Stationær G4 m 17tommer eller eMac ???
Fra : [5220] Maciek

Dato : 04-06-02 23:06

Jeg står overfor en investering som skal løbe over 2-3 år. Dertil har jeg
fået et tilbud på følgende:

Tilbud 1
eMac G4 700mhz, 128mb ram med cd-brænder og indbygget 17" skærm
Dertil en iPod (10GB)
ca. 15000 kr

Tilbud 2
Stationær G4 800mhz med cd brænder og 256mb ram
Prof. SONY G220 (vistnok) skærm, 17"
ca. 17000kr

Jeg skal bruge computeren til kodning, dvs. PHP, SQL, Java, og så lidt
design i Photoshop. Sammen skal alt dette kulminere i noget hjemmeside
design.
Jeg skal starte som IT ingeniør til Januar, og der bruges nok udelukkende
PC'ere, så det ville ikke være af vejen, hvis computeren vil kunne afvikle
noget virtuelt i rimeligt tempo.
Jeg har i forvejen en PC, som (hvis jeg valgte tilbud 2) kunne kobles op på
samme skærm som G4 og derved slap jeg for virtuel windows.

Nogen forslag til hvad jeg skal vælge?

mvh. Maciek

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-06-02 23:27

In article <iTaL8.38649$4f4.1420819@news000.worldonline.dk>,
"[5220] Maciek" <macfreak_TAG_MIG_UD_@worldonline.dk> wrote:

> [...]
> Jeg har i forvejen en PC, som (hvis jeg valgte tilbud 2) kunne kobles op på
> samme skærm som G4 og derved slap jeg for virtuel windows.

Hvis du vil have en iPod, så skal du selvfølgelig tage tilbud nr. 1, men
hvis den ikke er så vigtig, så lyder tilbud 2 ikke helt tosset, da
skærmen virker ganske OK. Den kan klare 1600x1200 i 78 Hz, hvilket er
lige i underkanten, men nogen kan måske leve med det (grafikkortet skal
dog kunne levere lige den kombination). Med eMac'en kan du kun få disse
opløsninger:

640 by 480 pixels at 138Hz
800 by 600 pixels at 112Hz
1024 by 768 pixels at 89Hz
1152 by 864 pixels at 80Hz
1280 by 960 pixels at 72Hz

Ikke just imponerende...

Du skal selvfølgelig køre OS X, så høj opløsning på skærmen er guld
værd, da den nye GUI tager meget plads. Jeg kører selv 1280x1024 på min
17" skærm og kan ikke vente til jeg endelig får en 19" skærm, så jeg kan
køre 1600x1200.

En eMac er da en hyggelig lille maskine, som er nem(ere) at flytte rundt
på end et tower + skærm. Den larmer sikkert også en del mindre, hvilket
kan være en stor fordel. Den kan dog ikke opgraderes synderligt, så hvis
du vil have et større grafikkort i senere, får du problemer.

Du skal også lige lægge lidt mere RAM i maskinerne fra starten af. Du
vil fortryde hvis du sparer på det, så regn med at skulle have 512 MB
RAM i maskinen, da OS X elsker RAM.

Mht. emulering, så kører Virtual PC under OS X irriterende langsomt. Du
vil blive drevet til vanvid, hvis du skal side og udvikle i VPC, så brug
endelig din PC'er til de ting, som du ikke kan klare i OS X. Hvis det er
noget Java-halløj, så skulle OS X være vældigt godt udrustet. PHP og
f.eks. MySQL er også lige til at installere.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-06-02 05:19

Hej

"[5220] Maciek" wrote:

> Tilbud 1
> eMac G4 700mhz, 128mb ram med cd-brænder og indbygget 17" skærm
> Dertil en iPod (10GB)
> ca. 15000 kr

Fordele:
Fylder stort set ikke mere end en 17" CRT skærm.
iPod kan bruges som 'flytbar lagermedie via USB - også til en Wintel, da der
også findes 'pod' software til Wintels nu.

Ulemper:
Alt for lidt RAM!
Færre opgraderings- og udvidelsesmuligheder end en konventionel stationær.

