Kun én kirke, den katolske!
Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 03-06-02 18:28

Hva er kirken, hvem er menigheten?

Det finnes bare en menighet, nemlig den Katolske kirken. Det anerkjenner
ingen annen kirke. Den er hierarkiisk med paven på toppen. Autoritet til å
lede er overdratt som vi har sett. I de senere årene har katolske kirke
prøvd å komme inn i det økumeniske sammenheng.

I september 2000 var det en tysk biskop som hadde ansvaret for det
læremessige. Han skrev et deklarasjon som Paven undertegnet og godkjente.
Her bekrefter de på nytt at det finnes bare èn menighet, den Romersk
Katolske kirke. Alle andre kirker og menigheter er sekter og alt mulig annet
enn sannhetens bærere.

--
Erik L

Ord 10v7 Den retfærdige nævnes i velsignelser,
uretfærdiges navn rådner.
v8 Den, der har visdom i hjertet, tager budene til sig,
den, der har dumhed på læben, bringes til fald.
v9 Den, der vandrer retsindigt, vandrer i tryghed,
den, der går krogveje, bliver afsløret.

Fra : Cyril Malka

Dato : 03-06-02 19:02

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i

> [...]
> godkjente. Her bekrefter de på nytt at det finnes bare èn menighet, den
> Romersk Katolske kirke. Alle andre kirker og menigheter er sekter og

Ligeledes en masse sludder:

Om end den katolske Kirke, på samme måde som alle mulige andre, mener at
være tættere på sandheden end andre, påstår den ikke ovenstående holdning.

--
Venligst

Cyril Malka

et-sect-era nr. 14 - Tema: Neuro Lingvistisk Programmering (NLP)

http://www.etsectera.com - Aktualitetsbladet om sekternes verden

http://www.malka.dk -=- http://www.malka.info

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 04-06-02 06:56

"Cyril Malka" <cyril@fjerndette.malka.dk> skrev i en meddelelse
> "Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i

> Ligeledes en masse sludder:

Det er også grunden til jeg bragte det!

> Om end den katolske Kirke, på samme måde som alle mulige andre, mener at
> være tættere på sandheden end andre, påstår den ikke ovenstående holdning.

??

Fra : Cyril Malka

Dato : 05-06-02 16:13

> Det er også grunden til jeg bragte det!

Det er det, du siger, der er en masse sludder.

> ??

Hvis du havde formuleret dit spørgsmål, kunne jeg have været dig behjælpelig
med at fortælle dig, hvad jeg mente.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 05-06-02 18:39

> "Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i

> Det er det, du siger, der er en masse sludder.

Ja, det jeg mener er noget sludder, er at Den Katolske Kirkes forsøg på at
Genoprette sin splittede Kirke gennem den Økumeniske kirke og påstår det er
Helligånden der har startet fældesskabet, det er kun noget sluder for mig,
da det aldrig kan lade sig gøre for rettroende kristne.

Det er på Katolikkernes egen hjemmeside jeg fandt deres foretagende!

> Hvis du havde formuleret dit spørgsmål, kunne jeg have været dig
behjælpelig
> med at fortælle dig, hvad jeg mente.

Den "ovenstående holdning" er skrevet af den Katolske kirke, jeg bragte den
bare!

--
Erik L

1 Pet 3 v21 Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer;

Fra : Cyril Malka

Dato : 06-06-02 16:07

> [...]
> det er Helligånden der har startet fældesskabet, det er kun noget
> sluder for mig, da det aldrig kan lade sig gøre for rettroende kristne.

Du ved da ikke hvem er "rettroende kristen".

Og ud fra den måde du forstår tingene tvivler jeg meget på, at du overhovedet
er med i hvad der menes.

Nope.

Du tolkede det... Mistolkede det.

Fra : IChThYS

Dato : 03-06-02 20:49

> [...]
> Her bekrefter de på nytt at det finnes bare èn menighet, den Romersk
> Katolske kirke. Alle andre kirker og menigheter er sekter og alt mulig

Jeg synes, det er interessant, at den katolske kirke tør sige, at deres
kirke er perfekt. Det må jo være den logiske konsekvens, når de siger, de er
den eneste kirke. Hvis de mener, de kan have taget fejl på bare ét punkt,
vil det medføre, at nogle andre har ret, hvorfor der må være noget at lære
af disse "sekter".

Jeg er bange for den ukritiske underlæggelse, jeg opfatter udøves i den
katolske kirke. Der er en fare til villedning, hvis man ikke er tilladt selv
at se i Guds Ord og se, hvad der står. Hvis man altid søger sine holdninger
i, hvad andre siger og stoler blindt på det, opdager man aldrig, hvis man
har taget fejl.

Jeg er (uden at kunne prale af megen viden om katolisismen) nervøs for denne
kirke. Jeg ser meget, der kan være farligt.

IChThYS

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 04-06-02 07:07

"IChThYS" <ichthys@e-mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
denne
> kirke. Jeg ser meget, der kan være farligt.

