offentliggørelse af privat tlf.nr. på hjem~
Fra : Frederik Mathiasen N~

Dato : 04-06-02 10:00

Hej gruppe
Må hellere lige præsentere mig selv da det er første gang
jeg benytter denne...
Jeg hedder Frederik Nielsen, og er 22 år gammel.
Jeg kommer fra hovedstadsområdet...

På siden http://www.36722474.dk/gravplads/ videregiver
forfatteren private oplysninger på personen Stella Hansen.
Han begrunder dette med at disse kan findes på 3 andre
sider:
http://www.jazzportalen.dk/profil/rodovre.html
http://www.foreningshuset.dk/kultureltsamraad/rdojazzklub.html
http://www.rk.dk/webrk/website4.nsf/staticpages/medlemmeraeh!OpenDocument

Nu sidder jeg så at tænker, at hvis han har fået en henstilling om at
fjerne disse oplysninger grundet at personen der er nævnt har
modtaget telefon opkald af chikanerende art, er han så ikke forpligtet
til dette da hun gør opmærksom på at hun har hemmeligt nummer?
Altså, jeg vil gerne hjælpe denne ældre dame med at have lidt hårdere
virkemidler i sin sag da etik åbenbart ikke vil trænge igennem.

Baggrunden for at hun har modtaget chikanerende telefonopkald
kan læses her: http://www.rnn.dk/home/visNyheder.asp?ID=1319
hvor Stella Hansen er citeret for at sige:
"Det har et været et nemt forslag, da det har bragt mange følelser frem i
folk.
Det har heller ikke været sjovt, at få sin adresse og telefoner lagt ud på
nettet,
ligesom det ikke var rart, at blive ringet op midt om natten og blive
beskyldt
for diverse uhyggeligheder."

Jeg håber der er nogen der har tid til at hjælpe, og i må endelig spørge
hvis i
mangler nogle oplysninger.
De bedste hilsner
Frederik
--
Stem ang. muslimsk gravplads i Rødovre på: http://www.36722474.dk/gravplads/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-06-02 10:11

"Frederik Mathiasen Nielsen" <onkel_morfar@joyride.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> På siden http://www.36722474.dk/gravplads/ videregiver
> forfatteren private oplysninger på personen Stella Hansen.

Du undrere dig over ovenstående, men tjeck lige din signatur

mvh

Christian

Fra : Frederik Mathiasen N~

Dato : 04-06-02 10:23

> Du undrere dig over ovenstående, men tjeck lige din signatur

Personen har selv valgt at købe domænet 36722474.dk.
Havde han valgt at lægge siden på testhest.dk/gravplads
havde min signatur set anderledes ud.
Dette telefonnummer er desuden ikke opført nogen steder
som værende hemmeligt. (tjekket på krak.dk)
Men jeg vælger hermed at slette min signatur...

/Frederik

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-06-02 10:27

"Frederik Mathiasen Nielsen" <onkel_morfar@joyride.dk> wrote in message

> [...]
> som værende hemmeligt. (tjekket på krak.dk)
> Men jeg vælger hermed at slette min signatur...

Jeg tror Christian undrer sig over at din signatur henviser til en side,
hvor det telefonnummer står, som du gernbe vil prøve at hemmelilgholde...

/Per

Fra : Frederik Mathiasen N~

Dato : 04-06-02 10:40

> Jeg tror Christian undrer sig over at din signatur henviser til en side,
> hvor det telefonnummer står, som du gernbe vil prøve at hemmelilgholde...

Fair nok, men jeg prøver jo egentlig ikke at hemmeligholde denne dames nr.
jeg prøver at give hende et middel til at fjerne det fra (af hende) uønskede
steder.

Men altså min signatur er væk nu...
/Frederik

Fra : Gevaldi

Dato : 04-06-02 10:41

Frederik Mathiasen Nielsen skrev :

> [...]
> forfatteren private oplysninger på personen Stella Hansen.
> Han begrunder dette med at disse kan findes på 3 andre

Har hun ikke selv valgt at disse oplysninger
skal fremgå af disse sider, og har hun det, så
videregiver han jo ikke noget som Stella Hansen
ikke viste lå frit tilgængelig på nettet.

> [...]
> Altså, jeg vil gerne hjælpe denne ældre dame med at have lidt hårdere
> virkemidler i sin sag da etik åbenbart ikke vil trænge igennem.

Dvs. at Stella Hansen også vil bede Rødovre Kommune
fjerne de oplysninger der står på deres side?

> [...]
> ud på nettet,
> ligesom det ikke var rart, at blive ringet op midt om natten og blive

Da Stella Hansen er medlem af De Radikale Venstre og
har deltaget i en meget følsom debat vedr. en muslimsk
kirkegård, ja så må hun også regne med at der kommer
reaktioner fra "offentligheden".

--
/Gevaldi
http://www.wintip.dk/

Fra : Frederik Mathiasen N~

Dato : 04-06-02 10:57

> Har hun ikke selv valgt at disse oplysninger
> skal fremgå af disse sider, og har hun det, så
> videregiver han jo ikke noget som Stella Hansen
> ikke viste lå frit tilgængelig på nettet.

Så vidt jeg har læst i den lokale sprøjte, og desuden hørt af
sladder heromkring vidste hun det ikke da hun er en ældre
dame uden computer / internetforbindelse... (Ikke at det er nogen
100%'s undskyldning, men...)

> Dvs. at Stella Hansen også vil bede Rødovre Kommune
> fjerne de oplysninger der står på deres side?

det kan jeg hverken be eller afkræfte.

> Da Stella Hansen er medlem af De Radikale Venstre og
> har deltaget i en meget følsom debat vedr. en muslimsk
> kirkegård, ja så må hun også regne med at der kommer
> reaktioner fra "offentligheden".