> Tilbud 2
> Stationær G4 800mhz med cd brænder og 256mb ram
> Prof. SONY G220 (vistnok) skærm, 17"
> ca. 17000kr

Fordele:
Lidt hurtigere processor
Lidt højere effektivitet
Flere opgraderings- og udvidelsesmuligheder

Ulemper
Fylder meget, - kræver ekstra skærm*)
Alt for lidt RAM
Ingen iPod til brug for flytning af data
G220 skærmen er ikke den bedste. Hvis det skal være Sony, så vælg en G420.
Ellers vælg en Samsung SyncMaster evt. 959NF, den er bedre. (og billigere), og
selvom det er en 19" fylder den rent faktisk næsten ikke mere end Sony G220.

Generelt for begge tilbud
Gode muligheder for større harddiske, dog er der svjv. kun plads til én ekstra
i eMac'en, mens der er plads til 3 ekstra enheder i G4 tower kabinetterne.

> Jeg skal bruge computeren til kodning, dvs. PHP, SQL, Java, og så lidt
> design i Photoshop. Sammen skal alt dette kulminere i noget hjemmeside
> design.

Begge maskiner er velegnede til formålet, men den alm. G4 vil være en anelse
mere effektiv ved Java og SQL pga. den lidt højere ydelse. Både Java og SQL
kræver stor processorkraft.

Under alle omstændigheder bør du have mindst 768mb RAM i begge tilbud - helst
1024mb, - især, hvis du vil arbejde meget i OS X.

> Jeg skal starte som IT ingeniør til Januar, og der bruges nok udelukkende
> PC'ere, så det ville ikke være af vejen, hvis computeren vil kunne afvikle
> noget virtuelt i rimeligt tempo.

Begge kan afvikle VirtualPC i rimelig hastighed med Win2000.

Hvis du skal have den stående på din arbejdsplads, og det ikke er hjemme hos
dig selv, så kan eMac'en jo signalere en vis 'karisma' over for alle de
'almindelige' PC'ere. Men det er jo en helt subjektiv vurdering.

> Jeg har i forvejen en PC, som (hvis jeg valgte tilbud 2) kunne kobles op på
> samme skærm som G4 og derved slap jeg for virtuel windows.

*) Hvis den skærm, du har til din PC ellers er en god kvalitetsskærm, så vil
det jo blive billigere end tilbud 1. Men uanset det, bør du sikre dig, at
Mac'en kan køre mindst 1280x1024/85hz på din PC skærm.

Konklussion:
Hvis du vil have mest for mindst og den højeste effektivitet/ydelse, så vil
tilbud nr. 2 uden skærm være det bedste.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 05-06-02 07:29

> iPod kan bruges som 'flytbar lagermedie via USB - også til en Wintel, da der
> også findes 'pod' software til Wintels nu.

Det dejlige ved iPod er nu at den bruger FireWire - ik' USB.

> Generelt for begge tilbud
> Gode muligheder for større harddiske, dog er der svjv. kun plads til én ekstra
> i eMac'en, mens der er plads til 3 ekstra enheder i G4 tower kabinetterne.

Er der plads til en ekstra HD i eMac'en? (Hvor har du den info. fra?)

> Under alle omstændigheder bør du have mindst 768mb RAM i begge tilbud - helst
> 1024mb, - især, hvis du vil arbejde meget i OS X.

OS X er faktisk ret god til at håndtere RAM. Jeg har 384mb i min Pismo
og det virker ikke som om den lider af betydelig "åndenød".

Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-06-02 17:00

Hej Martin

Martin Bredthauer wrote:

> Det dejlige ved iPod er nu at den bruger FireWire - ik' USB.

Beklager, at jeg glemte to ord "via FireWire" .

Men langt fra alle Wintels har FireWire tilslutning - endnu, - så du skal via USB
på en sådan, også om det skal være med en converter.

> Er der plads til en ekstra HD i eMac'en? (Hvor har du den info. fra?)

Prøv at kigge på de billeder, er er af en 'exploded eMac', (de findes flere
steder), så kan du se, at nederst i kabinettet er der en 'tom' plads, og for mig at
se, ser det ud til, at der er 'knopper' til montering af en skinne. - og mon ikke
en sådan skulle kunne bære en HD? - og hvorfor er der ellers også 2 IDE BUS'er...

> OS X er faktisk ret god til at håndtere RAM. Jeg har 384mb i min Pismo
> og det virker ikke som om den lider af betydelig "åndenød".

