ABS; fordele og ulemper ?
Fra : Nels Wolf

Dato : 03-06-02 19:21

Hej.
Efter at have været indviklet i en lang disput for og imod ABS bremser på
motorcykler , så vil jeg gerne spørge her i gruppen om nogen har praktiske
(!) erfaringer med ABS bremser på motorcykler. Vi taler ikke om ABS kan
bruges til ræs på bane hvor man skal balancere på bremsen eller til
grusvejsfræs, men i den daglige trafik. Altså om ABS i praksis kan redde
een /har reddet nogen fra at smide forhjulet i en måske lidt panisk udført
katastrofeopbremsning på våd vej hvis en gammel bondemand iført Volvo,blød
hat og cigar rullen ud på landevejen foran een uden at holde tilbage . Mit
eget argument for at man bør købe mc med ABS er bl.a. de proff mc kører -
altså dem i sort tøj og hvid hjelm jo kun køber maskiner med ABS - og
det er næppe for skægs skyld,men fordi det altså virker!

Men jeg vil altså gerne høre nogen praktiske erfaringer. Hvad er fordele, og
hvad er ulemper?

Nels Wolf

Fra : Steen Schmidt

Dato : 03-06-02 19:43

[snip.....ABS.....]
> Men jeg vil altså gerne høre nogen praktiske erfaringer. Hvad er fordele,
og
> hvad er ulemper?

Uden selv at have prøvet en MC med ABS, så siger min erfaring mig at det må
være en ubetinget fordel at have ABS på sin MC. Det er selvfølgelig et must
at høre hvad én der har prøvet det mener...

Mvh
Steen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 03-06-02 22:15

Steen Schmidt wrote:

> [snip.....ABS.....]
> og
>
> Uden selv at have prøvet en MC med ABS, så siger min erfaring mig at det
> må være en ubetinget fordel at have ABS på sin MC.

Mmmm, og dog. Jeg har heller ingen er faring med det, men i div. test af
bimmere o.a. kritiseres abs'ens mange slanger og ventiler med dertil
hørende stort volumen for at gøre bremsen svampet, og dermed ødelægge
følingen lidt. Det lyder jo umiddelbart meget sandsynligt

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Armand

Dato : 04-07-02 00:15

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en

> [...]
> hørende stort volumen for at gøre bremsen svampet, og dermed ødelægge
> følingen lidt. Det lyder jo umiddelbart meget sandsynligt

På den anden side, så er der ikke længere det samme behov for feeling,
når man alligevel ikke skal fiske efter blokade-grænsen :-/

--
Armand.

Fra : james

Dato : 04-06-02 09:08

> Hvad er fordele,
> og

Mig bekendt, er selve bremselængden LÆNGERE med ABS....men det forudsætter at
man bremser korrekt. Mht din "situation" med bondemanden, er undvigelse måske
en bedre idé, men det var ikke det du spørger om...

-james

....omgivet af dejlige små veje, med mange skjulte indkørseler, bakker, sving
og landmænd og landkvinder, for ikke at nævne hunde, harer, katte, osv

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 03-06-02 19:49

"proff mc kører - altså dem i sort tøj og hvid hjelm jo kun køber
maskiner med ABS"

Kører de efterhånden ikke på lidt af hvert. Rygtet siger der også er kommet
en BB i deres "stald", og den kører jo med Dual CBS. Håber dog ikke rygtet
taler sandt.

--
Mvh.
Henrik (som ikke tror man kan bremse og styre samtidig med ABS på MC)

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 03-06-02 20:28

"Nels Wolf" <nelsolewolf@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> altså dem i sort tøj og hvid hjelm jo kun køber maskiner med ABS - og
> det er næppe for skægs skyld,men fordi det altså virker!

Jeg tror nærmere politiet kører på BMW på grund af alle de andre
kvaliteter - driftsikker, god at sidde på ryggen af en hel dag m.m.m. ABS'en
følger bare med.
Jeg tror også de fleste af de sort/hvide vil kunne bremse mindst lige så
effektivt uden ABS. Indenfor de 4-hjulede er det sådan at en rutineret og
teknisk dygtig chauffør sagtens kan udkonkurrere ABS-systemet. Det er
selvfølgelig vældig godt hvis vedkommende bare knalder pedalen i bund i
panik.

Allan Bojesen

Fra : Niels S.

Dato : 04-06-02 12:08

Allan Bojesen skrev

> [...]
> teknisk dygtig chauffør sagtens kan udkonkurrere ABS-systemet. Det er
> selvfølgelig vældig godt hvis vedkommende bare knalder pedalen i bund i

I følge de 4 betjente fra MC-Instruktørerne så er det et krav fra
mc-betjentene selv, at alle nye maskiner skal have ABS. Derfor har de måttet
vente på Yamahas FJR1300, idet denne ikke har kunnet leveres med ABS.

--
Niels S.
VFR800FI

Fra : Allan Bojesen

Dato : 04-06-02 23:45

"Niels S." <HondaVFR@krudt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
måttet
> vente på Yamahas FJR1300, idet denne ikke har kunnet leveres med ABS.

OK - det er taget ad notam. Det kan også være at ABS giver en større
sikkerhed på 2-hjulede end på 4-hjulede. En blokade kan alt andet lige have
noget større konsekvenser på 2 hjul end på 4 hjul. Har aldrig selv prøvet
ABS på 2 hjul, men er ikke imponeret af systemet på 4 hjul i de billigere
udgaver.

Allan Bojesen

Fra : Niels S.

Dato : 05-06-02 09:15

Allan Bojesen skrev

> Har aldrig selv prøvet
> ABS på 2 hjul, men er ikke imponeret af systemet på 4 hjul i de billigere
> udgaver.