Kan være, jeg siger den er farlig, Men det farligste er at vi ikke vil se
det;

Økumeni betegner efter katolsk opfattelse bestræbelserne på at genoprette
den fulde enhed mellem alle kristne. Det er et faktum, at de kristne på
trods af deres tro på den ene Gud er spilttet i mange forskellige
kirkesamfund med indbyrdes forskellig og delvis modstridende lære, liturgi
og organisation. Udgangspunktet for al økumeni er, at denne tilstand er i
modstrid med Guds plan, sådan som den f.eks. findes udtrykt i Jesu
ypperstepræstelige bøn aftenen før han skulle lide: "Ikke for dem alene
beder jeg, men også for dem, som ved deres ord tror på mig, at de alle må
være ét, ligesom du, Fader, i mig og jeg i dig, at de også må være i os, for
at verden skal tro, at du har udsendt mig" (Joh 17,20-21).

Økumeniens overordnede og langsigtede mål er altså genoprettelsen af den
fulde enhed mellem alle kristne - når og hvordan Helligånden vil det. Det
har en række meget konkrete konsekvenser for økumeni i bredere forstand,
sådan som dette begreb siden Det andet Vatikankoncil officielt er blevet
forstået i Den Katolske Kirke. For det første betyder økumeni respekt og
velvilje over for alle kristne brødre og søstre fra andre kirkesamfund. Det
grundlæggende, troen på Kristus, dåben i Faderens, Sønnens og Helligåndens
navn og Bibelen som Guds ord, har alle kristne til fælles. Det er allerede
meget i sig selv og et udgangspunkt for dialog, fælles bøn og praktisk
samarbejde.

http://www.katolsk.dk/jk/jesus_frame.html

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-06-02 12:48

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> writes:

> Økumeniens overordnede og langsigtede mål er altså genoprettelsen af den
> fulde enhed mellem alle kristne

Selvfølgelig. Hvad har du imod dette mål som sådan?

--
Peter B. Juul, o.-.o When you are a Bear of Very Little Brain, and you Think
The RockBear. ((^)) of Things, you sometimes find that a Thing which seemed

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 04-06-02 16:52

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig. Hvad har du imod dette mål som sådan?

Kære uvidende Peter, Det er den katolske kirke der er målet. Protestanter,
Lutheraner, Metodister, Baptister osv. er kun afhopper fra den sande
(katolske) lærer, der har splittet den Katolske Kirke (Jesus Legeme) af
gennem årene. Men nu skal alle kirker samles igen, under Pavens ledelse og
du er hans håndlanger.

Men det skal ske; JohÅb 17 .

Erik L

Christians shouldn't run from the Devil, the Devil should run from them.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-06-02 18:59

> Kære uvidende Peter, Det er den katolske kirke der er målet.

At det er din opfattelse er en kendt sag.

At den katolske kirke ønsker noget i den retning er ikke usandsynligt
- de mener jo naturligvis, at de har ret, ganske som du mener, at du
har ret og alle mulige andre mener at netop _de_ har ret.

Det var ikke det jeg spurgte om. Det jeg spurgte om var hvad du har
imod det overordnede, langsigtede mål at genoprette fuld enhed mellem
alle kristne.

det i sig selv kan du vel ikke med rimelighed have noget imod.

> [...]
> gennem årene. Men nu skal alle kirker samles igen, under Pavens ledelse og

Sludder og vrøvl.

Det vil aldrig nogensinde lykkes at samle alle kirkesamfund til en
ny-katolsk kirke. Så simpelt er det.

Og det faktum, at jeg længes efter enhed betyder _ikke_ at jeg længes
efter at droppe mine specifikke "anklagepunkter" mod den katolske
kirke.

Det er klart, at den universelle kirke _jeg_ i min ufuldkommenhed
leder efter er en luthersk-karismatisk variant.

Men det sker ikke så længe jer gendøbere kæfter sådan op.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Let's do the Time Plot, again..."
The RockBear. ((^)) - A comment on Star Trek in

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 04-06-02 19:37

> Sludder og vrøvl.

Lille Peter, hvor er du dog klogere end den katolske kirke, hvor jeg har
hentet min information;

Citat fra den katolske kirkes hjemmeside;
[...]

Citat slut:

De er ikke dumme de Kartolikker, de stikker Joh 17v20-21 i øjnene på alle
kirkerne og alle jubler af henrykkelse for tilbudet! Selv du Kære Peter er
glad for at Den Kartolske Kirke henter dig tilbage til deres sande
fældesskab.

For du tror da ikke, at Katoliker ønsker at blive til Pinsefolk eller
Lutheraner???

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-06-02 21:30

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> writes:

> Lille Peter, hvor er du dog klogere end den katolske kirke, hvor jeg har
> hentet min information;

Få nu ind i dit hoved, at det rager mig en høstblomst hvad den
katolske kirke mener om sagen.

Jeg redegjorde meget klart for mit syn på sagen i det du besvarer, men
du gad vel - som sædvanligt - ikke læse det før du gik amok.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Baaad movie. Bad, bad movie. Skipped video and went
The RockBear. ((^)) straight to slides."

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 04-06-02 22:10

> [...]
>
> Jeg redegjorde meget klart for mit syn på sagen i det du besvarer, men
> du gad vel - som sædvanligt - ikke læse det før du gik amok.

Ligegyldighed har slået flere mennesker ihjæl, end alle krige tilsammel!

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-06-02 23:50

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> writes:

> Ligegyldighed har slået flere mennesker ihjæl, end alle krige tilsammel!

Skumfiduser smager bedre end osterejer i bølgepap.

