Alger.
Fra : Christophersen

Dato : 04-06-02 06:51

Hej alle.

Jeg er noget i tvivl om dette er den rigtige nyhedsgruppe til mit spørgsmål,
men nu prøver jeg:

Min veninde har et havebassin med guldfisk i, men der er mange alger i
vandet som vi ønsker fjernet.

Hvordan gør man det bedst muligt?

mvh

Jesper

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 04-06-02 07:39

"Christophersen" <christop@post1.dknet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
spørgsmål,
> men nu prøver jeg:
>
> Min veninde har et havebassin med guldfisk i, men der er mange alger i

Hej Jesper,

Hvis ikke du finder et brugbart svar her i gruppen, kan jeg anbefale dig, at
prøve i dk.fritid.dyr.akvarium
I akvariegruppen er der flere der har havedam, og der kan du sikkert få svar
på dit spørgsmål.

/Renate

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-06-02 08:36

On Tue, 4 Jun 2002 07:51:14 +0200, "Christophersen"
<christop@post1.dknet.dk> wrote:

>Jeg er noget i tvivl om dette er den rigtige nyhedsgruppe til mit spørgsmål,
>men nu prøver jeg:

Det er det.

>Min veninde har et havebassin med guldfisk i, men der er mange alger i
>vandet som vi ønsker fjernet.
>
>Hvordan gør man det bedst muligt?

Jeg er glad for du siger 'bedst muligt' og ikke 'hurtigst muligt'

algerne kommer fordi der er overskud af næringsstoffer. Grunden til det
er næsten altid at fiskene får for meget at æde.

Derfor skal man være lidt mere påpasselig med ikke at fodre fiskene for
meget, men samtidig skal der også være masser af plantevækst som kan
bruge overskuddet af næring. Her kan man især bruge flydeplanter, når de
så er vokset for meget plukker man halvdelen (eller mere) af planten og
smider på komposten. Jeg er især glad for en som hedder hornnød, men
også vandhyacinter bruges tit.

Det er altså noget med at finde en balance, dette tager tid og
tålmodighed. Og man skal ikke regne med at vandet bliver fuldstændig
krystalklart, men klart nok til at man kan se dybt ned kan det sagtens
blive. Men det kræver tid og tålmodighed!

Man kan også sætte et biofilter eller UV-filter op. Men det koster. (Og
siden jeg er vendelbo så foretrækker jeg altså den første løsning

http://www.gartneriet.dk

Fra : Puk

Dato : 04-06-02 16:23

Hejsa

> [...]
fiskene for
> meget, men samtidig skal der også være masser af plantevækst

Det er nok et halv dumt spørgsmål det her, men er der nogen grund
til at fodre fiskene overhovdet?
Mine forældre har en lille havedam. Der var guldfisk i den da de
købte huset (og dammen med *G*) og det har der været lige siden
(i forskellige størrelser alt afhængig af om fiksehejren har
taget de største), men de har aldrig nogen sinde fodret de der
fisk og det er da efterhånden 4 år siden de købte huset.

Så nu bliver jeg jo nysgerrig, for hvis de ikke behøver at fodre
fiskene, hvordan kan det så være at andre gør? En havedam er
ikke bare en havedam eller hvad?

Mange hilsner
Puk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-06-02 18:08

On Tue, 4 Jun 2002 17:23:04 +0200, "Puk"
<powder"fjernmig"@worldonline"fjernmig".dk> wrote:

>til det

>fiskene for
>som kan
>
>Det er nok et halv dumt spørgsmål det her, men er der nogen grund
>til at fodre fiskene overhovdet?

I princippet kan fiskene godt leve af hvad der nu måtte være i dammen.
Hvis altså der ikke er for mange fisk. Og det er der tit i forhold til
dammens størrelse.

Man skal aldrig give mere foder end fiskene kan spise på 10-15
minutter. Og så behøver man altså ikke at fodre hver dag.

> [...]
>
>Så nu bliver jeg jo nysgerrig, for hvis de ikke behøver at fodre
>fiskene, hvordan kan det så være at andre gør? En havedam er

De fleste er jo overbeviste om at fiskene stiller træskoene i løbet af
få timer hvis ikke de små kræ får mad Det er gavnligt at give dem
lidt at spise, men alt for tit får de for meget. Selv det mad de spiser
kommer jo ud igen i den anden ende af en fisk, dvs. der kommer
næringsstoffer i vandet som algerne så kan leve af.

Fiskene klarer sig f.eks bedre gennem vinteren hvis de er i en god
foderstand.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 04-06-02 16:00

> Min veninde har et havebassin med guldfisk i, men der er mange alger i
> vandet som vi ønsker fjernet.
>
> Hvordan gør man det bedst muligt?

Hvis det er trådalger så prøv noget som hedder Alge Wizard, jeg har selv
prøvet det, og det virker fint

se mere her

http://www.google.com/search?hl=da&q=Alge+Wizard&btnG=Google-s%F8gning&lr=la
ng_da

Mvh Jesper

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 04-06-02 19:20

> Min veninde har et havebassin med guldfisk i, men der er mange alger i
> vandet som vi ønsker fjernet.
>
> Hvordan gør man det bedst muligt?
>
> mvh
>
> Jesper
----------------
Hmmmmmm . . . det er et problem mange "kæmper" med.

Det er rigtigt at overfodring fremmer algevækst, men den helt store faktor
er afgjort det kraftige sollys der netop hersker lige nu.
Mine guldfisk er indendørs, i en havestue med store vinduer, om vinteren, og
her er ikke noget algeproblem af betydning.

Egentlig kan man hælde dafnier i vandet, men guldfiskene æder dem bare.
Jeg har drøftet spørgsmålet med en biolog. Han eksperimenterer med at sænke
dafnierne ned i en trådkurv, men hvor finder man en sådan?
Kurv altså.
Skyg basinet med beplantning.
Nøkkeroser skygger meget.
Overhængende træer og buske også, men de kommer jo ikke fra den ene dag til
den anden, så jeg har klaret spidsbelastningen med et par store
haveparasoller. Det er det der ser mindst skrækkeligt ud

Jeg pumper vandet op i en hullet "flamingokasse" med klude midlertidigt, men
regn med at filtrene stopper i løbet af nogle timer.
Min kære fætter, - der er en gammel rotte i "faget" har et avanceret anlæg
med UV-lys og diverse filtre, men også han har problemer i højsæsonen.
I disse dage skifter jeg det halve af vandbeholdningen hver 14´dag, - og
håber på mere halvskyet vejr . . (Så for s... der blev jeg uvenner med
strandløverne)
Ude i vor lille skov har vi en skovsø, med masser af andemad der sammen med
træerne kaster den mest vidunderlige skygge, og her er vandet så klart at
man fristes til at ta' en slurk.
Hilsen fra Storebælt.
Flemming Svendsen, Korsør.