Oliemætning af træplade
Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-06-02 18:41

Jeg har skået en tyk skive af et stort træ, som jeg vil bruge som
bordplade i en hyggekrog i haven. Pladen er nu godt tør og så vil jeg
mætte træet med olie eller lignende, for at gøre den robust mod vind
og vejr.

Hvilken type olie vil I anbefale?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Lars Lienhøft Larsen

Dato : 04-06-02 20:08

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken type olie vil I anbefale?

Junkers rustikolie, husk at gi' den på alle sider!
Mvh. Larsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-06-02 23:32

Lars Lienhøft Larsen <lars.lienhoeft.larsen@mail.dk> skrev i en

> Junkers rustikolie, husk at gi' den på alle sider!
> Mvh. Larsen

Linolie. Motorolie er bedre, men det lugter og samler støv.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 04-06-02 23:22

> [...]
> bordplade i en hyggekrog i haven. Pladen er nu godt tør og så vil jeg
> mætte træet med olie eller lignende, for at gøre den robust mod vind

Jeg ville mætte den med linolie evt som fernis.
Bruger du alm linolie skal du huske at tilsætte antifungicider, flydende
atamon er velegnet. Hvis behandlingen er gjort godt kan den holde i 5-10 år.
En anden mulighed er at slibe den helt glat og give den skibslak, det er dog
ikke så vejrbestandigt som oliebehandling. Til gengæld holder overfladen sig
pæn og der burde ikke komme alger og andet "skidt" på den. Lakken bør dog
opfriskes hvert forår.

Den totale holdbarhed af de 2 behandlinger er nok den samme, tænk bare på de
gamle træskibe der sejler rundt. Skibsdæk får olie og rælingen får lak.
(groft sagt!)

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : bysse

Dato : 20-06-02 21:01

Nej nej nej og atter nej
når træet skal være udendørs SKAL der bruges koldpresset linolie med
svampedræbendemiddel i.

Pris ca. 170 kr for ½ liter