Kan du ikke undlade at besvare mine indlæg, når dine svar intet har
med mit indlæg at gøre?
--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 05-06-02 22:26

On Tue, 4 Jun 2002 20:37:19 +0200, "Erik Engelbrecht Larsen"
<ErikLarsen@oncable.dk> wrote:

> [...]
>sande fældesskab.
>
>For du tror da ikke, at Katoliker ønsker at blive til Pinsefolk eller

Selfølgelig ville katolikker over en kam blive både pinsefolk og
lutheranere hvis dialogen medførte at katolikker i stadig dialog og
under Helligåndens vejledning så det sande pinselutheranerlys.

Der *er* kun en sand Kristi kirke. Det kan endda være at det er
folkekirken. Det *kunne* endda (rent teoretisk) tænkes at Kristi sande
kirke så ud præcis ligesom inde i E.E. Larsens hovede.

Det er det den eukumenske dialog handler om - at finde ud af hvordan
Kristi sande kirke ser ud omme bagved flere tusind års talen forbi
hinanden. Ikke om hvem der vinder kampen om at have haft mest ret fra
begyndelsen.

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
5 jun AD 2002
Skt. Bonifatius af Mainz

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 06-06-02 09:40

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> folkekirken. Det *kunne* endda (rent teoretisk) tænkes at Kristi sande
> kirke så ud præcis ligesom inde i E.E. Larsens hovede.

Måske er E.E.Larsens hoved Grøn inden i, men hvad E.E.Larsens hoved
indeholder forandre ikke Den Katolske Kirkes hjemmeside, hvor der står at
Paven vol have de frafaldende Lutheranet mm tilbage til den sande Kirke
(underforstået den Katolske kirke)

> [...]
> Kristi sande kirke ser ud omme bagved flere tusind års talen forbi
> hinanden. Ikke om hvem der vinder kampen om at have haft mest ret fra

Man behøver ikke Økumeni for at opleve Den sande Kristi Kirke, giv dit liv
til Jesus og du er der.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 06-06-02 11:04

On Thu, 6 Jun 2002 10:40:07 +0200, "Erik Engelbrecht Larsen"
> [...]

>indeholder forandre ikke Den Katolske Kirkes hjemmeside, hvor der står at
>Paven vol have de frafaldende Lutheranet mm tilbage til den sande Kirke

Selvfølgelig - ligesom lutheranernes *udgangspunkt* logisk nok må være
at få katolikkerne ind i *deres* fold. Det er der ikke noget odiøst i.

>Man behøver ikke Økumeni for at opleve Den sande Kristi Kirke, giv dit
>liv til Jesus og du er der.

.... og så til Helvede med de andre, eller hvad ?

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
6 jun AD 2002
Skt. Norbert

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 06-06-02 17:46

> Selvfølgelig - ligesom lutheranernes *udgangspunkt* logisk nok må være
> at få katolikkerne ind i *deres* fold. Det er der ikke noget odiøst i.

> ... og så til Helvede med de andre, eller hvad ?

Jeg kan ikke beslutte hvad de andre vil, det er deres afgørelse, Evangeliet
liger fast og enhver kan følge Jesus eller lade være.

Jeg ved hvad jeg vil!

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-06-02 18:13

> [...]

> Jeg kan ikke beslutte hvad de andre vil, det er deres afgørelse, Evangeliet
> liger fast og enhver kan følge Jesus eller lade være.

Og du vil til din dødsdag insistere på, at enhver, der ikke mener som
dig, ikke følger Jesus?

--
Peter B. Juul, o.-.o "Har nogen lagt mærke til, hvordan de tre Back to the
The RockBear. ((^)) future-film hænger sammen? Det er helt vildt sejt, og

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 07-06-02 06:31

Evangeliet

> Og du vil til din dødsdag insistere på, at enhver, der ikke mener som
> dig, ikke følger Jesus?

Kære Peter forstå dog Rom 6, jeg er død og jeg er også opstået igen elles
kan jeg ikke leve for Jesus. Dette gælder for alle!

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-06-02 11:50

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> writes:

> Kære Peter forstå dog Rom 6, jeg er død og jeg er også opstået igen elles
> kan jeg ikke leve for Jesus. Dette gælder for alle!

Problemet, kære Erik, er at du ikke handler som du taler.

Du siger, at for at blive frelst skal man følge Jesus og at det er det
eneste krav. Jamen, det kan vi nok blive enige om.

Men når man så snakker videre med dig, så er der tusindvis af sjove
krav, som _du_ har fundet på, og som du insisterer på, at Gud er enig
med dig i.

Og når nogen tager bladet fra munden og bruger de gaver, der er givet
dem af Gud til at vurdere, at du er gal på den i nogle af de ting du
siger, så nægter du, at disse mennesker kender Gud.

Den er helt gal, Erik. Helt gal.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 07-06-02 17:23

> Problemet, kære Erik, er at du ikke handler som du taler.

Du har ingen kendskab til hvad jeg gør og hvad jeg ikke gør, så tag lige at
styre dine personligheder.

> Du siger, at for at blive frelst skal man følge Jesus og at det er det
> eneste krav. Jamen, det kan vi nok blive enige om.

Tag dig sammen Peter, hvis du ikke følge Jesus i gennem hans død og
opstandelse i dåben (Rom 6), men forbliver ulydig til Guds befalinger (ikke
mine), hvordan kan Jesus så frelse dig.