Prøv at give dig i kast med enten SQLs eller endda FMP programmering, så får du nok
et lidt andet syn på sagen.

Fra : Jan Jonasen

Dato : 06-06-02 03:37

In article <3CFE3580.27D0F94@mail1.stofanet.dk>, kml.ers@mail1.stofanet.dk
says...
> Pr=F8v at give dig i kast med enten SQLs eller endda FMP programmering, s=
> =E5 f=E5r du nok
> et lidt andet syn p=E5 sagen.

SQLs?

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt. Ikke kun Tuborg har noget i gære.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-06-02 19:21

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Prøv at give dig i kast med enten SQLs eller endda FMP programmering, så får du nok
> et lidt andet syn på sagen.

Jeg kører Javaprogrammer mod PostgreSQL og MySQL her på maskinen via JDBC.

Det virker fint med 512 Mb RAM.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "Lad os lige få nogle konkrete facts på
http://homepage.mac.com/ravn bordet og ikke al den snakken udenom" -- ERS

Fra : Morten

Dato : 06-06-02 00:06

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote in message news:<kkk7pd7fix.fsf@mimer.null.dk>...

> Jeg kører Javaprogrammer mod PostgreSQL og MySQL her på >maskinen via JDBC.
>
> Det virker fint med 512 Mb RAM.

Har en Pismo, OS X 10.1.5 og 384 Mb RAM, og det kører glimrende
(relativt). 1 Gb RAM synes jeg måske virket en anelse overdrevet, RAM
er trods alt ikke så gratis som det tidligere har været.

- Morten

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-06-02 14:26

> Beklager, at jeg glemte to ord "via FireWire" .
>
> Men langt fra alle Wintels har FireWire tilslutning - endnu, - så du skal
> via USB på en sådan, også om det skal være med en converter.

Så ville jeg nok købe et FireWire kort til PC'en i stedet for. (Findes
der overhovedet en FireWire->USB adapter?)

> [...]
> af en skinne. - og mon ikke en sådan skulle kunne bære en HD? - og hvorfor

Jeg kan ikke finde en "eksploderet" eMac på nettet. Du skulle vel ik'
have et link jeg kunne følge?

-- Mvh Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-06-02 16:22

Hej Martin

Martin Bredthauer wrote:

> Så ville jeg nok købe et FireWire kort til PC'en i stedet for. (Findes
> der overhovedet en FireWire->USB adapter?)

Helt klart vil et FireWire kort til PC'en være det mest idelle.

Jeg mener, det er MacAlly og VST, der laver dem. Jeg har også set et fra et
firma, der hedder noget med 'Micronics' eller noget i den retning, men de var
ikke just billige - $79-$99USd, og for samme pris kan man få et 4-ports
FireWire PCI kort til en PC'er...

> Jeg kan ikke finde en "eksploderet" eMac på nettet. Du skulle vel ik'
> have et link jeg kunne følge?

Desværre har jeg ikke gemt dem. Men det var fra en af de første rigtige omtaler
med mere udførlige beskrivelser af eMac'en. Det var ikke et foto men en
tegning.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-06-02 20:21

> Desværre har jeg ikke gemt dem. Men det var fra en af de første rigtige
> omtaler med mere udførlige beskrivelser af eMac'en. Det var ikke et foto
> men en tegning.

Er der andre her i NG'en der har set denne form for tegning af eMac'en
på nettet. Det plejer jo at være en del af servicemanualen fra Apple,
men de plejer ikke at strø om sig med disse tegninger til frit brug.

--
Mvh Martin

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-06-02 23:28

In article <1fddk5t.wyrbnn10s5no6N%mb@talent.dk>,
mb@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> Er der andre her i NG'en der har set denne form for tegning af eMac'en
> på nettet. Det plejer jo at være en del af servicemanualen fra Apple,
> men de plejer ikke at strø om sig med disse tegninger til frit brug.

<ftp://ftphqx.info.apple.com/Apple_Support_Area/Misc/Service/servicemanua
ls/emac.pdf>

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 07-06-02 01:20

> <ftp://ftphqx.info.apple.com/Apple_Support_Area/Misc/Service/servicemanua
> ls/emac.pdf>

Takker!

