Fjerne gamle linoleumsfliser?
Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 05-06-02 14:12

Jeg skal have ryddet et køkkengulv for 20-40 år gamle
linoleumsfliser.. Flere af dem er så sprøde, at de knækker, når man
forsøger at vriste dem løs, andre ryger af med lim og det hele så let
som ingenting - men de fleste af dem deler sig i to, så både lim og en
del af flisen bliver siddende på bræddegulvet.

Nogen der har en god ide til at fjerne dem helt uden at beskadige
trægulvet - der skal slibes og lakeres bagefter - alt for meget?

Kan man evt opløse den gamle lim med en varmepistol eller lignende?

vh
Lars

Fra : Morten Vestergaard

Dato : 07-06-02 07:47

lcj@wanadoo.dk wrote in message news:<493sfukt00t7e3qtmpd5phhsinvnd35het@4ax.com>...

> Nogen der har en god ide til at fjerne dem helt uden at beskadige
> trægulvet - der skal slibes og lakeres bagefter - alt for meget?

I det lokale byggemarked kan du leje et "el-stemmejern". Det er en
maskine med et vibrerene stemmejern, til at skrabe limen af.

> Kan man evt opløse den gamle lim med en varmepistol eller lignende?

jeg ved ikke med varmepistol, men spørg i byggemarkedet. Det kommer an
på limtypen. Der er kommet et nyt produkt på makedet. Jeg kan ikke
huske, hvad det hedder, men det er en væske, som kan opløse de fleste
limtyper.

Venligst Morten