> Men når man så snakker videre med dig, så er der tusindvis af sjove
> krav, som _du_ har fundet på, og som du insisterer på, at Gud er enig
> med dig i.

Jeg stiller krav, tag lige at styre dine løjne chikaner, Jeg har aldrig
stillet dig et eneste krav.

> [...]
> dem af Gud til at vurdere, at du er gal på den i nogle af de ting du
> siger, så nægter du, at disse mennesker kender Gud.

Ja, når man ikke kan forstå Rom 6, er den gal, Helt gal!

~~~~~~~~~~~~

Find en anden, jeg er idiot og du er træt.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-06-02 17:40

> Du har ingen kendskab til hvad jeg gør og hvad jeg ikke gør,

Kun hvad jeg observere. At skrive et indlæg på dk.livssyn.kristendom
er en handling. At dømme efter mængden af dit output endda en af dine
mere væsentlige beskæftigelser, så jo: Jeg har et vist kendskab til
hvad du gør og ikke gør.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm so glad to see you, Son of Homo Habilis, and
The RockBear. ((^)) Daughter of Australopithecus Afarensis!" cried Bill.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 07-06-02 18:40

Jeg har et vist kendskab til hvad du gør og ikke gør.

ABSOLUT VRØVL

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-06-02 19:22

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> writes:

> ABSOLUT VRØVL

Det kunne du så passende argumentere for.

Jeg ved, at du poster en masse Usenet-indlæg, hvor du fordømmer
folk. Det er noget du _gør_.

Right?

--
Peter B. Juul, o.-.o "I see, you are completely mad.
The RockBear. ((^)) I just wanted to make sure."

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 08-06-02 04:36

> Det kunne du så passende argumentere for.
>
> Jeg ved, at du poster en masse Usenet-indlæg, hvor du fordømmer
> folk. Det er noget du _gør_.

ABSOLUT VRØVL, Jeg har aldrig fordømt nogen, ALDRIG.

Jeg er idiot og du er træt (punktum)

Fra : Corax

Dato : 04-06-02 19:47

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message
> "Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> writes:

[...]

> [...]
> alle kristne.
>
> det i sig selv kan du vel ikke med rimelighed have noget imod.

Erik tror vel ikke på, at han på noget tidspunkt vil komme til at tilhøre et
meningsflertal eller noget der ligner. Lidt realisme har han åbenbart.

- Corax

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 04-06-02 20:04

"Corax" <ccc44406@vip.cybercity.nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
et
> meningsflertal eller noget der ligner. Lidt realisme har han åbenbart.

Nej, det tror han ihvert fald ikke, det kan jeg rolig sige på hans vejne!

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 04-06-02 22:40

> [...]

> Og det faktum, at jeg længes efter enhed betyder _ikke_ at jeg længes
> efter at droppe mine specifikke "anklagepunkter" mod den katolske

Det gør din folkekirke for dig;

Kbh. d. 15.12.2000
Til den romersk katolske kirke i Danmark
I september 2000 udsendte lederen af den romersk katolske kirkes
troskongregation, kardinal Ratzinger en erklæring under navnet Dominus
Jesus. Erklæringen behandler først og fremmest spørgsmålet om den romersk
katolske kirkes forhold til andre religioner og behovet for i enhver
religionsdialog at undgå relativering af den kristne tros kerne og
fastholde, at for kirken er troens kerne Jesus Kristus. Derfor har
Ratzingers erklæring også titlen "Dominus Jesus", Herren Jesus.

Kardinal Ratzinger nøjes imidlertid ikke med at give udtryk for det
væsentlige og for kirken uopgivelige i den kristne lære, som også
protestantiske kirker kan tilslutte sig, nemlig at kirkens herre er den
Treenige Gud, åbenbaret i Jesus Kristus. Dette må kirken aldrig glemme,
fortie eller formindske i nogen dialog eller noget møde med andre
religioner.

Han bruger lejligheden til at præcisere, hvordan den romersk katolske kirke
skal se på andre kirker. Kirkerne inddeles efter rangorden: Nogle
klassificeres som søsterkirker og egentlige kirker, andre som kirkelige
fællesskaber. Med sidstnævnte menes først og fremmest protestantiske kirker,
der ifølge Ratzinger ikke er kirker i egentlig forstand. Dette er de ikke,
fordi de "ikke har bevaret det gyldige episkopat og nadvermysteriets
fuldkomne virkelighed."

Den danske Folkekirkes mellemkirkelige Råd har på baggrund af "Dominus
Jesus" drøftet dens konsekvenser for relationen mellem folkekirken og den
romersk katolske kirke, særlig den danske romersk katolske kirke.

Det mellemkirkelige Råd kan fuldt ud tilslutte sig kardinal Ratzingers
hovedanliggende: Det er kirkens opgave at forkynde og fastholde troen på og
læren om den treenige Gud, åbenbaret i Jesus Kristus ved Helligånden. Det
mellemkirkelige Råd betragter det som positivt, at en kirke toner rent flag,
hvad enten dette sker i forhold til andre religioner eller i forhold til
andre kirker.

