04

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> Det står i headeren for de artikler du poster herinde

Okey-dokey... jeg må indrømme at jeg er/var lidt nervøs ved tanken om
alle mulige prøver alt muligt med mit IP-nummer. Men jeg ved også at det
er ikke brugerne af dk.edb.mac jeg skal være 'bange' for.

> Husk lige at mappe både port 20 og 21 til din ftpserver for god ordens
> skyld.

Noted - will do!

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 05-06-02 21:42

> Jeg er ikke super-interesseret i at rykke ud med mit IP-nummer
> offentligt. Hvad vil du med det?

Jeg tror nu ikke Jesper ville have dit IP-nr, men hjælpe dig med at
finde dit eget hvis du ikke skulle kende det. Dit IP-nr har du allerede
publiceret ved poste her i gruppen!
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Steen Villumsen

Dato : 06-06-02 13:04

> Jeg tror nu ikke Jesper ville have dit IP-nr, men hjælpe dig med at
> finde dit eget hvis du ikke skulle kende det. Dit IP-nr har du allerede
> publiceret ved poste her i gruppen!

Nårh - OK!
Jo jo, jeg kender skam godt mit IP-nr.
Og tak for oplysningen om det med at have publiceret mit IP-nummer
allerede - jeg er jo nok bare lidt overurolig ved at for mange kender
mit IP, ville jo nødig udsættes for alt for mange 'indbruds-forsøg'...
well, jeg har jo intet at frygte blandt dk.edb.mac's brugere

Venligst,
Steen