Udrykningskørsel
Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 03-06-02 21:49

Jeg har ad omveje fået at vide, at politi mv. for tiden kører en del
øvelsesudrykningskørsel i København formentligt med henblik på EU
formandskabet.

Jeg undrer mig lidt over, at dette ud fra et trafiksikkerhedsmæssigt
hensyn skulle være lovligt.

Findes der nogle bestemmelser omkring dette eller er der nogen, der
kender noget til retningslinierne for sådan øvelseskørsel på offentlig
vej?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Gregers Petersen

Dato : 03-06-02 22:28

> Jeg undrer mig lidt over, at dette ud fra et trafiksikkerhedsmæssigt
> hensyn skulle være lovligt.

I "Bekendtgørelse om udrykningskørsel" (BEK nr 510 af 11/06/1996) står der:
"§ 1. Motorkøretøj må kun føres efter reglerne om udrykningskørsel, når
1) det skønnes nødvendigt af hensyn til politimæssige opgaver,
personredning, brand, forureningsuheld, færdselsuheld eller afværgelse af
omfattende skader, og
2) motorkøretøjet er registreret som udrykningskøretøj, jf. dog stk. 2. "

Så hvis politiet (og dommer velsagtens i tvivlstilfælde) skønner det
nødvendigt, så er det vel lovligt

Desuden står der jo:
"§ 7. Under udrykningskørsel kan føreren af køretøjet i tilfælde, hvor det
skønnes påtrængende nødvendigt, og hvis der samtidig udvises ganske særlig
forsigtighed, undlade at følge reglerne i færdselslovens
1) § 4, stk. 1, om efterkommelse af anvisninger for færdslen, som gives ved
færdselstavler, afmærkning på kørebane eller cykelsti, signalanlæg, m.v.,
2) kapitel 4 om færdselsregler for kørende,
3) kapitel 5 om hastighed, og
4) kapitel 6 om særlige regler for færdsel på motorvej og motortrafikvej."

Sålænge de følger den og viser særlig forsigtighed er der vel intet at
klandre dem for...

--
MvH

Gregers Petersen, http://disclaimer.gpweb.dk
http://beskedpaaslaget.dk - Send sms/email på forudbestemt tidspunkt.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 03-06-02 23:07

"Gregers Petersen" <usenet@fjern-dettegpweb.dk> skrev:

> [...]
> stk. 2. "
>
> Så hvis politiet (og dommer velsagtens i tvivlstilfælde) skønner

Det kunne selvfølgelig potentielt komme ind under (1).

Iøvrigt tak fordi du fandt udrykningsbekendtgørelsen. Jeg var ret
sikker på, at en sådan fandtes, men jeg kunne simpelthen ikke finde den
på Retsinfo.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas Neumann [6000~

Dato : 03-06-02 22:37

Hej Morten.

Da jeg er uddannet brandmand har jeg selvfølgelig fået kursus i
udrykningskørsel.

Der lærte jeg at man under udrykningskørsel kører under "skærpet ansvar" og
at man i ulykkestilfælde bærer en meget større del af ansvaret og i
tilfælde -hele- ansvaret!

Når du siger "udrykningskørsel" hvad mener du så? Var det med horn eller
blink? Det er blinket som er afgørende for om det er kørsel 1 (udrykning)
eller ej. Hornet er blot advarsel om ikke at gå i vejen. Det er lidt nemmere
end at sidde og trykke på hornet

Thomas

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 03-06-02 23:05

"Thomas Neumann [6000]" <nospam@neumann.dk> skrev:

> Når du siger "udrykningskørsel" hvad mener du så? Var det med horn
> eller blink?

Begge dele.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas Neumann [6000~

Dato : 03-06-02 23:07

Hak
Hak

Ja - så må det siges at være reglerne for udrykningskørsel som gælder.