Det er derimod ødelæggende for enhver økumenisk samtale, hvis den ene kirke
frakender den anden kirke kirkenavnet. Det er ligeså ødelæggende, som hvis
en kristen frakender et andet kristent menneske kristennavnet.

Det mellemkirkelige Råd finder, at forholdet mellem kirker må være
kendetegnet af "forsonet mangfoldighed". Udtrykket, der problematiseres i
kardinal Ratzingers erklæring, bekræfter rigdommen i den kirkelige
traditions forskellighed og den gensidige respekt. En evangelisk luthersk
kirke må afvise erklæringens skelnen mellem "egentlige kirker" og "kirkelige
fællesskaber". Den sande kirke er de helliges forsamling, hvor evangeliet
forkyndes ret og sakramenterne forvaltes ret. Det er ikke en jordisk
instans, men kirkens Herre, der gør kirken til kirke.

Det er udfra denne forståelse, Det mellemkirkelige Råd fortsat fastholder
at anvende begrebet forsonet mangfoldighed.

Derfor fastholder rådet den invitation, der tidligere på året er fremsendt
til den romersk katolske kirke i Danmark ved kirkens biskop til at
samarbejde om et fælles studiemateriale til romersk katolske og
folkekirkelige menigheder i Danmark.

Det der er opnået gennem mange års fællesskab i praksis og gennem
internationale bilaterale dialoger har naturligvis haft betydning for den
gensidige respekt mellem vore to kirker i Danmark. Vi ønsker, at denne
gensidige respekt skal stå ved magt og føre til åbenhjertige og ærlige
samtaler mellem vore kirker.

Med venlig hilsen

Paul Verner Skærved
Formand Ane Hjerrild
sekretariatschef

> Men det sker ikke så længe jer gendøbere kæfter sådan op.

Tak du Gud for dem;

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-06-02 23:57

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> writes:

> Det gør din folkekirke for dig;

Kan du ikke læse?

Det mellemkirkelige råd tilslutter sig _hovedanliggendet_, hvilket du
da forhåbentlig også gør:

> Det er kirkens opgave at forkynde og fastholde troen på og
> læren om den treenige Gud, åbenbaret i Jesus Kristus ved
> Helligånden.

Men det mellemkirkelige råd kritiserer hårdt den katolske kirkes
fradømmelse af kirkenavnet fra f.eks. protestantiske kirker:

> Det er derimod ødelæggende for enhver økumenisk samtale, hvis den ene kirke
> frakender den anden kirke kirkenavnet. Det er ligeså ødelæggende, som hvis
> en kristen frakender et andet kristent menneske kristennavnet.

Hov. Så du den sidste sætning? Vi tager den lige igen.

Skrev han virkelig det? En gang til for prins Knud:

> Det er ligeså ødelæggende, som hvis
> en kristen frakender et andet kristent menneske kristennavnet.

Ja, sandelig.

Det mellemkirkelige råd sammenligner _din_ opførsel, når du render
rundt og frakender andre kristennavnet med den katolske kirkes
opførsel, når den frakender andre kirkenavnet.

Det var dog fascinerende.

Endelig har du fundet din forbundsfælle: Den katolske kirke. Det var
da dejligt, var det ikke?

Nu behøver du ikke længere stå alene. Den katolske kirke bakker op om
din kamp.

Åh.

Vent.

Du sagde noget om, at den katolske kirke havde en eller anden skummel
plan, som folkekirken bakker op om.

Øh.

Hvor var det lige, at du så det?

Idiot.
--
Peter B. Juul, o.-.o På Usenet er en enkeltimplikation ækvivalent med en
The RockBear. ((^)) dobbeltimplikation.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 05-06-02 15:44

> "Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> writes:
>

> Du sagde noget om, at den katolske kirke havde en eller anden skummel
> [...]

lige her; http://www.katolsk.dk/jk/jesus_frame.html

Det økumeniske arbejde udspiller sig altså på flere niveauer og i mange
sammenhænge. Det permanente officielle kontaktorgan, bl.a. til Folkekirken,
er Danske Kirkers Samråd (stiftet 1991). Her mødes i alt 12 kristne
kirkesamfund, der anerkender den apostolske trosbekendelse og Bibelen som
grundlag for deres virksomhed, jævnligt, udveksler informationer og drøfter
evt. konfliktstof. Danske kirkers Samråd har f.eks. taget stilling til
proselytisme (1994) og Charta Oecumenica (2000). Den katolske Kirke er
repræsenteret ved sognepræst ved Sankt Ansgars Kirke Dietrich Timmermann og
fuldmægtig Mette Beÿer Paulsen.

og her;
http://www.katolsk.dk/verdenskirken/vatican_2/oekomeni.htm#Anchor-Kapite-541
05

Selve måden at fremstille den katolske tro bør ingenlunde være en hindring
for dialogen med brødrene. Det er bydende nødvendigt, at læren i sin helhed
bliver udlagt klart og tydeligt. Intet er så fremmed for det økumeniske
arbejde som falsk irenisme, som er til skade for den katolske læres renhed
og formørker den ægte og visse mening.

Samtidig bør den katolske tro forklares både meget indgående og korrekt, og
tillige på en måde og i et sprog, som også virkelig kan forstås af de
adskilte brødre.

I den økumeniske dialog bør de katolske teologer, idet de holder sig til
