maling af drivhus
Fra : Viggo K. Pedersen

Dato : 03-06-02 22:37

Jeg har købt et aluminium drivhus, men desværre en model som ikke findes i
lakeret udgave.

Jeg har tidligere søgt oplysninger om hvilken maling der kan bruges, hvis
jeg selv vil male drivhuset.
Desværre har der været delte meninger om hvorvidt det overhovedet kan lade
sig gøre at male på aluminium.
Enkelte bud har gået på et produkt som hedder Hammerite, men når man spørger
i byggemarkeder stiller de sig tvivlende, ligesom der ikke er nogen der kan
svare på hvor man kan købe det (enkelte steder har de et begrænset
sortiment, men desværre ikke i farven grøn på spraydåse).

Håber nogen kan bringe mig på rette spor. Jeg synes nemlig et grønt drivhus
pynter i havemiljøet.

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 04-06-02 00:36

<snip>
> Desværre har der været delte meninger om hvorvidt det overhovedet kan lade
> sig gøre at male på aluminium.
<snip>

Det kan godt lade sig gøre at male aluminium.
På min fars båd (er solgt nu) havde vi alu-mast, de tærringshuller der kom i
malingen på masten malede vi over og det holdt.
Jeg kan ikke huske hvad malingen hed, men jeg mener vi købte den hos den
lokale "båd-pusher" jeg tror desværre kun den findes i sølv og sort. Selve
"malingen" er mere en emalje end en almindelig maling.
Du skal bare huske at rense godt af inden du maler. Nogle producenter
lakerer profilerne med klar lak (for syns skyld) og denne lak skal fjernes,
derefter skal profilerne "ætses" så de tager bedre imod malingen. Du kan
købe forskellige syre produkter som kan ætse aluminiummen, det vi brugte var
et industri produkt som ikke kan købes af private.

Thomas

PS. er du i tvivl så prøv at henvende dig til lakproducenter og importører,
det kan være de kan hjælpe....
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002