stærekasser
Fra : Max Hansen

Dato : 05-06-02 10:40

Hej
Er der noget om at hullet i en stærekasse, skal vende i en speciel retning
(nord, syd, øst,vest).???
mvh
Max

Fra : Paul Nilsson

Dato : 05-06-02 23:08

Hej Max.
der er vistnok noget med at ALLE fuglekasser, ikke skal hænge syd (altså
ikke hullet, men kassen) for at fuglene ikke skal blive "stegt" i
sommersolen i kassen ..... synes jeg at har læst engang...
men se evt. LINK fuglekasser på www.fugletips.dk

Ps fra dem jeg kender, som har stære-kasser synes det som om, at Stærerne er
ligeglade med det der står i bøgerne, med det med: hæng: "ikke syd = stegte
fugle" men det lyder da meget "humant" ... hvis man kan formulere det
sån`......

mvh.......Paul

Max Hansen <maxhansen@teleadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cfddc7e$0$208$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Jens Lodal

Dato : 06-06-02 19:55

Min egen erfaring er stik mod bøgerne - min mest eftertragtede stærekasse
har hul mod syd, og den benyttes af stære, musvitter og blåmejser - dog ikke
samtidig. Den hænger i et ældre birketræ og bladene giver selvfølgelig en
del afskærmning for solen. Samtidig tror jeg også, at kasser der "skjules" i
et træ er eftertragtede; det er i det mindste de af mine kasser, der først
besættes.
Hilsen Jens

Fra : Hans Höiby

Dato : 07-06-02 07:47

Hei!
Jeg formoder at de aller fleste har stærkasser av tradisjonelt design,
dvs. stående. 'Noen' taler varmt for å lave dem liggende, og med en
lille vegg midt i, slik at det blir et redekammer og et børnekammer
(ved hullet). Bedre plass og mindre skidt på slutten av oppholdet i
kassen skal være blandt fordelene.

Er der noen i DK som har erfaring med slike kasser, og som har en
oppskrift på hvorledes kassen skal bygges, OG som kan tenke seg å dele
dette med 'oss andre'?

mvh Hans M Höiby - Norge

Fra : Knud N. Flensted

Dato : 07-06-02 13:54

Som regel betyder det nok ikke så meget hvilken vej hullet vender, men et
fingerpeg er dog følgende:

Spætter der jo selv kan vælge hvor de vil lave hullet, placerer som regel
hullet mellem NORD og ØST. Der er dog også undtagelser herfra.
Man regner med at de undgår vest på grund af at regn og vind som regel
kommer herfra (i Danmark) og at syd undgås på grund af solen.

Hvor det er muligt, vil jeg derfor anbefale at hænge redekasser om med
hullet mod NORD og ØST. Men vær ikke fanatisk.

mvh.
Knud Flensted