kirkens lære, desuden gå frem med kærlighed og ydmyghed, når de gransker de
guddommelige mysterier sammen med de adskilte brødre. Når de sammenligner
læresætningerne, må de huske på, at der eksisterer en rækkefølge eller et
"hierarki" mellem den katolske læres sandheder, eftersom deres forbindelse
med den kristne tros fundament er af forskellig art. Således beredes den
vej, hvor alle gennem denne broderlige kappestrid anspores til en dybere
erkendelse og en klarere manifestation af Kristi uransagelige rigdomme33.

> Idiot.

Hellere Idiot end forført af Paven,

Fra : Vidal

Dato : 09-06-02 20:26

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der ifølge Ratzinger ikke er kirker i egentlig forstand. Dette er de ikke,
> fordi de "ikke har bevaret det gyldige episkopat og nadvermysteriets

Jo, men da selv paven har taget afstand fra den
del af erklæringen, tror du så ikke man kan tage
let på Ratzingers synspunkt. I alle lejre findes der
jo folk med ekstreme meninger, ikke Erik. Det må
du jo af alle vide.

Jeg ville frabede mig katolsk kritik på grundlagf af
dine meninger, f.eks.

vh

Villy Dalsgaard

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 10-06-02 05:42

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> let på Ratzingers synspunkt. I alle lejre findes der
> jo folk med ekstreme meninger, ikke Erik. Det må

Jeg tror ikke Paven tager afstand fra den Økumeniske Ide, det ser ikke sådan
ud ved læsning af den Katolske Hjemmeside. Du har ret i at der er i alle
lejre er ekstrime meninger, du glemmer bare sandheden er suveren og uden for
menneskets ekstrime meninger.

> Jeg ville frabede mig katolsk kritik på grundlagf af
> dine meninger, f.eks.

Så skriv til det Det mellemkirkelige Råd, sekretariatschef Paul Verner
Skærved Formand Ane Hjerrild det er nemlig hans brev der ligger offentlig
tilgængeligt på en af Folkekirkens hjemmesider.

Fra : Vidal

Dato : 10-06-02 20:19

> "Vidal" <vidal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

[...]

> Jeg tror ikke Paven tager afstand fra den Økumeniske Ide,

Det tror jeg heller ikke, og det har jeg heller ikke
skrevet noget om. For at præcisere: Paven har
taget afstand fra denne del af det citat, du bringer:

> [...]

> Skærved Formand Ane Hjerrild det er nemlig hans brev der ligger offentlig
> tilgængeligt på en af Folkekirkens hjemmesider.

Det kan du selv gøre, det er jo dig, der kolporterer
hans synspunkter, ikke mig. Jeg forsøger bare at
korrigere de urigtige oplysninger, du bringer.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 11-06-02 07:37

> [...]
> der ifølge Ratzinger ikke er kirker i egentlig forstand. Dette er de ikke,
> fordi de "ikke har bevaret det gyldige episkopat og nadvermysteriets
---------

Jeg ser det samme kun på en enkelt og ligetil måde, Ifølge Vardikanet er
Protestanterne er afhopper fra den Katolske Kirke ifølge og nu skal de
tilbage i fåreflokken. Sekretariatschef Paul Verner Skærveds brev indeholde
kun få punkter hvor der er gnidninger imod fældesskabet med Paven.

Men holdningen er, som du også ved, at på alle de andre punkter hvor der er
enighed, kan folkekirken uhindret have fældesskab med den katolske kirke,
fældesskan om tro og bekendelse hvor man for kun 25 år siden nægtede
hverandre adgang er idag blevet til en glidebane hvor den ujævne overflade
bliver slebet af, med flere forhandlinger og møder om fældes kærlighed,
broderskab og forståelse for hinnanden.

Jeg kan simpel hen ikke se at Gud er med i denne Katolske Økumeniske
Genoprettelse af sit Jordiske Legeme, fordi mennesker kan ikke genoprette
Gud. Og det er der mange der heller ikke kan se Gud i dette fældesskab, men
tør ikke
åbne munden af frygt for chikane.

> [...]
>
> Det kan du selv gøre, det er jo dig, der kolporterer
> hans synspunkter, ikke mig. Jeg forsøger bare at
> korrigere de urigtige oplysninger, du bringer.

Jer er glad for at høre dine synspunkter, og de bliver overvejet.

Erik L

God brings changes, but He never changes Himself.

Fra : Vidal

Dato : 11-06-02 18:33

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse news:3d059a7e$0$78780

[...]

> Jeg ser det samme kun på en enkelt og ligetil måde, Ifølge Vardikanet er
> Protestanterne er afhopper fra den Katolske Kirke ifølge og nu skal de
> tilbage i fåreflokken.

[...]

Ja, det gør du, og det er forkert.

> Jer er glad for at høre dine synspunkter, og de bliver overvejet.

Det er ikke synspunkter, det er formidling af facts. Paven
har ikke de synspunkter, du skyder ham i skoene. Ratzinger
har, men selv om han repræsenterer en betydningsfuld del,
kan du ikke sige, at det er pavens/Vatikanets synspunkter,
du videregiver.

Men den måde at se tingene på, passer sikkert ind i den måde,
du ser verden på. Men du kan vel godt forstå, at hvis dine synspunkter
er baseret på oplysninger, der er usande, så holder dit verdensbillede
