2D-support og hardwareacceleration til Rag~
Fra : Henrik Münster

Dato : 05-06-02 08:21

Så er den her. Jubiii! Så skal der spilles!

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-06-02 09:12

In article <050620020920449507%muenster@mac.com>,
Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Så er den her. Jubiii! Så skal der spilles!

Og så kun 22.4 MB :)

Hvad spiller du ? Er som tidligere sagt tilbage på Mac efter et par års
pause. Har endnu ikke smidt gamle Warcaft II + Myth 1+2 ind endnu.

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-06-02 10:01

In article <nospam-BEFCFE.10120705062002@news.cybercity.dk>, Povl H.
Pedersen <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> Og så kun 22.4 MB :)
>
> Hvad spiller du ? Er som tidligere sagt tilbage på Mac efter et par års
> pause. Har endnu ikke smidt gamle Warcaft II + Myth 1+2 ind endnu.

Jeg spiller slet ikke. Det kan man jo ikke uden grafikacceleration
Egentlig var det mest for sjov, jeg skrev det. Jeg har faktisk ikke tid
til at spille noget. Der er så meget andet sjov, man kan lave med en
computer. Men jeg håber da, grafikaccelerationen hjælper på billeder,
web-surfing og hastigheden i Finder. Det er i hvert fald tydeligt, at
Genie-effekten er blevet bedre.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 05-06-02 12:16

On Wed, 5 Jun 2002 11:01:18 +0200, Henrik Münster wrote
(in message <050620021101182481%muenster@mac.com>):

> [...]
> computer. Men jeg håber da, grafikaccelerationen hjælper på billeder,
> web-surfing og hastigheden i Finder. Det er i hvert fald tydeligt, at

Jamen, jamen... du har da ikke et Rage Pro???

--
David Blangstrup,
Allerød, Denmark.

Fra : Christian Bech

Dato : 05-06-02 12:31

In article <01HW.B923BF740002CBA401C33638@news.cybercity.dk>,
David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Jamen, jamen... du har da ikke et Rage Pro???

Hvem har egentlig det? Min Beige G3/266 siger ATY, mach64_3DUPro, kan
det mon være noget der har glæde af en opgradering?

--
Christian

Fra : Jesper

Dato : 05-06-02 12:56

On 05/06/02 13:31, in article bechd-F4190E.13311005062002@news.net.uni-c.dk,
"Christian Bech" <bechd@mac.com> wrote:

> Hvem har egentlig det? Min Beige G3/266 siger ATY, mach64_3DUPro, kan
> det mon være noget der har glæde af en opgradering?

Ja.

--
mojn, Jesper

j m f i n k (at) m a c . c o m

Fra : Christian Bech

Dato : 05-06-02 14:17

In article <B923C8D2.7E7C%forhulenda@hotmail.com>,
Jesper <forhulenda@hotmail.com> wrote:

> Ja.

Tak. Det vil jeg så glæde mig til.

--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-06-02 13:03

In article <01HW.B923BF740002CBA401C33638@news.cybercity.dk>, David
Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Jamen, jamen... du har da ikke et Rage Pro???

Nej, men min iMac har da. Ifølge System Profiler har den ATY Rage Pro
C. "Y" udtales jo som "i" på fransk, så derfor er ATI nok blevet til
ATY.
Men jeg må tilstå, at jeg ikke går ret meget op i hardware.
Software er langt det vigtigste. Hardwaren skal selvfølgelig være god
nok for at softwaren fungerer ordentligt, men jeg har ikke videre meget
styr på, hvad grafikkort, cache og den slags er i min computer.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 05-06-02 13:20

On 5.6.2002 14:03, in article 050620021403006640%muenster@mac.com, "Henrik
> [...]

> nok for at softwaren fungerer ordentligt, men jeg har ikke videre meget
> styr på, hvad grafikkort, cache og den slags er i min computer.

Nå, jeg troede din iMac 233 var den allerførste. Den har jeg nemlig, og den
har et _virkeligt_ skodde grafikkort, der ikke er det ringeste pro over.

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-06-02 13:48

In article <B923CE8E.1D519%david@blangstrup.dk>, David Blangstrup
<david@blangstrup.dk> wrote:

> Nå, jeg troede din iMac 233 var den allerførste. Den har jeg nemlig, og den
> har et _virkeligt_ skodde grafikkort, der ikke er det ringeste pro over.

