Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Fra spejlreflex til digital?
Fra : Inga og Hans Jørgen

Dato : 04-06-02 05:59

Der er sikkert nogle her i gruppen som er gået fra spejlreflex til digital
camera, og har en masse erfaringer med det.
Hvordan oplever i brugen af motor zoom contra manuel zoom?
Hvad med tidsforsinkelsen på udløseren?
Der er sikkert flere ting som i kan kommentere med hensyn til disse
cameratyper!

hjc

Fra : Asle Bjerva

Dato : 04-06-02 19:45

"Inga og Hans Jørgen" <ioghjc@mobilixnet.dk> skrev i melding
> [...]
> Hvad med tidsforsinkelsen på udløseren?
> Der er sikkert flere ting som i kan kommentere med hensyn til disse

Har gått fra speilrefleks 35 mm og mellomformat 4,5 x 6 til Minolta D7.
Jeg er meget imponert over hva det kameraet leverer av bilder !
Det har IKKE motozoom, men en manuell zoomring, og et objektiv fra 28-200 mm
(i 35mm språk) med lysstyrke 2,8. Det er liten forsinkelse mellom avtrykk
og opptak, jeg har ikke merket noen vesentlig forskjell fra vanlige
kameraer. Den forsinkelse som finnes skyldes autofokus, skru den fra og
opptak skjer momentant. Det tok en tid å vende seg til elektronisk søker,
men det er DEILIG å se realtime hva eksponeringskorreksjoner manuelt fører
til !

Konklusjon etter 2.500 bilder på fem måneder (det er bare så deilig å bruke
40-50 opptak der man før tok seg råd til 10) er at digitalkamera med stor
oppløsning 5Megpix + for muliugheter for etterbearbeiding med utsnitt etc.
er like bra som 35mm, men at kvaliteten på enkelte bilder nok fremdelses er
høyere på filmbaserte kameraer. (hudtoner, bilder med stor kontrast bl.a)
Kvaliteten på mellomformat er betydlig bedre enn noe digitalkamera kan
levere (med unntak av digitale bakstykker type Sinar etc.)

Minolta D7 har nå kommet i en ny modell: D7i hvor de få mangler ved D7 er
korrigert, men man kan få oppgradert D7 til nesten alle de nye funksjonene.
--
Asle Bjerva, Oslo
(Fjern spamblock9 for Epost)