ikke vand. Det er ikke altid den 'enkle og ligetil måde' er nok.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 12-06-02 10:08

--

> "Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
>
> [...]
>
> [...]
>
> Ja, det gør du, og det er forkert.

Ikke ifølge Den Katolske hjemmeside; citat

[...]

Og ud fra den synspunkt; at Katolikerne IKKE regner den Lutherske lære for
sandheden og IKKE ser den Katolske lære som en løjn, derfor vil det være den
Katolske kirkes formål at Beholde den Katolske Kirkes lære, samtidig med at
søge indflydelse i alle andre samfund i Kærlighedens navn,

Den ide " at vi alle skal være èt" har forandret alle menighererne i Danmark
betydeligt den sidste 25 år, det ved enhver. At ingen vil se på hvor den
forandringen kommer fra, viser den indflydelse og magt forandringen har i
sig selv, Folk er bange for at sige et eneste ord imod denne forandring og
for at blive åndeligt lemlæstet hvis de åbner munden.

Er det dig der er forkert på den?

> [...]
> har, men selv om han repræsenterer en betydningsfuld del,
> kan du ikke sige, at det er pavens/Vatikanets synspunkter,

Det ser vi meget forskelligt på;

> [...]
> er baseret på oplysninger, der er usande, så holder dit verdensbillede
> ikke vand. Det er ikke altid den 'enkle og ligetil måde' er nok.

Nu er det ikke verden jeg søger, men sandheden og jeg vælger at forstå
Katolikernes forsøg på at Gennoprette Jesus Legeme som en And. fordi Gud kan
ikke Genporettes ad han aldrig har været splittet.

Fra : Vidal

Dato : 12-06-02 20:53

> [...]

> Katolikernes forsøg på at Gennoprette Jesus Legeme som en And. fordi Gud kan
> ikke Genporettes ad han aldrig har været splittet.

Nu er det begrænset, hvad jeg lige har kunne finde
til at dokumenter mine påstand på dansk, det er
mest på italiensk, her en artikel fra "il Nuovo".

http://www.ilnuovo.it/nuovo/foglia/0,1007,33916,00.html

Det eneste danske jeg har kunnet finde er Alfredo
Tesio, der beskrev konflikten mellem paven og
Ratzinger i et indslag i radioavisen i DR 8-1-2001.

______________________________________

Radioavisen
--------------------

(Oplæg:)

Han bryder sig ikke om sex udenfor ægteskabet - han mener at homosexualitet
burde forbydes - og kvindelige præster ... den går virkelig ikke.

Men Paven, for det er ham jeg taler om, er måske alligevel blevet lidt blød
på sine gamle dage.

Det er nemlig sådan at den katolske kirke hvert 25.år holder et såkaldt
Jubel-år - et slags "fest-år".

År 2000 var sådant et jubel-år ... det varede hele året lige til i lørdags,
hvor katolikkerne officielt lukkede for "jublen".

Og det var ikke bare fest og flere penge i kirke-kassen det hele. Den gamle
pave brugte nemlig også jubel-året til at ændre retningen lidt på den
"katolske supertanker".

GoMorgen Alfredo Tesio.

(GoMorgen)

1. Alfredo du sidder i Rom, Hvad er det Paven har sagt, her under
Jubel-året, som bliver set lidt som et stilskift i den katolske verden ?

Paven har sagt meget og talt uafbrudt i di sidste 12 måneder.
Jubilæum 2000 var for det første et forsøg på at samle alle de kristne, med
alle deres forskelle. Men ikke alene det. Paven sagde , at Den katolske kirke
åbner sig nu for hele verden, og for første gang i 2000 år sagde en pave at
alle de, der tror på Gud, kan blive frelst. Det var det revolutionerende budskab
i romerkirkens historie, hvor man hidtil kun kunne frelses under romerkirkens
vinger.

2. Hvordan har resten af den katolske verden reageret på Pavens
udmeldinger ?

- og hvad med den ikke-katolske verden ?

En tysk teolog, kardinal Ratzinger skrev i oktober at kun i den katolske
kirke kan man finde frelsen. Paven holdt den følgende søndag en uventet tale
hvor han afslørede at paradiset er åben for alle menneskerne af gode vilje,
selv for ateisterne. Det fik rabbiner, muslimmer, buddhister og filosoffer
til at juble.

Paven har på sin vis været konsekvent og sendt overraskende teologiske
budskaber, flere gange i konflikt med sine egne strenge teologer. Vi må
ikke glemme, at Paven har bedt undskyld for Kirkens mange fejl , fx
inkvisitionen og henrettelsen af kættere.

3. Men hvordan er det med de her Jubel-år. Er det sådan nogle tidspunkter
hvor paven kommer med de revolutionerende udmeldinger ?
- handler det også om at få nogle penge i kirke-kassen ?

Jubel år kommer hver 25ende år, siden 1300. Men det har sjældent været en
speciel anledning til stor ændringer på det teologiske plan. Før denne
utraditionelle pave.
Jubel år 2000 var den åndelige begivenhed som Pave Johannes Paul den anden
har arbejdet frem imod, siden han blev valgt i 1978. Ved at åbne den hellige
dør , sagde Paven for et år siden, ville Kirken åbne døren for Guds
barmhjertighed og nåde til alle mennesker på denne klode.

[...]

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Cyril Malka