Resultat: Der er bestemt kun plads til én HD i en eMac. Den sidder i sin
egen "carrier" (som er monteret på bagenden af cd-rom drevet) skubbet
helt tilbage op under skærmen.

Martin

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-06-02 01:28

In article <1fddy87.smc76p4s1xuyN%mb@talent.dk>,
mb@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> Takker!

Velbekommen.

> Resultat: Der er bestemt kun plads til én HD i en eMac. Den sidder i sin
> egen "carrier" (som er monteret på bagenden af cd-rom drevet) skubbet
> helt tilbage op under skærmen.

Jeg kan heller ikke lige se hvor man (forsvarligt) skulle kunne placere
en ekstra HD:
Det ville også stride en del imod konceptet.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-08-02 19:13

> <ftp://ftphqx.info.apple.com/Apple_Support_Area/Misc/Service/servicemanua
> ls/emac.pdf>
Hvad kræves af login informationer?

vh Flemming Rubini

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-08-02 20:55

In article <1fgcu61.6ocl431ggp46uN%spam@rubiniograsmussen.dk>,
spam@rubiniograsmussen.dk (Flemming Rubini) wrote:

> Hvad kræves af login informationer?

Ingen (på det tidspunkt).

Prøv en af linkene fra <http://home.wanadoo.nl/manual.man/manuals.html>

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-08-02 20:50

> http://home.wanadoo.nl/manual.man/manuals.html
Wauv!

vh Flemming Rubini

Fra : [5220] Maciek

Dato : 06-06-02 14:54

Jeg har kigget lidt på tingene, og jeg kan se at det tegner et billede i
retning af:
G4/800mhz, 256ram, iPod (10GB), SONY G420 Kr. 23.238,- (plus moms)
Naturligvis skal der købes en klods ram ved siden af. Prisen på en sådan vil
være omkring 1k for en 512.
Så skulle jeg vist være sådan rimeligt kørende i hvert fald i 3 år, regner
jeg med.

Er der nogen der kan validere om det er et rimeligt system, som kan holde i
ca. 3 år uden at blive vildt forældet?
/maciek

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-06-02 16:34

Hej

"[5220] Maciek" wrote:

> [...]
> være omkring 1k for en 512.
> Så skulle jeg vist være sådan rimeligt kørende i hvert fald i 3 år, regner

Ja, det er nok også i den retning, jeg ville gå, men før du køber skærm, bør du
altså lige kigge lidt rundt på nogle af dem, jeg bl.a. har nævnt - såsom Targa
og Samsung. Bl.a. er der ikke den store forskel på G420 og en Samsung 959NF i
kvalitet, men Samsung skærmen er jo en del billigere.

> Er der nogen der kan validere om det er et rimeligt system, som kan holde i
> ca. 3 år uden at blive vildt forældet?

Systemet virker særdeles rimeligt til i alt ca. 30.000 kr. inkl. moms og ekstra
RAM. Og jo, jeg mener godt, den kan holde skansen i 3-4 år, uden at den bliver
altfor forældet. Og så er der jo endelig muligheden for evt. at udskifte
processorkortet med en hurtigere. Det varer garanteret ikke længe, inden der
kommer 'løse 1000mhz og 1200mhz kort, - og slet ikke efter at NewerTech er
'genopstået', så er Sonnet jo ikke længere næsten enerådende med upgrade cards.
Og det vil ganske givet trykke prisen på sådanne endda meget hurtig.

Hvis du er momsregistreret og reg. som firma, så har du jo også muligheden for
at kunne afskrive investeringen på normal vis. Det vil jo i sidste ende gøre
det endnu billigere.

