Ftp bruger i OS X
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-06-02 21:26

Hejsa,

Er der en eller anden måde, hvorpå jeg kan se, hvem der er koblet op på
min maskine via ftp? "users" i terminal giver kun den bruger, som er
log'et rigtigt på maskinen.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-06-02 22:12

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> Hejsa,
>
> Er der en eller anden måde, hvorpå jeg kan se, hvem der er koblet op på
> min maskine via ftp? "users" i terminal giver kun den bruger, som er
> log'et rigtigt på maskinen.

Jeg kender ikke et øjebliksbilledeprogram, men du kan enten "less
/var/log/ftp.log" eller "tail -f /var/log/ftp.log". Naturligvis i
Terminal.app.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "Lad os lige få nogle konkrete facts på
http://homepage.mac.com/ravn bordet og ikke al den snakken udenom" -- ESR

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-06-02 22:49

In article <kksn42g35i.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Jeg kender ikke et øjebliksbilledeprogram, men du kan enten "less
> /var/log/ftp.log" eller "tail -f /var/log/ftp.log". Naturligvis i
> Terminal.app.

Takker! Har jeg ret i, at "tail" opdater visningen løbende?

Jeg kunne se i log'en, at en eller anden spade fra Frankrig har forsøgt
at komme ind på maskinen som anonymous. Tsk. tsk...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-06-02 22:57

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> Takker! Har jeg ret i, at "tail" opdater visningen løbende?

Ja, hvis du husker "-f". Jeg bruger selv "less ..." en del, hvor den
samme funktionalitet kan fåes ved at taste "F".

> Jeg kunne se i log'en, at en eller anden spade fra Frankrig har forsøgt
> at komme ind på maskinen som anonymous. Tsk. tsk...

Portscannere er der mange af. Jeg er efter en vis eftertanke nået til
konklusionen at jeg er glad for at TDC blokerer port 25.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-06-02 23:13

In article <kk4rgig11m.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Ja, hvis du husker "-f". Jeg bruger selv "less ..." en del, hvor den
> samme funktionalitet kan fåes ved at taste "F".

Det er rart med en Unix kyndig her i gruppen. OS X er en helt anden
boldgade en Classic Mac OS - hvis man altså har lyst til at rode med den
slags. Man er jo heldigvis ikke tvunget.

> Portscannere er der mange af. Jeg er efter en vis eftertanke nået til
> konklusionen at jeg er glad for at TDC blokerer port 25.

Ja, selvom der er mange der brokker sig over det.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-06-02 23:35

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> OS X er en helt anden boldgade en Classic Mac OS - hvis man altså
> har lyst til at rode med den slags. Man er jo heldigvis ikke
> tvunget.

Nej, men lige så snart det drejer sig om tekstfiler, er Unix et
utroligt stærkt system (det kan med god grund argumenteres at det er
ringe til så meget andet), og dette er netop tekstfiler.

Den traditionelle brug af Unix har været at behandle tekstfiler, med
en masse små specialprogrammer som tager noget data, gør noget ved det
og sender det videre, indtil det når frem til sin endelige
destination. Derfor er kommandolinien under Unix utrolig meget mere
anvendelig end under Windows og DOS, og man kan komme meget langt ved
at lære nogen af specialprogrammerne at kende.

Visse af specialprogrammerne er komplette programmeringssprog, så
mulighederne er mange.

> Ja, selvom der er mange der brokker sig over det.

Det skyldes blot at folk ikke har let ved at tilføje en sekundær
MX-record i deres DNS. Havde de det, ville røsterne forstumme.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-06-02 00:01

In article <kkptz6n058.fsf@mimer.null.dk>,
> [...]

> at lære nogen af specialprogrammerne at kende.
>
> Visse af specialprogrammerne er komplette programmeringssprog, så

Det har jeg så småt fundet ud af, men det er ikke noget man lærer på en
aften.

Pga. "problerne" med rettigheder på filer og mapper i et Unix-system har
jeg også fundet ud af, at det mange gange er lettere at håndtere dens
slag via CLI frem for GUI.

> Det skyldes blot at folk ikke har let ved at tilføje en sekundær
> MX-record i deres DNS. Havde de det, ville røsterne forstumme.

