opskrift på forloren skildpadde
Fra : Raymond Kolbæk

Dato : 05-06-02 13:23

jeg skal holde en håndværkermiddag på lørdag, og hvad vil være mere
passende end forloren skildpadde med halve æg og sherry, men jeg
mangler en god opskrift.

Fra : netper

Dato : 05-06-02 15:24

"Raymond Kolbæk" skrev d. 05-06-02 13:23 dette indlæg :
> jeg skal holde en håndværkermiddag på lørdag, og hvad vil være mere
> passende end forloren skildpadde med halve æg og sherry, men jeg
> mangler en god opskrift.

Forloren skildpadde

10-12 personer

2 kg mellemskært kalvekød eller velhængt oksekød
1 kg kalveskank
4-5 liter suppebuillion eller vand
3 porrer
4 gulerødder
½ selleri
2 persillerod
3 store zittauerløg
salt

Sovs:
100 gram smør/margarine
2 dl mel
ca. 1 ½ liter suppe
salt, peber
paprika, citronsaft,
sherry og kulør

Tilbehør:
Kødboller af 500 gram fars (eller 1 pakke færdigkøbte, dybfrosne)
2 dåser fiskeboller a 500 gram stk.
12 hårdkogte æg ( koges i 7 min.)
24 butterdejstarteletter

Kød og kalveskank bringes kog i suppe eller vand. Der skummes og smages
til med salt/peber. Kødet småkoger
2 ½-3 timer. Når den halve kogetid er gået, tilsættes de istandgjorte
urter og de koges med resten af tiden.
Når kødet er mørt, tages det op, lægges i et let pres på et fad med en
tallerken over, og afkøles. (kan laves dagen i forvejen)
Når det er afkølet, skæres kødet i små mundrette terninger
Af de 500 gram fars laves små kødboller.
Sovs:
1 ½ liter suppe bages op med fedtstof og mel. Der smages til med
krydderier, sherry og citronsaft.
Kødterninger, kødboller og fiskeboller, varmes forsigtigt i sovsen.
(vandet fra fiskebollerne hældes væk)
Serveres i butterdejstarteletterne, garneret (pyntet) med de hårdkogte
æg.
Skal den bruges som forret,kan der også serveres hvide kogte kartofler
til.

Velbekommen

Per K

http://www.kandu.dk/

Fra : Lasse R. Nielsen

Dato : 05-06-02 17:08

"Raymond Kolbæk" <kolbaek@mail.tele.dk> wrote in

> jeg skal holde en håndværkermiddag på lørdag, og hvad vil være mere
> passende end forloren skildpadde med halve æg og sherry, men jeg
> mangler en god opskrift.

Jeg så en opskrift i Chili Johns anden kogebog, "The Chilenium Cookbook".

Jeg har den ikke lige her, men det var den helt store opskrift der tog to
dage at lave. Jeg håber engang at få tid til at prøve den :)

Desværre ikke en af prøveopskrifterne som ligger på nettet,
<URL:http://www.chilijohn.com/nyopskrift.htm>
men hvis du kender nogen der har bogen, så plejer hans mad at være værd at
spise.

/L
--
Lasse R. Nielsen - lrn@hotpop.com
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'