Udbredt misforståelse om linolie
Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 04-06-02 01:07

Jeg sad og læste nogle indlæg her i gruppen. I flere af dem der handlede om
brug af linolie skrev skribenten at der skulle tilsættes terpentin til
linolie.
Dette er IKKE korrekt. Følgende er et citat fra www.raadvad.dk :

"[...] Det må stærkt frarådes at blande terpentin i linolien - eller at
anvende terpentin- eller petroleumsholdige "grundingsolier" (eller de
såkaldte "træbeskyttelser" med op til 80% flygtige opløsningsmidler) på træ,
da disse stoffer vil trække træets egne livsvigtige olie- og tjærestoffer
med ud, hvorved træet udpines, bliver mere vandsugende og sprækker, og dets
levetid forkortes. Det er det modsatte, der er behov for [...]"
Hele "historien" kan læses på:
http://www.raadvad.dk/old/4_0/4_1/4_1_4-2.html under afsnit B1

Hvis man vil have linolie behandlinger der tørrer hurtigere kan man med
fordel bruge linolie fernis (kogt linolie) det tørrer på ca 12 timer.

Og så lige et ofte overset faktum:
"[...]Ved sammenligning af priser med andre malingstyper, skal man være
opmærksom på malingens "tørstofindhold", d.v.s. bindemidler og pigmenter -
uden opløsningsmidler, herunder vand, der fordamper og derfor ikke indgår i
malingslaget. I linoliefarve er tørstofindholdet omkring 115% p.g.a. at
linoliemaling udvider sig ved hærdning. Da plastmaling f.eks. ofte
indeholder ca. 60% vand, skal der derfor ca. 3 bøtter vandig plastmaling til
at give den samme "dækning" som 1 bøtte linoliemaling i samme størrelse
[...]"

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : JS

Dato : 04-06-02 18:04

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> wrote in message
> [...]
til
> at give den samme "dækning" som 1 bøtte linoliemaling i samme størrelse

En anden misforståelse er at linolie bare er så godt i sig selv, der skal
tilsættes et antimugmiddel af en slags ellers kan olien rådne.
At det fik træværk til at holde længe i 'De gode gamle dage' skyldes jo at
man tilsatte betydelige mængder gift som i dag er forbudt.

mvh/JS

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 04-06-02 18:48

<snip>
> [...]
> At det fik træværk til at holde længe i 'De gode gamle dage' skyldes jo at
> man tilsatte betydelige mængder gift som i dag er forbudt.

Ja, heldigvis er de blevet forbudt...
Men faktisk er flydende atamon et fremragende middel til at modvirke råd og
lign.

Fra : John Vedsegaard

Dato : 12-06-02 00:31

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> lign.
>
> Thomas
> This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Atamon fås også som pulver og der konserverende effekt fremkommer
hovedsaglig p.g.s. indholdet af benzosyre

John

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 12-06-02 10:52

> [...]
> og

> Atamon fås også som pulver og der konserverende effekt fremkommer
> hovedsaglig p.g.s. indholdet af benzosyre

Problemet med atamon i pulverform er at det næsten er umuligt at opløse i
linolien.

Fra : John Vedsegaard

Dato : 12-06-02 16:58

> [...]
> linolien.
>
> Thomas
> This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Jeg har lige prøvet - du har faktisk ret, prøver at finde en løsning
John