Skatter og afgifter (beregninger?)
Fra : Torben Hansen

Dato : 04-06-02 23:03

Er der nogen der kende nogen konkrete beregninger af de
samfundsøkonomiske konsekvenserne ved skatte- og afgiftlettelser og
betydning på skatteprovenuet. Jeg tænker specielt på indkomstskat og
afgifter på biler og benzin.

Venlig Hilsen
Torben Hansen

Fra : Mikkel T. Kromann

Dato : 05-06-02 16:06

Torben Hansen wrote:

> [...]
> samfundsøkonomiske konsekvenserne ved skatte- og afgiftlettelser og
> betydning på skatteprovenuet. Jeg tænker specielt på indkomstskat og

Med hensyn til indkomstskat er der foretaget beregninger på
budgetvirkningen af forskellige indkomstskattelettelser i "Dansk Økonomi -
Forår 2001" fra Det Økonomiske Råd. Jeg mener at enten
Handelskammeret eller Finansrådet har udført nogle lignende beregninger, og
muligvis også Finansministeriet. I "Dansk Økonomi - Efterår 2001" er
beregningerne udført med henblik på påvirkningen af den økonomiske ulighed
i samfundet.

Jeg er kender meget lidt til transportsektoren. Prøv transportrådets
hjemmeside. Jeg synes jeg kan huske nogle rapporter fra deres hånd.

--
Venlige hilsner Mikkel

Fra : Jonas Dan Petersen

Dato : 05-06-02 16:59

> [...]
> samfundsøkonomiske konsekvenserne ved skatte- og afgiftlettelser og
> betydning på skatteprovenuet. Jeg tænker specielt på indkomstskat og

se evt www.skat.di.dk hvor der er forskellige artikler vedr. skat, som fx -
http://billed.di.dk/wimpfiles/lores/image.asp?objno=/143302.pdf
og links til andre institutioners nyere bidrag vedr. skat, såsom
finansredegørelsen 2001 -
http://www.di.dk/show.asp?page=DOC&objno=98078