Regnvandstønde
Fra : Kent Sørensen

Dato : 04-06-02 23:37

Hej alle.

Jeg har lige fået en stor 1000L regnvandstønde som jeg skal have sluttet til
tagrenden.
Men p.g.a størrelsen vil jeg ikke have den til at stå lige op og ned at
tagrenden, derfor skal den stå i et redskabsskur som jeg bygger til
formålet.

Nu er mit spørgsmål så, hvis jeg køber det alm. kit til en grøn tønde, altså
den aftappe enhed som er forbundet til tønden via en plastic slange, vil det
så på en længere afstand (3-5mtr) fungere på samme måde, at når tønden er
fuld med vand, det andet vand fra taget løber videre ned i kloarken. Eller
vil afstanden have en negativ virkning på dette system.

Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig. Hvis i vil svare her er det
fint med mig, men jeg ville blive mest glad hvis i gad og sende en kopi af
brevet til oks@esenet.dk

Mvh.
Kent Sørensen
__________________________________________________________________ Kent
Sorensen ICQ#: 9622380 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : M@rk

Dato : 05-06-02 06:47

Wed, 5 Jun 2002 00:36:48 +0200, berigede "Kent Sørensen"
<oks@esenet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

> [...]
>fuld med vand, det andet vand fra taget løber videre ned i kloarken. Eller
>vil afstanden have en negativ virkning på dette system.

Ja, det burde fungere - når tønden og derefter slangen er fyldt med
vand, så ledes vandet ikke længere denne vej.

Problemet er i midlertid, at du måske kan få nogle problemer til
vinter, hvis der står meget vand i slangen ..............

>Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig. Hvis i vil svare her er det
>fint med mig, men jeg ville blive mest glad hvis i gad og sende en kopi af
>brevet til oks@esenet.dk

Jeg har valgt, at svare dig her, da hele princippet bag Usenet er, at
spørgsmål og besvarelser også kan komme andre brugere til glæde, på et
senere tidspunkt ..........

/Mark

Fra : Kent Sørensen

Dato : 05-06-02 12:46

Det er helt i orden Mark, jeg er tilfreds bare der kommer nogle svar.

Hilsen
Kent

Fra : Bakke

Dato : 05-06-02 13:59

"Kent Sørensen" <oks@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fuld med vand, det andet vand fra taget løber videre ned i kloarken. Eller
> vil afstanden have en negativ virkning på dette system.

Hej Kent,
Den vandrette afstand mellem udtaget på nedløbsrøret og tilslutningen til
tønden er fuldstændig ukritisk, det er den lodrette forskel, der kan give
problemer hvis man ikke benytter et waterpas - bogstavelig talt - når man
stiller tønden op.
Men selv har jeg adskillige opsamlingsbeholdere placeret rundt omkring på
grunden ( i samme højde ) , og afgangen fra dem alle er forbundet sammen til
en enkelt nedføring til en 500 liters forrådstønde i kælderen. Tilløbet til
denne har jeg forsynet med en svømmerventil fra en toiletcisterne, så den
kan ikke købe over. tilgangen stopper, når tønden er fuld. Jeg har så indsat
et husvandværk, som henter fra kældertønden og sender regnvandet ud i både
toilet, vaskemaskine og drivhus med almindeligt vandværksvandtryk.
Meget effektivt og driftsikkert.
Det er i praksis højst et par måneder om året, hvor frost forhindrer vandet
i at løbe - men da bruger jeg min udrangerede nedgravede olietank med
tilhørende underjordisk indføring til kælderen, som er blevet helt ren
efterhånden.

Mvh

Bo