Minimum reperationstid eller betaling
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-06-02 18:24

Jeg har i går indleveret en vare til reperation hos SHG i Århus, som jeg
købte i lørdags, og afhentede i butikken (som har deres største salg som
postordrevirksomhed). Produktet virkede i ca. et par timer.

Nu har jeg fået at vide, at reperationer tager 1-3 uger (OK ifølge
forbrugerstyrelsen) alternativt kan man mod at betale 5% af købssummen
kan få varen ombyttet med det samme. Jvf købeloven kan jeg forlange
omlevering fremfor reperation, såfremt dette ikke medfører
uforholdsmæssige omkostninger for sælger. Dette vil det ikke gøre, da
varen jo er i samme stand som den ville være hvis en postordrekunde
havde testet den, og returneret den.

Hvor lang tid er rimelig tid at afvente, at forretningen konstaterer en
mangel ? Jeg skal jo ikke vente på reperation.

Jeg har derudover konstateret en række andre mangler ved produktet
sammenholdt med produktbladet som jeg har downloadet fra deres website.
Produktet reklameres til at have web administrationsinterface (jeg
bruger ikke Windows, men kan få den konfigureret. Derfor er det rart at
kunne konfigurere/administrere gennem web), ligesom det reklameres til
at have NAT lignende funktionalitet, samt RS-232 til fallback vis
Internet ikke virker. Denne funktionalitet koster typisk 20-50% ekstra i
forhold til min købspris i billige mærkevarer (altså er det ikke
urealistisk at forvente det i et lowcost produkt).

Jeg foreslog i formiddags, at hvis jeg kunne få ombyttet i dag, så ville
jeg se bort fra disse mangler, samtidig med at jeg anmodede dem til at
fjerne produktbladet, og i stedet advare mod fejlene i leverandørens
markedsføringsmateriale (det er stadig på deres website). I modsat fald
ville jeg kræve passende afslag i prisen. De har ikke svaret mig.

Så hvor står jeg nu juridisk ? Skal jeg om en uges tid når produktet
bliver sendt til mig indlevere det igen for at få afhjulpet de
væsentlige funktionelle mangler der er ? Eller hvordan får jeg afslaget
i prisen ?

Jeg kan gøre opmærksom på, at de funktionsmæssige mangler skyldes at
fabrikanten (ikke dem der sætter navn på kassen og sælger til SHG) laver
3 modeller, og firmaet der markedsfører produktet, Surecom, markedsfører
kun billige model men med stort set de features der findes i den dyre,
hvilket jeg først efterfølgende har konstateret efter at have talt med
fabrikantens kundeservice.

m.v.h.
Povl H. Pedersen

Fra : Matus

Dato : 08-06-02 10:46

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Nu har jeg fået at vide, at reperationer tager 1-3 uger (OK ifølge
> forbrugerstyrelsen)

Forbrugerstyrelsen er ikke fem flade potter pis værd. Jeg har (efter 10
måneders sagsbehandling) fået to svar, som helt klart var personlige
vurderinger, som meget bar præg af vedkommendes humør, den dag, netop
angående "acceptable ventetider". Den ene sagde at 14 dage burde være max.,
den anden sagde, at 4-5 uger lå inden for det acceptable. Så fuck dem..!

> Hvor lang tid er rimelig tid at afvente, at forretningen konstaterer en
> mangel ? Jeg skal jo ikke vente på reperation.

Jeg er (måske) lige kommet ud af en reparation, der har taget lidt over 9
uger (skal selvfølgelig lige have testet om skidtet nu også virker).
Forretningen (RESTLAGERET i Farum) har opført sig så totalt tumpet igennem
hele forløbet, at man skulle tro det var løgn. Men som sagt, så har jeg
dårlige erfaringer med forbrugerstyrelsen, så jeg har ikke lyst til at bruge
de 80 kr. det koster, og vente de 10 måneder, én gang til.