Jeg støder også ind i det snart, når jeg få tid til at kigge mere på
postfix. Jeg kan godt sende mails, men ikke modtage... hmm....

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-06-02 00:17

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> Jeg støder også ind i det snart, når jeg få tid til at kigge mere på
> postfix. Jeg kan godt sende mails, men ikke modtage... hmm....

Du skal som sagt bare få den der har DNS-informationen for dit domæne
til at tilføje TDC's mailserver som en MX-record med en højere værdi
end den MX-record der peger på den maskine hvor posten skal havne.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "Lad os lige få nogle konkrete facts på
http://homepage.mac.com/ravn bordet og ikke al den snakken udenom" -- ERS

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-06-02 00:38

In article <kkznyaljmz.fsf@mimer.null.dk>,
> [...]

> til at tilføje TDC's mailserver som en MX-record med en højere værdi
> end den MX-record der peger på den maskine hvor posten skal havne.

Lige pt. bruger jeg dyndns.dk, hvor jeg har som primær mailserver har
mit eget dyndns domæne og som sekundær har jeg backup-mx.post.tele.dk.
Jeg har ikke pillet ved postfix's opsætning, så det kan også være der,
at problemet ligger.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-06-02 00:41

> [...]

> mit eget dyndns domæne og som sekundær har jeg backup-mx.post.tele.dk.
> Jeg har ikke pillet ved postfix's opsætning, så det kan også være der,

Hvis du ikke har fortalt den at din maskine hedder
"monstermac.ditdomaene.dk" så ved den ikke at du gerne vil modtage
post for ditdomaene.dk. Det kan du så sætte op.

Du kunne fx se i loggen for at se hvordan dens verden ser ud.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-06-02 12:04

In article <kkptz6liio.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Hvis du ikke har fortalt den at din maskine hedder
> "monstermac.ditdomaene.dk" så ved den ikke at du gerne vil modtage
> post for ditdomaene.dk. Det kan du så sætte op.

Aha... god oplysning. Er det maskinens domæne der skal hedde det, eller
er det bare en opsætning i postfix?

> Du kunne fx se i loggen for at se hvordan dens verden ser ud.

Jeg har slet ikke brugt tid på problemet endnu, så jeg skal lige have
læst lidt, før end jeg begynder at spørge løs

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-06-02 19:10

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> Aha... god oplysning. Er det maskinens domæne der skal hedde det, eller
> er det bare en opsætning i postfix?

Det er bare en opsætning i postfix. Fidusen er at hvis man ikke
ændrer noget, så tager den defaultværdier fra maskinens konfiguration.

> Jeg har slet ikke brugt tid på problemet endnu, så jeg skal lige have
> læst lidt, før end jeg begynder at spørge løs

For postfix så find main.cf og kig i den. Den er meget velkommenteret.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-06-02 21:22

In article <kkwutd7g23.fsf@mimer.null.dk>,
> [...]

> ændrer noget, så tager den defaultværdier fra maskinens konfiguration.

> For postfix så find main.cf og kig i den. Den er meget velkommenteret.

OK, jeg synes bare ikke jeg har de bedste erfaringer med kommentarerne i
config-filer. De er generelt på et noget højere niveau end mig

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-06-02 23:01

In article <kk4rgig11m.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Portscannere er der mange af. Jeg er efter en vis eftertanke nået til
> konklusionen at jeg er glad for at TDC blokerer port 25.

Det er vi mange der er.

> "Lad os lige få nogle konkrete facts på
> bordet og ikke al den snakken udenom" -- ESR

Ahem?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-06-02 23:24

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-06-02 23:28

In article <kku1oin0mi.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

ESR?

Det andet førte til ukontrolable latterkramper.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-06-02 23:49

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> ESR?

Argh. Jeg _dobbeltcheckede_ det endda. Takker.

ESR har sagt meget men ikke dét. Til gengæld har han skrevet
http://www.tuxedo.org/~esr/writings/unixwars.html, som kun er sjov
hvis man kender en MASSE 10-år gamle akronymer.

