Kawasaki LTD 454 eller Honda VT 500/750 C ~
Fra : Lars Myrthu Rasmusse~

Dato : 04-06-02 18:12

Hej

Hvis man nu skal have en custom cykel af ældre dato (for at de er til at
betale), hvad skal men så vælge at de 2 cykler i subject. De er fra
midt/sidst i 80'erne, med fornuftige km-tal.

Jeg tænker specielt på holdbarhed, reservedele, og nogen der kan reparere
skidtet når det svigter?

mvh Lars
(Der snart er træt af at lede efter MC, som både jeg og konen kan køre på

Fra : Richard Pade

Dato : 05-06-02 22:37

Lars Myrthu Rasmussen wrote:

> Hvis man nu skal have en custom cykel af ældre dato (for at de er til at
> betale), hvad skal men så vælge at de 2 cykler i subject. De er fra
> midt/sidst i 80'erne, med fornuftige km-tal.

Som udgangspunkt skal du altid vælge en Honda...

> Jeg tænker specielt på holdbarhed, reservedele, og nogen der kan reparere
> skidtet når det svigter?

....ikke mindst fordi Honda producerer reservedele til udgåede modeller længere
end de andre. Typisk 16-18 år mens fx Suzuki stopper efter ca. 12 år (fortalte
Reinhardt mig da jeg spurgte i 1997, hvor jeg skulle have cykel igen efter en
20-25 års pause). Min egen VF750S fra 1985 - sidste år modellen blev produceret -
har jeg ikke haft problemer med at få stumper til - de få der har været brug for.

Men hvilken cykel er du ude efter? Choppere/custom-cykler siger mig ikke noget
rent køremæssigt - min kiropraktor ville ellers elske mig for at blive
regelmæssig kunde - men her er mine tanker om subject:
- LTD'en kender jeg ikke, men formoder det er en række-2'er, som den "chopper",
de endnu producerer. Og en chopper skal da have V-motor, ikke?
- VT500s motor er forgænger til NTVens, der er kendt for at være bomstærk - stel
og køreegenskaber kender jeg ikke, men den er formentlig ret smal om livet/set
ovenfra ned over tank og motor ligesom NTVen.
- VT750 kender jeg ikke, tvivler på at VT (= Vee engine, Two cylinders) blev
lavet - mon ikke du mener VF750C / V45 Magna? (VF = Vee engine, four cyl)? - se
den er straks langt mere bøffet og magtfuld ligesom sin alm. variant VF750S / V45
Sabre, som jeg har. Det er en cykel med god plads til to voksne plus bagage,
udmærkede køreegenskaber med de rigtige dæk (Dunlop 205S er et hit i USA /
Michelin Macadam 50 virker rigtig godt for mig) og en herlig kraftig motor, der
har kræfter nok til at slæbe det hele. Men motoren sled knastaksler/-følgere i
sine 2 første modelår -82-83, og de forbedrede 84-85 (+ for C 86-87) skal man
køre motoren med tanke på, at olieforsyningen til toppen er lige på grænsen (Bare
hold den over 5krpm indtil motoren bliver varm, undgå at stille ventiler for
stramt og skift olie og filter i tide).
Både C og S findes også som 700 cc i 84-85 i US-import. - foruden som 1100 men
det er en anden sag. Fra ca. 88 kom C2'en / Super Magna med kædetræk og en helt
revideret motor (chrom, andre køleripper).

Ved ikke om C er sjov at være bagsædepassager på - høn sidder ret højt - men S'en
er glimrende. C'en er af en eller anden grund en del dyrere end S'en - formentlig
fordi danskere er mere vilde med choppere end andre i vesteuropa, uvist af
hvilken grund. Regn med 55kkr for en god 750C fra 84-85 mod knap 40kkr for en S
(privat handel).

Der er masser af info om cyklerne på www.sabmag.org. Ellers skriv direkte (erstat
DOT med et punktum).

Richard Pade
'85 VF750S Veffer Dancer

Fra : Richard Pade

Dato : 05-06-02 23:56

Overså i skyndingen, at VT750C kunne være en af Shadow-modellerne, right?
I det mindste var der en C-model af VT700 i en årrække i 80erne:
www.honda.co.jp/news/1986/2860409s.html
Richard

Fra : Lars Myrthu Rasmusse~

Dato : 06-06-02 06:43

Hej

Takker for info. Jeg læser lidt videre nu.

Jo jeg går efter en chopper nu. Den kan min kone nemlig også køre (meget
lavbenet

mvh Lars