Havedamsspørgsmål
Fra : Silverflame

Dato : 04-06-02 21:36

Jeg har i længere tid gået og planlagt at skulle have en havedam med bl.a.
koi-karper. I dag prøvede jeg så at skridte den ud, sådan som jeg cirka
kunne tænke mig at den skal se ud. Efter lidt hurtig hovedregning viste det
sig dog at det bliver en ret voldsom vandmængde. Dammen bliver på ca. 45-50
tusind liter. Jeg kan sagtens regne ud, at det bliver en temmelig bekostelig
affære at købe et færdigt filter system til den størrelse. Men præcist hvor
bekostelig? Kan man evt. selv fremstille et egnet filter anlæg og så nøjes
med at købe en pumpe? Ideen var jo til dels at vandet skulle være så klart
som muligt for at kunne nyde fiskene. Så et rodzone filter eller lignende,
forslår vel som en skrædder i helvede. Jeg håber, I kan hjælpe med nogle
gode ideer.
Ligeledes skal jeg jo bruge et temmelig stort stykke bassinfolie (10 x 8
meter min.). Hvor meget koster sådan et stykke?

--
Venlig hilsen Mikael Knop

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-06-02 21:58

On Tue, 4 Jun 2002 22:36:10 +0200, "Silverflame"
<nmt1362@vip.cybercity.dk> wrote:

>Ligeledes skal jeg jo bruge et temmelig stort stykke bassinfolie (10 x 8
>meter min.). Hvor meget koster sådan et stykke?

Du skal regne med omkring 40 kr/m2, dvs. 3200,- kr. I den
størrelsesorden i hvert fald.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-06-02 23:28

?

> Du skal regne med omkring 40 kr/m2, dvs. 3200,- kr. I den
> størrelsesorden i hvert fald.

> http://www.gartneriet.dk
>
> Directory Opus - nu også til windows - http://www.gpsoft.com.au

Jeg har set 8x6 til ca. 1500. Min kammerat har brugt en del tusser på filtre
og pumper til den størrelse.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jørgen Ellermann Sør~

Dato : 05-06-02 07:50

Inden man kaster sig ud i et projekt i den størrelse vil jeg anbefale, at man går på biblioteket og låner en bog. Der findes adskillige udmærkede bøger om anlæg og pasning af havedamme i alle størrelser.
Jørgen