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-06-02 23:58

In article <kkhekimzgr.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Argh. Jeg _dobbeltcheckede_ det endda. Takker.

Ret skal være ret - især med netop det citat.

> ESR har sagt meget men ikke dét. Til gengæld har han skrevet
> http://www.tuxedo.org/~esr/writings/unixwars.html, som kun er sjov
> hvis man kender en MASSE 10-år gamle akronymer.

Man skal vist kende lidt flere end jeg gør.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 05-06-02 00:23

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Argh. Jeg _dobbeltcheckede_ det endda. Takker.

He. Det er vist ikke første gang.

-j

--
Akademisk Opgavebank
http://akademiskopgavebank.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-06-02 23:35

In article <kku1oin0mi.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

ESR != ERS

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 04-06-02 23:39

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Ja, hvis du husker "-f". Jeg bruger selv "less ..." en del, hvor den
> samme funktionalitet kan fåes ved at taste "F".

Hovsa. Du kom først. :-|

-j

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-06-02 23:51

Janus Sandsgaard <janus@akademiskopgavebank.dk> writes:

> Hovsa. Du kom først. :-|

Naturligvis. Mens jeg øver mig på at være lige så hurtig som M & M,
har jeg sat mit ur 24 timer frem.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 04-06-02 23:38

René Frej Nielsen wrote:

> Takker! Har jeg ret i, at "tail" opdater visningen løbende?

Ja, hvis du filføjer et "-f".
Eksempel:

janus@leika> tail -f /var/log/mail

-j

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-06-02 13:01

In article <rfn-0254B8.22253504062002@dtext.news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Hejsa,
>
> Er der en eller anden måde, hvorpå jeg kan se, hvem der er koblet op på
> min maskine via ftp? "users" i terminal giver kun den bruger, som er
> log'et rigtigt på maskinen.

Tak for de svar der er kommet. Jeg har lige et ekstra:

Kan man se nogen steder, om en ftp-bruger er koblet af igen? Lige pt.
har jeg nemlig nogle filer liggende, som skal hentes af en gut i Italien
(det er noget arbejde) og jeg ville gerne vide hvornår han er færdig, så
jeg kan lukke for serveren igen. Jeg skal også have genstartet, så
10.1.5 opdateringen kan blive installeret!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 05-06-02 15:43

On Wed, 05 Jun 2002 14:01:19 +0200, René Frej Nielsen wrote:
> [...]
> jeg kan lukke for serveren igen. Jeg skal også have genstartet, så
> 10.1.5 opdateringen kan blive installeret!
Jeg kender ikke OS X, men i nogle Linux distributioner kan man køre
"ftpwho" for at se hvem der er online lige nu.

Mvh. Jonas

--
"A conservative is a man who is too cowardly to fight and too fat to run."
-- Elbert Hubbard

Registered Linux user #198786 (http://counter.li.org)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-06-02 21:22

In article <slrnafs8qs.7s.totalnirvana@Celeron.vesterheden.dk>,
Jonas Due Vesterheden <totalnirvana@mailme.dk> wrote:

> Jeg kender ikke OS X, men i nogle Linux distributioner kan man køre
> "ftpwho" for at se hvem der er online lige nu.

Den er desværre ikke i OS X...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-06-02 01:22

> [...]

> jeg kan lukke for serveren igen. Jeg skal også have genstartet, så
> 10.1.5 opdateringen kan blive installeret!

Til en anden gang, hvis du skifter til root ("sudo -s"), ændrer "-l"
til "-Sll" til linien med in.ftpd i /etc/inetd.conf fx med "pico
/etc/inetd.conf", og genstarter inetd ("ps -aux |grep [i]netd", og en
"kill <nummer i anden søjle") så vil alle overførsler blive logget
meget grundigt.

(NB: Ikke testet her Du kan også bare genstarte maskinen i stedet
for grep+kill stuntet.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-06-02 05:54

In article <kksn418de5.fsf@mimer.null.dk>,
> [...]

> meget grundigt.
>
> (NB: Ikke testet her Du kan også bare genstarte maskinen i stedet

Takker igen. Det bliver prøvet senere.

--
Mvh.
René Frej Nielsen