Innsekt på svale.
Fra : Ulf Skauli

Dato : 04-06-02 20:21

Katten fikk tak i en svale ! -. vi fikk grepet inn i tide,og reddet
svalen.
Det tok litt tid,og den var skikkelig sjokkskadet......men den fløy
til slutt !

Imens vi ventet,så vi et innsekt som gjemte seg i fjærene !
Vi tok et bilde.

Vet noen hva slags innsekt dette er ?

http://ulf.prohosting.com/svaleinnsekt.jpg

Dette skjedde øverst i Numedal i Norge, så det er ikke lenge siden
svalene kom hit for sommeren !
Kan innsektet ha vært med på trekket nordover ?

Takknemlig for svar til:

ulf@skauli.net

Fra : Erik Agertoft

Dato : 04-06-02 21:34

On 4 Jun 2002 12:21:03 -0700, ulf@skauli.net (Ulf Skauli) wrote:

>Vet noen hva slags innsekt dette er ?

Jeg tror, det er en lus, og når den er fundet på en fugl, er det nok
en fjerlus.
På latin hedder lus Phthiraptera.
Herunder hører fjerlus (og pelslus) til Mallophaga.

Prøv at søge vidre fx i Google.

Venlig hilsen
Erik

Fra : Sven Silow

Dato : 05-06-02 20:55

Erik Agertoft <agentoft@hotmail.com> penmanshipped:

>Jeg tror, det er en lus, og når den er fundet på en fugl, er det nok
>en fjerlus.
>På latin hedder lus Phthiraptera.
>Herunder hører fjerlus (og pelslus) til Mallophaga.

Det är en "svalelusflue", Crataerina pallida (hirundinis). Den tillhör
familjen Hippoboscidae bland tvåvingarna, d.v.s. flugor, mygg etc.
(Diptera).

Se exempelvis
http://www.toyen.uio.no/zoomus/minste_husdyr/arter/lusfluer.html

Sven

Fra : Hans Höiby

Dato : 05-06-02 11:24

Det er ellers ingen svale Ulf har reddet, men en tårnseiler !

mvh Hans M Høiby - også i Norge

Fra : Ulf Skauli

Dato : 07-06-02 20:54

Takk for svar.

Etter hva jeg kan se vil nok Tårnseileren ofte kunne bli omtalt som en
svale:
Her er f.eks. noen ulike "svalenavn" på den,og når de er anvendt,- i
"de gamle skrifter":

Johannessvale (Strøm 1762)
Ringsvola (Hammer 1775)
Fjeldsvale (Rasch 1838),
Kirkesvale (Rasch 1838)
Taarnsvale (Arbjørnsen 1840)
Taarnsvola (Strand 1900).
Kyrkjesvola (Helland 1905).........

men selvfølgelig skal det stå "Tårnseiler" på kattens fangst- liste !
!

mvh
Ulf