politiets pligt til at gøre opmærksom på l~
Fra : Gustav Kristoffer Ek

Dato : 03-06-02 18:25

Hvordan er det med politiets pligt til at gøre opmærksom på
lovovertrædelser?

Scenarie:

Politiet eskorterer en cykeldemonstration rundt i Københavns gader og
spærrer i den forbindelse lyskrydsene for motorkøretøj. Cyklerne kører
så over for rødt og kører på gaden - altså pricipielt overtrædelser af
færdselslovens § 4 og § 14 - men det sker tilsyneladende med politiets
accept.

Efter et stykke tid vælger politiet at stoppe demonstrationen og anholde
folk for overtædelser af færdselsloven - uden at erklære den for opløst
jvf. grundlovens § 80.

Er denne fremgangsmåde ikke lidt "grå"? Burde politiet ikke have opløst
demonstrationen eller med det samme have anholdt folk for overtrædelse
af færdselsloven? Accepterer de ikke demonstrationen ved at escortere
den i en længere periode? Kan man læse noget om det i retsplejeloven?

- stoffer

Fra : N/A

Dato : 03-06-02 23:15

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 03-06-02 23:15

> Scripsit Gustav Kristoffer Ek <stoffer@perl.org>

Der er noget galt. Det kan ikke være hele historien du fortæller. Man kan
ikke anholde folk for at overtræde færdselsloven (med mindre spirituskørsel
og lign). Hvis det er i forbindelse med en demonstration, må anholdelsen på
en eller anden måde være forbundet med demonstrationen, og i den forbindelse
kan de så evt. være blevet sigtet for færdselsloven også.

Kurt

Fra : Gustav Kristoffer Ek

Dato : 03-06-02 23:40

In article <3cfbeb8b$0$9253$d40e179e@nntp02.dk.telia.net>,
"Kurt B. Andersen" <kurt@portalen.no> wrote:

> Der er noget galt. Det kan ikke være hele historien du fortæller. Man kan
> ikke anholde folk for at overtræde færdselsloven (med mindre spirituskørsel
> og lign).

Troede jeg også skrev PVT, § 1. Giver det egentlig mere mening så? Der
blev anvendt håndjern og benlås. Hvor ofte lægger politiet folk i
håndjern og benlås for overtrædelser af ovenstående?

> Hvis det er i forbindelse med en demonstration, må anholdelsen på
> en eller anden måde være forbundet med demonstrationen, og i den forbindelse
> kan de så evt. være blevet sigtet for færdselsloven også.

Burde politiet ikke egentlig have brugt PVT § 8 om demonstrationer?

Tror stadig ikke helt jeg forstår, hvordan man i PVT kan begrænse
grundlovens § 79 - er PVT, § 8 ikke grundlovsstridig?

- stoffer

Fra : Gustav Kristoffer Ek

Dato : 03-06-02 23:42

In article <yahsn44mf98.fsf@pc-043.diku.dk>,
Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:

> Politiets anvisninger (fx om at køre på kørebanen og køre over et
> lysreguleret kryds som er blevet spærret a.h.t. demonstrationen)
> har forrang for de almindelige færdselsregler. Færdselslovens §4:

[...]
> Stk. 2. Trafikanter skal efterkomme de anvisninger for færdslen,
> som gives af politiet eller andre, som trafikministeren har
> bemyndiget til at regulere færdslen, jf. §89. Disse anvisninger
> skal efterkommes forud for anvisninger i stk. 1.

Klart, det betyder vel også, at politiet så ikke bare senere kan sigte
folk for overtrædelser af færdselsloven for ikke pænt at have ventet på
grønt lys ved de kryds, som politiet afspærrede?

- stoffer