Selvfølgelig må hun regne med reaktioner på sine standpunkter.
Jeg mener bare ikke hun, efter at have fået sit telefonnummer
offentliggjort i forbindelse med denne sag, kan være tjent med
at modtage chikanerende telefonopkald midt om natten.
Det ville jo være lidt mere humant hvis forfatteren var villig til
at fjerne adresse og telefonnummer, og istedet henvise debatten
til den lokale avis etc.
Så hvis der er nogen der har en paragraf de kan hive op som siger
at "abbonenter med hemmeligt nummer kan frabede sig offentliggørelse
af dette" må de meget gerne komme med den.
/Frederik

Fra : Gevaldi

Dato : 04-06-02 11:01

> [...]
> sladder heromkring vidste hun det ikke da hun er en ældre
> dame uden computer / internetforbindelse... (Ikke at det er nogen

Du kan jo lige prøve at se her
hvilke oplysninger der kommer
ved at søge på "Stella Hansen"
www.google.com:

http://makeashorterlink.com/?N2B712DF

Så alle og enhver ville kunne have
fremskaffet disse oplysninger.

Fra : Frederik Mathiasen N~

Dato : 04-06-02 11:36

> Du kan jo lige prøve at se her
> [...]

Fair nok. Jeg sidder lige og kigger på www.datatilsynet.dk.
I lov om behandling af personoplysninger står der i afsnit 2, kapitel 4
§ 6
§ 6. Behandling af oplysninger må kun finde sted, hvis
1) den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke hertil,

Det må vel betyde at hun har ret til at sige hov hov. Selvom de

samme oplysninger ligger offentligt tilgængelige på forsiden af

Ekstra Bladet hver dag, eller vil det?

Resten af § 6 følger lige for god ordens skyld hvis det har nogens
interresse.

/Frederik

§ 6. Behandling af oplysninger må kun finde sted, hvis

1) den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke hertil,

2) behandlingen er nødvendig af hensyn til opfyldelsen af en aftale,

som den registrerede er part i, eller af hensyn til gennemførelse af

foranstaltninger, der træffes på den registreredes anmodning forud

for indgåelsen af en sådan aftale,

3) behandlingen er nødvendig for at overholde en retlig forpligtelse,

som påhviler den dataansvarlige,

4) behandlingen er nødvendig for at beskytte den registreredes vitale
interesser,

5) behandlingen er nødvendig af hensyn til udførelsen af en opgave i
samfundets interesse,

6) behandlingen er nødvendig af hensyn til udførelsen af en opgave,

der henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige

eller en tredjemand, til hvem oplysningerne videregives, har fået pålagt,
eller

7) behandlingen er nødvendig for, at den dataansvarlige eller den
tredjemand,

til hvem oplysningerne videregives, kan forfølge en berettiget interesse og
hensynet

til den registrerede ikke overstiger denne interesse.

Stk. 2. En virksomhed må ikke videregive oplysninger om en forbruger til en
anden

virksomhed til brug ved markedsføring eller anvende oplysningerne på vegne
af en

anden virksomhed i dette øjemed, medmindre forbrugeren har givet sit
udtrykkelige

samtykke hertil. Et samtykke skal indhentes i overensstemmelse med reglerne

markedsføringslovens § 6 a.

Stk. 3. Videregivelse og anvendelse som nævnt i stk. 2 kan dog ske uden
samtykke,

hvis der er tale om generelle kundeoplysninger, der danner grundlag for
inddeling i

kundekategorier, og hvis betingelserne i stk. 1, nr. 7, er opfyldt.

Stk. 4. Der kan efter stk. 3 ikke videregives eller anvendes oplysninger som
nævnt i

§§ 7 og 8. Justitsministeren kan fastsætte yderligere begrænsninger i
adgangen til at

videregive eller anvende bestemte typer af oplysninger efter stk. 3.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-06-02 11:48

> [...]
> 1) den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke hertil,
>
> Det må vel betyde at hun har ret til at sige hov hov. Selvom

Du skal lige have dette her med:

§ 1. Loven gælder for behandling af personoplysninger, som helt eller delvis
foretages ved hjælp af elektronisk databehandling, og for ikke-elektronisk
behandling af personoplysninger, der er eller vil blive indeholdt i et
register.
Stk. 2. Loven gælder tillige for anden ikke- elektronisk systematisk
behandling, som udføres for private, og som omfatter oplysninger om
personers private eller økonomiske forhold eller i øvrigt oplysninger om
personlige forhold, som med rimelighed kan forlanges unddraget
offentligheden. Dette gælder dog ikke reglerne i lovens kapitel 8 og 9.

Jeg tror ikke placeringen af et telefon nummer på en webside falder ind
under lovens område.

/Per

Fra : Frederik Mathiasen N~

Dato : 04-06-02 12:01

> [...]
> offentligheden. Dette gælder dog ikke reglerne i lovens kapitel 8 og 9.
>
> Jeg tror ikke placeringen af et telefon nummer på en webside falder ind

Du har sikkert ret.
Jeg mener bare at man med rimelighed kan antage at det først er efter denne
sag
er kommet til debat at personen har modtaget hvad hun definerer som
chikanerende
telefonopkald. Det er først efter denne sag er blevet debateret at hendes
telefon nr.
er blevet offentliggjort på netop den side der behandler denne sag.
Derfor mener jeg at det er muligt at drage en parallel og sige at hvis ikke
hendes
telefonnr. havde været offentliggjort netop her havde generne for hende ikke
været
nær så store.

Derfor kunne man ved at fjerne telefonnummeret muligvis mindske generne
igen.
Er der nogen der har en ide til hvor der kunne stå noget om dette?
/Frederik