and i træ
Fra : per svendsen

Dato : 04-06-02 21:47

Se i binaer.dk under "and i træ" pr 04-06-2002
Dette ER en and ( tror jeg nok), men jeg kan ikke finde den i vores
fuglebøger.
Den sad i kastanien ca 5 meter oppe, en morgenstund i foråret.
Pludselig kommer hunnen ud af vores tårnfalke-uglekasse !!!.
En and lægger vel ikke æg i en kasse, måske på en altan ?

Nogen gode bud...

venlig hilsen
Per Svendsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-06-02 23:48

per svendsen <pers@post5.tele.dk> skrev i en

> [...]
> Pludselig kommer hunnen ud af vores tårnfalke-uglekasse !!!.
> En and lægger vel ikke æg i en kasse, måske på en altan ?

Det er en Mandarinand, men det er nu hvinænder der er kendt for at ruge i
træer. Hvor mange andre - og om denne - gør det , ved jeg ikke.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Gorm Vognsen Jensen

Dato : 05-06-02 21:07

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
> Det er en Mandarinand, men det er nu hvinænder der er kendt for at ruge i
> træer. Hvor mange andre - og om denne - gør det , ved jeg ikke.

Jo, mandarinand ruger i træer ligesom sin amerikanske fætter "wood duck"
(aix sponsa).
Herhjemme gælder det også stor skallesluger. DOF Storstrømsamt har sat
kasser op og de yngler.
Nordpå yngler lille skallesluger i træer (sortspætte huller).

Flere?

Med venlig hilsen
Gorm Vognsen Jensen
Smørumnedre

Fra : Stig Linander

Dato : 05-06-02 21:28

Wed, 5 Jun 2002 22:06:35 +0200, skrev Gorm Vognsen Jensen bl.a. ...

> [...]
> sat kasser op og de yngler.
> Nordpå yngler lille skallesluger i træer (sortspætte huller).

Hvinand. Yngler i kasser flere steder i Nordsjælland.

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-06-02 23:53

> Hvinand. Yngler i kasser flere steder i Nordsjælland.
>
> Mange hilsner,
>
> Stig.

Var nævnt
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Stig Linander

Dato : 06-06-02 07:30

> Var nævnt
Oops!

Det må være det stærkt forhøjede aktivitetsniveau ...
... eller osse er det sommervarmen.
Sorry!

Stig.

Fra : Knud N. Flensted

Dato : 08-06-02 07:13

Resume:

Af de arter vi kender fra Danmark yngler følgende andearter normalt i hule
træer eller redekasser:
Hvinand
Lille skallesluger
Stor skallesluger
Brudeand
Mandarinand
Moskusand (når de yngler i naturen)

Følgende kan undertiden yngle i hule træer eller redekasser:
Gråand (jeg har selv set den yngle i både en natuglekasse og en
tårnfalkekasse)
Gravand (fx i store huler i gamle ege, popler og pile)

mvh.
Knud Flensted