Thomas

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-06-02 00:52

"Thomas Neumann [6000]" <nospam@neumann.dk> wrote in

> [...]
> kørsel 1 (udrykning) eller ej. Hornet er blot advarsel om ikke
> at gå i vejen. Det er lidt nemmere end at sidde og trykke på

Må politiet ikke godt køre "udrykning" uden hverken blink eller horn
?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Thomas Neumann [6000~

Dato : 04-06-02 10:02

HAK
> Må politiet ikke godt køre "udrykning" uden hverken blink eller horn
HAK

Hvad politiet må ved jeg ik. Men er reglerne ens for alle
udrykningskøretøjer så skulle det være det blå blink som afgør. Det var hvad
vi lærte på kurset. Det er selvfølgelig sagt uden at kende paragrafferne, så
hvis noget har kendskab til de egentlige paragraffer er henvisninger
velkomne.

Måske beredskabsloven?

Thomas

Fra : Reino Andersen

Dato : 04-06-02 18:12

"Henrik Stidsen" skrev:

> Må politiet ikke godt køre "udrykning" uden hverken blink eller horn

Ja.

--
Reino

Fra : Reino Andersen

Dato : 04-06-02 18:12

"Thomas Neumann [6000]" skrev:

> Når du siger "udrykningskørsel" hvad mener du så? Var det med horn eller
> blink? Det er blinket som er afgørende for om det er kørsel 1 (udrykning)
> eller ej.

Nej - blinket er ikke afgørende. Man kan godt køre udrykningskørsel uden
brug af hverken blink eller horn, hvis det skønnes nødvendigt. Det er
specielt når det er mørkt, at det kan komme på tale, når man ikke skal
skræmme forbryderne væk. Blinkene kan ses meget langt væk.

--
Reino

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-06-02 19:09

"Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> wrote in

> [...]
> skønnes nødvendigt. Det er specielt når det er mørkt, at det kan
> komme på tale, når man ikke skal skræmme forbryderne væk.

Men det gælder vel ikke for falck og lign. ? - de skal jo ikke fange
en forbryder men "bare" redde en mand eller slukke en brand...

Fra : Thomas Neumann [6000~

Dato : 04-06-02 21:58

Hak
> [...]
> specielt når det er mørkt, at det kan komme på tale, når man ikke skal
> skræmme forbryderne væk. Blinkene kan ses meget langt væk.

Som sagt. Jeg har kun kedskab til udrykningskørsel med slukningskøretøjer og
kender ikke reglerne indenfor politiet.
Thomas

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-06-02 12:18

On Tue, 4 Jun 2002 22:57:54 +0200, "Thomas Neumann [6000]"
<nospam@neumann.dk> wrote:

>Som sagt. Jeg har kun kedskab til udrykningskørsel med slukningskøretøjer og
>kender ikke reglerne indenfor politiet.

Og dertil kommer civil udrykningskørsel, hvor der jo i sagens natur
ikke forkommer blink på bilen. Man skal så om mulilgt bruge en hvid
klud, men politiet acceptere når man siger at man ikke havde noget ved
hånden der kunne bruges, så man nøjes med ved kørsel over for rødt,
brugte horn og blinkede med det lange lys,,,
(det var en nytårsaften jeg kørte Taxa og blev stoppet af nogen der
var blevet overfaldet og fået sprøjtet tåregas i hovedet på nært hold)

--
news.milli.dk føre pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : TGD

Dato : 04-06-02 12:00

> Jeg har ad omveje fået at vide, at politi mv. for tiden kører en del
> øvelsesudrykningskørsel i København formentligt med henblik på EU
> formandskabet.

Ja de holder en del øvelser for tiden, hvis du vidste hvilket mandskab der
skal til, jeg selv er blevet "indkaldt" i perioden juni -> december.

> Jeg undrer mig lidt over, at dette ud fra et trafiksikkerhedsmæssigt
> hensyn skulle være lovligt.

Er det øvelse er det ganske lovligt, men for sjov skyld er det ulovligt se
bekendtgørelsen.

> Findes der nogle bestemmelser omkring dette eller er der nogen, der
> kender noget til retningslinierne for sådan øvelseskørsel på offentlig
> vej?

Den er som en skarp.
At få lov til at køre med blink kræver ingen tilladelse, det er ikke muligt
for nye chauffører (beredskabet, brandvæsenet, militæret etc.) at få træning
i skarp kørsel, da det er yderst sjældent at der køres med blink på en
øvelse, dog undtaget er politiet, siger selv!