Fra : [5220] Maciek

Dato : 07-06-02 02:54

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
for
> at kunne afskrive investeringen på normal vis. Det vil jo i sidste ende

Nu er jeg godtnok momsregistreret, men for at man kan fratrække en så stor
post, 1000kr om måneden på skatteregnskabet, skal man vel også have et
nettooverskud på omkring 1000kr før skat. Ellers kan jeg forestille mig at
de nede på ligningsrådet eller Told&Skat tænker noget i retning af:
Han skriver stile og spiller på den computer.... og så kan man ikke trække
den fra alligevel.
Hvad er jeres bud på dette.??
Ideen med at lade computeren køre under firmaet, er at jeg kan bruge den til
alle mulige opgaver indenfor firmaet. F.eks. vil jeg kunne lave layout til
hjemmesider for folk, kode PHP osv... og så tjene en skilling på det. Men så
skal jeg kun fratrække 50% af maskinen, da jeg jo også kommer til at bruge
den privat.
30k er mange penge, men så kan den også leases over f.eks. 24mdr. (14%
p.a.)... ville det være en god procent, set i forhold til hvad man normalt
kan få i banken?`

.... Ja, der er mange aspekter i denne beslutning.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-06-02 04:39

"[5220] Maciek" <macfreak_TAG_MIG_UD_@worldonline.dk> writes:

> [...]
> de nede på ligningsrådet eller Told&Skat tænker noget i retning af:
> Han skriver stile og spiller på den computer.... og så kan man ikke trække

Det vil være en rigtig god ide at have overskud i firmaet.

Firmaet bør lave IT-ting.

Fra : Jan Jonasen

Dato : 07-06-02 20:54

In article <kksn3zlpvn.fsf@mimer.null.dk>, ravn@mac.com says...
> Det vil være en rigtig god ide at have overskud i firmaet.

Ville det være overskud efter en estimeret timeløn til "arbejdsmanden"?

Fra : [5220] Maciek

Dato : 07-06-02 22:23

"Jan Jonasen" <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote in message
> In article <kksn3zlpvn.fsf@mimer.null.dk>, ravn@mac.com says...
> >
> Ville det være overskud efter en estimeret timeløn til "arbejdsmanden"?

Når man har et firma, så arbejder man. Når man tjener penge, ved at udskrive
faktura'er til folk, så skal man betale 20% moms tilbage (momsafregning) en
gang imellem. Dvs. 20% af alt hvad du laver (servicearbejde) skal betales
til statskassen.
Hvis du imidlertid har købt noget til firmaet, kan du få moms'en trukket ud
af de ting, således at der kommer mindre moms ind i statskassen.
På et tidspunkt (årsregnskab eller halvårsregnskab) lægger du samtlige
udgifter sammen og trækker dem fra dine indtægter. Resultatet er dit
overskud før skat.
Overskud = penge (til dig), altså penge, du har tjent - dem skal du betale
skat af, kære ven. -50%, du.
Men hvis du investerer, f.eks. leaser en computer til 30.000, og betaler
1200 i 24mdr for den (fuldt fradragsberettiget pga. at den kun bruges i
firma), kan du trække hele leasingafgiften fra på dit skatteregnskab,
årsopgørelsen. Rent praktisk betyder det at hvis du månedligt tjener 14000
før skat og du har et fradrag på 5000, får du herefter et fradrag på 6200.
Fradraget er det beløb, du ikke skal betale skat af. Hvis vi regner med at
man betaler 50% skat, vil forskellen på 14000, ved et fradrag på 5000 være
9500 udbetalt i forhold til udbetalt kr. 10100kr. Altså kan man spare 600 kr
om måneden i skat.
Hvis computeren så koster 1200 om måneden, så vil det i praksis betyde at
den kun koster 600 om måneden i 24 måneder, altså 14.400 kr for en G4/800
med en fed 19" skærm og den store iPod.
Hvis man køber over (tror jeg nok) 25.000, får man en rente på 14% over 2
år, og 13% over 3 år, set i forhold til mindre køb på under 20.000, hvor
renten er på omkring 18% p.a. over 3 år.

Er det forklaret godt nok?
/maciek

Fra : Jan Jonasen

Dato : 07-06-02 23:10

In article <6x9M8.20556$N46.956346@news010.worldonline.dk>,
macfreak_TAG_MIG_UD_@worldonline.dk says...
> [...]
> år, og 13% over 3 år, set i forhold til mindre køb på under 20.000, hvor
> renten er på omkring 18% p.a. over 3 år.

Jeps, men det viser også en af grundene til at jeg ikke har egen
virksomhed, det er alt for kompliceret

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-06-02 20:57

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> writes:

> Ville det være overskud efter en estimeret timeløn til "arbejdsmanden"?