Hvad hedder det så? Rage Amateur? Er der virkelig så stor forskel? Jeg
troede mest, det var mængden af VRAM, der gjorde forskellen. Men det er
vist rigtigt, at der blev tilføjet et "Pro" i rev. B iMac. Er mit så
det ældste grafikkort, der er acceleration til i Mac OS X? Det er da
godt, jeg normalt tænker mig om nogle måneder, før jeg køber ny
computer.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 05-06-02 14:00

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Det er da godt, jeg normalt tænker mig om nogle måneder,
> før jeg køber ny computer.

Ja hvem husker ikke dine overvejelser før du købte din første iMac!
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-06-02 14:44

In article <1fdb861.5a591s1cwnsouN%mta@mac.com>, Michael Tysk-Andersen
<mta@mac.com> wrote:

> Ja hvem husker ikke dine overvejelser før du købte din første iMac!

Var det sådan en saga? Nu blev den jo præsenteret et halvt år, før den
kunne fås herhjemme, så der var god tid til at overveje det. Desuden
medførte den jo en del debat bl.a. pga. det manglende diskettedrev og
USB-porte i stedet for printer- og adb-porte. Det var vel ikke min
skyld, at debatten blev så hektisk.
Jeg var mere bange for, at du ville nævne mine overvejelser om
en bærbar. De er desværre ikke ovre endnu, for vi er stadig ikke
færdige med at betale forskellige ting til huset. Der bliver ved med at
være småting, der ikke er i orden, og før skal man jo ikke betale.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 05-06-02 15:02

On 5.6.2002 14:47, in article 050620021447407547%muenster@mac.com, "Henrik
> [...]

> det ældste grafikkort, der er acceleration til i Mac OS X? Det er da
> godt, jeg normalt tænker mig om nogle måneder, før jeg køber ny

Ja.

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Per Bruus

Dato : 05-06-02 13:08

Øhh. hvor skal man lige kigge. ?

Jeg har en G4/450 m. Rage 128 pro 16MB
vælger man dette kort under driver på ATI fortæller den
at man skal vælge et Mac OS produkt.

Kortet står heller ikke under produktsiden til Mac.

Vh. Per

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 05-06-02 13:34

Per Bruus <perbruus@tdcadsl.dk> wrote:

> Øhh. hvor skal man lige kigge. ?

Hvis du ved selvsyn vil se hvilket grafik processor du har i maskinen
skal du kigge i Apple System Profiler under enheder. Men noget siger mig
at jeg ikke helt forstår hvad du spørger om!

> Jeg har en G4/450 m. Rage 128 pro 16MB
> vælger man dette kort under driver på ATI fortæller den
> at man skal vælge et Mac OS produkt.

Ati yder kun support på deres egne kort og det er vel et Apple kort (Ati
oem) der sidder i din maskine!

"Rage 128 pro 16MB" er betegnelsen på grafik processoren og ikke navnet
på et grafikkort.

> Kortet står heller ikke under produktsiden til Mac.

Orion og Nexus kortene er da vist udstyret med en Rage 128 grafik
processor.

Under alle omstændigheder så yder Mac OS X nu "Support for 2D and
QuickTime hardware acceleration for Rage Pro."
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Per Bruus

Dato : 05-06-02 15:03

"Michael Tysk-Andersen" <mta@mac.com> skrev i en meddelelse

> Hvis du ved selvsyn vil se hvilket grafik processor du har i maskinen
> skal du kigge i Apple System Profiler under enheder. Men noget siger mig
> at jeg ikke helt forstår hvad du spørger om!

Jamen det er da også her jeg har oplysningerne om Rage 128 pro fra.
Men jeg kan ikke finde den omtalte driver, den nyeste er en alternate driver
fra 9 april. Så det ver et link jeg fiskede efter.

> Ati yder kun support på deres egne kort og det er vel et Apple kort (Ati
> oem) der sidder i din maskine!
>
> "Rage 128 pro 16MB" er betegnelsen på grafik processoren og ikke navnet
> på et grafikkort.

