Lovligt at poste, men ikke at hente på dk.~
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-06-02 07:18

Hej

Vi sidder og diskuterer hvorvidt det er lovligt eller ulovligt at
poste noget man har lånt på biblioteket på dk.binaer.kultur.

Hvis nu jeg har lånt en lydCD dernede og poster den på gruppen, kan
jeg så straffes, eller er det kun ulovligt for den der evt. henter den
ned?

Jeg håber spørgsmålet er forståeligt, ellers så skriv spørgsmålene her
i gruppen.

Mvh Trine

http://usenet.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 05-06-02 07:39

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> skrev:

> [...]
>
> Hvis nu jeg har lånt en lydCD dernede og poster den på gruppen,
> kan jeg så straffes, eller er det kun ulovligt for den der evt.

Lov om ophavsret
§ 2. Ophavsretten medfører, med de i denne lov angivne indskrænkninger,
eneret til at råde over værket ved at fremstille eksemplarer af det og
ved at gøre det tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret
skikkelse, i oversættelse, omarbejdelse i anden litteratur- eller
kunstart eller i anden teknik.

Dvs. ifølge §2 er det kun indehaveren af ophavsretten, der må gøre
værket tilgængeligt for almenheden.

Det §12 i lov om ophavsret giver ret til er kopiering til privat
(personligt) brug men ikke tilgængeliggørelse af værket for en større
kreds som en nyhedsgruppe.

Dvs. du må ikke poste en lydcd i en binær gruppe uden du har fået lov
af rettighedsindehaveren.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Michael Petersen

Dato : 06-06-02 17:53

> Dvs. du må ikke poste en lydcd i en binær gruppe uden du har fået lov
> af rettighedsindehaveren.

he he så kan vi hvis godt lukke dk.binaer.film dk.binaer.kultur og
dk.binaer.musik da den smule postning der er tilbage efter det ulovlige er
sorteret fra snildt kan indgå i dk.binaer uden at oversvømme den gruppe.

Jeg foreslår at man hver gang man poster noget binært i nævnte dk.binaer.*
vedhæfter den bekræftelse man har fået af opretshaver

Michael
--
Who is General Failure and why is he reading my harddrive?

Fra : Jakob Paikin

Dato : 06-06-02 17:57

On Thu, 6 Jun 2002 18:52:55 +0200, "Michael Petersen"
<mcp_dk@e-mail.dk> wrote:

>he he så kan vi hvis godt lukke dk.binaer.film dk.binaer.kultur og
>dk.binaer.musik da den smule postning der er tilbage efter det ulovlige er
>sorteret fra snildt kan indgå i dk.binaer uden at oversvømme den gruppe.

Ja.

--
Jakob Paikin