Næh, bare at man har flere indtægter end udgifter. Og meget gerne flere kunder.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-06-02 03:47

"[5220] Maciek" wrote:

> Nu er jeg godtnok momsregistreret, men for at man kan fratrække en så stor
> post, 1000kr om måneden på skatteregnskabet, skal man vel også have et
> nettooverskud på omkring 1000kr før skat.

Du kan ikke fratrække faste beløb, men må afskrive det med en vis procentsats -
op til 30% pr. år, - eller en 'produktionsafskrivning' på 3 år, men det gælder
kun for _produktionsmidler_. Du skal selvfølgelig kunne dokumentere en indtægt,
der modsvarer afskrivningsbeløbet. Dette er dog normalt ikke nødvendig i
indkøbsåret.

> [...]
> tænker noget i retning af:
> Han skriver stile og spiller på den computer.... og så kan man ikke trække

Hvis du kun har den ene maskine, så vil du blive pålignet det, der hededer
'privat brug af delvis fimracomputer'. Det betyder, at T&S vil sætte dit
privatforbrug til en vis procentsats af indkøbsprisen. Denne er typisk mellem
25% og 40% af indkøbsprisen. Denne del vil du ikke kunne hverken trække direkte
eller indirekte fra nogen steder. Den resterende del vil du kunne afskrive som
firmacomputer på normale betingelser.

> [...]
> skal jeg kun fratrække 50% af maskinen, da jeg jo også kommer til at bruge

Nu véd jeg ikke hvordan Odense administrerer de regler, men der er faktisk helt
faste regler for den slags, og som ovenfor nævnt ligger privatforbrugsprocenten
mellem 25% og 40% af anskaffelsesprisen.

> 30k er mange penge, men så kan den også leases over f.eks. 24mdr. (14%
> p.a.)... ville det være en god procent, set i forhold til hvad man normalt
> kan få i banken?`

Har du en god bank? - så spørg dem, om du kan låne pengene til en fornuftig
rente - altså mindre end de 14%. Leasing er altid dyrere end køb. En hurtig
udregning siger 30000 : 24 = 1250kr. pr.md. + renter. Renterne kan du
selvfølgelig trække fra, men ikke leasingbeløbet, og du får på den måde heller
ingen afskrivninger. Låner du i banken istedet for, kan du også trække renter
fra, og jeg vil næsten tro, du kan få et sådant lån til mindre end 14%, og hvis
du som du skriver regner med en 3-årig levetid, så vil de renter du trækker fra
i den sidste ende blive en anelse større, men dine månedlige afdrag vil blive
en smule mindre.

Et fiktivt regnestykke... Hvis du vælger 'afskrivningsmodellen med afskrivning
over 3 år som produktionsmiddel. Webdesign og andet softwaremæssigt
produktionsarbejde på en computer _er_ 'produktion' i skattelovens forstand.
Du bliver sat til 40% til privat brug, - til rest er så 60% = 18.000kr.
afskrevet over 3 år = 6000kr. pr år = 500kr. pr md.. Hvis du så køber på et
lån, skal vi sige, du skal give omkring 1500kr. pr.md. i afdrag, så betaler du
jo reelt kun 1000kr. pr. md. - mens "farmand" betaler resten. - Og glem så
ikke, at renter kommer oveni, så det reelle netto beløb, du skal betale bliver
endnu mindre. Rundt regnet vil det betyde, at du skal have en bruttoindtægt ved
at designe og programmere på ca. 20-24.000kr. om året, så 'spiller' du næsten
gratis med.

> ... Ja, der er mange aspekter i denne beslutning.

Det er der, og du skal passe på, - ligegyldigt hvilken model, du vælger. Det
lader nemlig til, at vores allesammens 'farmand' er ude efter de små, fordi han
tror, vi alle sammen snyder, hvor vi kan komme til det....

Jeg kan tilføje, at der nu her i marts måned er faldet en dom i
Lndsskatteretten, der fastslår, at computere, der bruges til softwareudvikling,
programmering o.l. _er_ fuldt at regne for ligestillede produktionsmidler i
lighed med alle andre fuldt normale produktionsmidler. _MEN_ det _skal_ være
dit _hovederhverv_ og ikke et _bi-erhverv_! - Der var også andre aspekter i
sagen. Klageren fik en 100%'s medhold og kommunen blev dømt.