Den står opgivet som
AGP/skærmkort: ATI Rage 128Ps
Model: ATI rage 128 pro

> [...]
>
> Under alle omstændigheder så yder Mac OS X nu "Support for 2D and
> QuickTime hardware acceleration for Rage Pro."

Desværre er det kun OS 9,22 og jeg vil så gerne have den Quicktime acc.
Eller er det mig der har misforstået det hele og det er OS X der tilbyder
acc.
og ikke grafikkort driveren. ?

Vh.
Per

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 05-06-02 15:40

> [...]

> Desværre er det kun OS 9,22 og jeg vil så gerne have den Quicktime acc.
> Eller er det mig der har misforstået det hele og det er OS X der tilbyder

Ja det forholder sig sådan at Mac OS X nu indeholder en driver som yder
bedre understøttelse af ældre kort.

I Mac OS 9.2.2 ved jeg ikke hvordan det forholder sig, men jeg tror nu
nok at dit kort er behørrigt understøttet.

Er det et ATI kort du selv har installeret skal du holde dig opdateret
med ATI's drivere. Er det derimod kortet som kom med maskinen er du
opdateret via systemet (Mac OS).
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Per Bruus

Dato : 05-06-02 18:25

> Per Bruus <perbruus@tdcadsl.dk> wrote:

> Ja det forholder sig sådan at Mac OS X nu indeholder en driver som yder
> bedre understøttelse af ældre kort.

Tak for info.

Vh.
Per

Fra : Jesper

Dato : 05-06-02 19:17

On 05/06/02 16:39, in article 1fdbcko.13s1js8thujxfN%mta@mac.com, "Michael
> [...]

> I Mac OS 9.2.2 ved jeg ikke hvordan det forholder sig, men jeg tror nu
> nok at dit kort er behørrigt understøttet.

Ja - alle varianter af ATI 128 grafikkort er understøttet i OS 9.x og X.
"ATI rage 128 PRO" er _ikke_ det samme som "rage PRO".

Det kan forklares mere indviklet (ikke af mig, men bl.a. af hr. reippuert),
men det er der vist ingen grund til

--
mojn, Jesper

j m f i n k (at) m a c . c o m

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 05-06-02 19:26

> [...]

> "ATI rage 128 PRO" er _ikke_ det samme som "rage PRO".
>
> Det kan forklares mere indviklet (ikke af mig, men bl.a. af hr. reippuert),

Mens vi venter på hr. Reippuerts udredning, vil jeg lige indskyde at jeg
forlængst har lagt behovet for slig viden bag mig.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 05-06-02 23:48

> Hvis du ved selvsyn vil se hvilket grafik processor du har i maskinen
> skal du kigge i Apple System Profiler under enheder. Men noget siger mig
> at jeg ikke helt forstår hvad du spørger om!

Må jeg lige kaste ind, at min PB G4, 550 i Profileren under MacOS X
siger:
Korttype: ATY, DDParent
Model: ATY, Rage M6

- kan nogen af jer forklare mig, hvad det er? Jo, jo, jeg har da en
lille trykt oversigt et eller andet sted ..... men den er jo altså 'et
eller andet sted'

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-06-02 04:41

In article <1fdbz3z.spf7yaoe3mhsN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> [...]
> Korttype: ATY, DDParent
> Model: ATY, Rage M6
>
> - kan nogen af jer forklare mig, hvad det er?

det er et radeon mobility kort spm er accellereret (og understøttet af
10.2's Quartz extreeme)

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 06-06-02 20:05

> det er et radeon mobility kort spm er accellereret (og understøttet af
> 10.2's Quartz extreeme)

Tak, Morten. Det betyder, at jeg kan begynde at glæde mig til 10.2, ik'?

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-06-02 20:24

In article <1fddgju.52t8vx1qzqmwN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Tak, Morten. Det betyder, at jeg kan begynde at glæde mig til 10.2, ik'?

jo, men det gælder alle 10.1 brugere.

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 09-06-02 02:34

> jo, men det gælder alle 10.1 brugere.

Med mindre de har et Rage II+ kort (rev. a iMac, rev. a G3) hvis vi
bliver i snakken om hastighed.

M.h.t. features har du ret.

Mojn, Thomas

--
Never criticize Slashdot's conduct no matter how deserved -
too many idiots have moderation points