Jeg er ganske enig. ABS'en i de biler jeg har haft, har heller ikke været
noget at råbe hurra for. Jeg føler at jeg kan bremse biler bedre en ABS'en
kan, og den kun er der for at hjælpe dem der panisk holder på med at bremse,
med at kunne dreje bilen alligevel. Den ene af betjentene udtalte da også at
hvis ikke er meget høj så ville han hellere undvære det.

Fra : Niels S.

Dato : 05-06-02 09:20

> hvis ikke er meget høj så ville han hellere undvære det.
^
frekevensen

--
Niels S. (lidt søvnig

Fra : Niels S.

Dato : 05-06-02 09:24

Det går rigtig godt

> hvis ikke er meget høj så ville han hellere undvære det.
^
frekvensen

--
Niels S. (i klumrehumør

Fra : Allan Bojesen

Dato : 05-06-02 11:03

> Niels S. (i klumrehumør

Det er jo også fridag, så har hovedet lov til at gå i tomgang )

Allan Bojesen

Fra : Armand

Dato : 04-07-02 00:10

Allan Bojesen <aboje@post9.tele.dk> skrev i en

> [...]
prøvet
> ABS på 2 hjul, men er ikke imponeret af systemet på 4 hjul i de

Tjaeh :-/
ABS, på biler gavner at man både kan træde bremsen ukontrolleret i bund,
og styre samtidig (á: ofte forekommende kørefejl, som fører til
sammenstød: blokerede dæk når man ellers kunne undvige!). Derimod må ABS
på motorcykel ubetinget gavne at piloten i tillid til systemets virke
tør bruge
bremsen/-erne hårdt når situationen opstår, hvor alt for mange
motorcyklister aldrig når op på end 50% bremseudnyttelse p.g.a.
manglende rutine (= frygt for blokade)

--
Armand.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 04-07-02 18:32

> [...]
> og styre samtidig (á: ofte forekommende kørefejl, som fører til
> sammenstød: blokerede dæk når man ellers kunne undvige!).

Min erfaring med ABS på 4 hjul er som sagt begrænset til billige udgaver i
nogle Ford vogne. Specielt i regnvejr ville jeg hellere undvære.

> [...]
> bremsen/-erne hårdt når situationen opstår, hvor alt for mange
> motorcyklister aldrig når op på end 50% bremseudnyttelse p.g.a.

Enig. Jeg har ikke de store problemer med at bremse effektivt på tør vej,
når forhjulet ind imellem giver et fløjt fra sig er grænsen vel nået. Men i
regnvejr er jeg nok lidt af en kylling endnu - jeg er sikkert ikke engang
oppe på at udnytte bremseevnen 50% ;-( Der er jo ellers rig lejlighed til at
træne nedbremsning i vådt føre i øjeblikket.

Allan Bojesen

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 05-06-02 13:25

"idet denne ikke har kunnet leveres med ABS"

Det maner alle rygter i jorden om at politiet skulle have fået en BB.

--
Mvh.
Henrik

Fra : Palle Christensen

Dato : 05-06-02 23:02

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> wrote in news:adl0go
$1m72$1@news.cybercity.dk:

> "idet denne ikke har kunnet leveres med ABS"
>
> Det maner alle rygter i jorden om at politiet skulle have fået en BB.

> [...]

Hej NG

Jeg har kørt de sidste ca. 100k km med ABS. Jeg synes ikke det er noget man
mærker i dagligdagen. Jeg har faktisk kun ved ganske få lejligheder
bemærket at den har været aktiv. Jeg tror man skal se ABS som en sikkerhed
i forbindelse med en paniksituation, hvor ingen reagerer hensigtsmæssigt.
Det er uden tvivl rigtigt at den rette kører under kontrollerede forhold
kan lave en bedre nedbremsning uden ABS end med, men det synes jeg ikke er
interassant når vi taler sportstouring- og touringmaskiner.

Palle

Fra : Steven

Dato : 05-07-02 12:05

On Mon, 3 Jun 2002 20:21:24 +0200, "Nels Wolf"
<nelsolewolf@hotmail.com> wrote:

>Hej.
-snip-

>Men jeg vil altså gerne høre nogen praktiske erfaringer. Hvad er fordele, og
>hvad er ulemper?
>
>Nels Wolf

Hej,

Der var en meget interessant sammenligningstest i Motorrad nr. 14 fra
den 21/6-2002 mellem BMW R 1150 RT, Honda Pan European ABS samt Yamaha
FJR 1300.

De første 2 har ABS mens Yamahaen ikke har det.

Artiklen testede en række ting, men hvad angår bremseevnen fra 100
km/t siger testen dette (gennemsnit af de 3 bedste forsøg):

I tørt vejr med hånd/fod bremsen:

BMW 40,2 m
Honda 40,6 m
Yamaha 39,4 m

I vådt vejr med hånd/fod bremsen:

BMW 43,0 m
Honda 43,0 m
Yamaha 50,6 m

I vådt vejr med hånd bremsen:

BMW 41,5 m
Honda 47,2 m
Yamaha 50,0 m

I vådt vejr med fod bremsen:

BMW 43,3 m
Honda 50,0 m
Yamaha 96,6 m

Disse tal viser at man kan bremse mindst lige så godt uden ABS i tørt
vejr, hvis man vel og mærke er meget rutineret og kan holde hovedet
koldt i en faresituation, mens ABS er en væsenlig fordel i vådt vejr.

Artiklen konkluderer også, at det lønner sig at investere de € 1.000 i
et ABS system, når man kører i regnvejr. Desværre er omkostningen jo
flere gange højere i DK, grundet de urimelig høje afgifter.

mvh
Steven
FZS600
som med eller uden ABS bedst kan lide tørt vejr