Calender month start på 0
Fra : Mads Møllegaard @ ww~

Dato : 04-06-02 18:04

Er der nogen der kan forklare mig logikken i at måneder starter på 0 og ikke
på 1 ??

Tak

// Mads @ www.startout.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-06-02 18:26

Mads Møllegaard @ www.startout.dk skrev:

>Er der nogen der kan forklare mig logikken i at måneder starter på 0 og ikke
>på 1 ?

Det er nok en svipser der er smuttet med fra C-tankegangen.

--
Bertel

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-06-02 22:20

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> Det er nok en svipser der er smuttet med fra C-tankegangen.

Java er med fuldt overlæg lavet så det ligner det som C programmører
kender mest muligt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-06-02 22:47

Thorbjoern Ravn Andersen skrev:

>Java er med fuldt overlæg lavet så det ligner det som C programmører
>kender mest muligt.

Åh ja, og det er alle tiders, men ville du ikke undre dig hvis
dagene var nummereret fra 0 til (højst) 30? - hvilket de ikke er.
Derfor er det sært at månederne starter med 0.

--
Bertel

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-06-02 22:54

> Åh ja, og det er alle tiders, men ville du ikke undre dig hvis
> dagene var nummereret fra 0 til (højst) 30? - hvilket de ikke er.
> Derfor er det sært at månederne starter med 0.

Jovist er det sært, men det er som sagt lavet så det ligner C mest
muligt. Her er det en overensstemmelse med "tm" struct-en (man 3
time) og ctime (man 3 ctime), som åbenbart har været inspiration.

Jeg bryder mig heller ikke om det, men sådan er det altså.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-06-02 07:10

In article <80dqfukvmfge5kprfk92dcsm4h4h97e3mg@sunsite.auc.dk>,
Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:

> Åh ja, og det er alle tiders, men ville du ikke undre dig hvis
> dagene var nummereret fra 0 til (højst) 30? - hvilket de ikke er.
> Derfor er det sært at månederne starter med 0.

Det er for at du kan bruge den som array index, og bruge den som index i
en array med januar som element 1.