Den falske martyr
Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-06-02 21:43

Jeg har bemærket et fænomen, som jeg finder lidt uhyggeligt.

Vi har i kirkehistorien en del martyrer: Folk som står fast på deres
tro trods kraftig kritik og til sidst bliver slået ihjel for det.

Der ud over har vi masser af "små martyrer": Folk, som står ved deres
tro i situationer, hvor det havde været lettere at lade være - skoler,
arbejdspladser, kaserner, osv. - og bliver generet, men næppe dræbt,
for det.

Begge typer har min dybtfølte respekt. Jeg ved, at jeg ikke selv er
lige så stærk.

Men så har vi en tredje type, som skræmmer mig lidt og som jeg mener
er en skændsel for kristendommen. Det er nogle mennesker, som vælger
nogle standpunkter, der er meget ekstreme og konstant råber op om
disse standpunkter - altså: De står ikke bare _ved_ dem, hvilket er en
ting, de reklamerer meget højlydt for dem, hvilket er noget andet.

Og når så nogen - ofte andre kristne - kritiserer dem, så står de ikke
bare fast på deres standpunkter, nej, de går til hårdt og aggresivt
modangreb og nedsabler efter bedste evne modparten.

Det er langtfra altid med gode svar på de spørgsmål som modparten har
stillet. Det er ofte bare med gentagelser af deres påstande,
benægtelse af, at de har hørt modargumenter og klynkeri over, at
modparten taler nedsættende om dem.

Nu spørger jeg så de, der kender lidt mere til kirkehistorie end jeg:

Vi ser mest disse selvudnævnte martyrer i massemedierne og på
nettet. Har de altid været der, men er bare blevet overset i store
træk, er de opstået i kølvandet på massemedierne eller har vi faktisk
masser af skriftlige vidnesbyrd om dem op igennem historien?
--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 05-06-02 16:45

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

snip!

> Nu spørger jeg så de, der kender lidt mere til
> kirkehistorie end jeg:

Det nåede jeg aldrig til, desværre...

> [...]
> træk, er de opstået i kølvandet på massemedierne eller har vi faktisk
> masser af skriftlige vidnesbyrd om dem op igennem historien?

Så vidt jeg forstår er det "bare" fanatikere du taler om...De fleste
fanatikere er ret gode til at være uhæmmet hadske og samtidig påberåbe sig
ynk, når de angribes...

Den slags har altid fandtes. Tag f.eks. hyggelige fyre som Torquemada i
Spanien eller alle de mere eller mindre gale sektledere, der hærgede europa
i middelalderen...

Massemedierne har bare gjort dem synligere og givet dem instrumenterne til
at blive verdenskendte...

Anders Peter Johnsen

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 05-06-02 22:26

On 04 Jun 2002 22:43:29 +0200, pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B.
Juul) wrote:

> [...]
>træk, er de opstået i kølvandet på massemedierne eller har vi faktisk
>masser af skriftlige vidnesbyrd om dem op igennem historien?

Det vil jeg mene vi har - hvis de vandt tilhængere nok eller havde
elitens opmærksomhed blev de kaldt kirkefædre og hvis de ikke vandt
indflydelse blev de i stedet kaldt kættere.

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
5 jun AD 2002
Skt. Bonifatius af Mainz