Dato : 05-06-02 16:14

> [...]

> de er den eneste kirke. Hvis de mener, de kan have taget fejl på bare
> ét punkt, vil det medføre, at nogle andre har ret, hvorfor der må være

Det siger de, som sagt, ikke.

> Jeg er (uden at kunne prale af megen viden om katolisismen) nervøs for
> denne kirke. Jeg ser meget, der kan være farligt.

Det kan den ikke, men du er fri til at mene det.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 05-06-02 18:48

> "IChThYS" <ichthys@e-mail.dk> skrev i

> Det siger de, som sagt, ikke.

Citat fra den Katolske hjemmeside;

[...]

Citat slut;

Altså er det den katolske læres renhed der skal frem i den Økumeniske
sammenhæng fordi de har den ægte og visse mening. De afhoppede Lutheraner
skal lære den katolske ægte læret, læs den overenskomst de har med
Lutheranerne i spørgamålet om retførdiggørelses processen

Fra : Cyril Malka

Dato : 06-06-02 16:11

> [...]
> Lutheraner skal lære den katolske ægte læret, læs den overenskomst de
> har med Lutheranerne i spørgamålet om retførdiggørelses processen

Nej, Intet er så fremmed for det ØKUMENISKE ARBEJDE... Ikke "den katolske
Kirke"

Læser du ting baglæns?

Falsk irénisme har intet at gøre med lutheraner eller andet!

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 06-06-02 18:09

> "Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i

> Nej, Intet er så fremmed for det ØKUMENISKE ARBEJDE... Ikke "den katolske
> Kirke"
>
> Læser du ting baglæns?

Vi får se!

> Falsk irénisme har intet at gøre med lutheraner eller andet!

Hvad mener du?

Fra : Cyril Malka

Dato : 07-06-02 06:37

> Hvad mener du?

Jeg mener at "irenisme", som omtales i det, du citerer og lutherske
kristendom (eller andet slags kristendom for den sags skyld) ikke
nødvendigvis er forbundne.

Det er dig, der lægger denne betydning i ordet. Du bør tage ansvar for det og
lad være med at råbe op om at det er den katolske Kirke, der siger det.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 07-06-02 18:31

> [...]
og
> lad være med at råbe op om at det er den katolske Kirke, der siger det.

Tillad mig at tænke højt; fordi jeg ser splittelser i alle kirkerne når
folk opdager hvad Den Økumeniske Kirkes mål er, der vil være mennesker i
alle kirker der er både for og imod.

Men hvad mener så den katolske hjemmeside med "falsk irenisme" der er til
skade for genoprettelsen af Jesus Legeme, hvis de ikke mener modstand hos
Luteranerne og alle de andre de ønsker med ind i den økumeniske fældesskab
og som vil sætte sig imod. Så som jeg forstår problemet med falsk irenisme
er, at kommer alle de andre kirker også Lutheraner ikke fredelig med ind i
den katolske genoprettelse af Jesus Legeme, vil det ikke være en perfekt
genoprettelse af den sande kirke fordi Jesus Legeme (set fra katolske øjne)
stadig vil være en splittet kirke.

En ikke genoprettet kirke vil ikke være tilfredsstillende for Paven og når
de forskellige modstander går under jorden med deres kristendom, vil så det
nye Romerrige hjælpe Paven med at tilintegøre disse "falske irenisme". Jeg
tænker højt, for den slags er sket før!

Er den Økumeniske bevægelse den skøge der fremstilles i JohÅb 17, er der god
grund til at råbe "vagt i Gevær"

JohÅb 17 v13 " De har alle samme tanke, og deres magt og myndighed giver de
dyret.", minder det ikke om den økumeniske tanke, jeg spørger bare?

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 07-06-02 20:47

On Fri, 7 Jun 2002 19:31:16 +0200, "Erik Engelbrecht Larsen"
> [...]

>ohÅb 17 v13 " De har alle samme tanke, og deres magt og myndighed
>giver de dyret.", minder det ikke om den økumeniske tanke, jeg

1 Kor 1,10: Men jeg formaner eder, Brødre! ved vor Herres Jesu Kristi
Navn, at I alle skulle føre samme Tale, og at der ikke må findes
Splittelser iblandt eder, men at I skulle være forenede i det samme
Sind og i den samme Mening.

- minder det ikke om den økumeniske tanke, jeg spørger bare?

Rom 15, 5. Men Udholdenhedensog Trøstens Gud give eder at være enige
indbyrdes, som Kristus Jesus vil det,

- minder det ikke om den økumeniske tanke, jeg spørger bare?

Jeremias 23,1: Ve Hyrderne, der ødelægger og adsplitter de får jeg
græsser, lyder det fra HERREN.

- minder det ikke om den økumeniske tanke, jeg spørger bare?

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
7 jun AD 2002
Jesu Hjerte fest

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 08-06-02 05:06

> [...]
> Sind og i den samme Mening.
>
> - minder det ikke om den økumeniske tanke, jeg spørger bare?

Nej, det gør det ikke det minder ikke om den økumeniske lærer, men Bibelen
opfordring til ikke at være uenige eller lave splittelser i Guds Menighed.
Der ligger ikke i Bibelen en opfordring til at lave kompromisser som den
aftale der er opstået mellem den katolske kirke og den lutherske kirke om
retfærdiggørelsen!

Guds retfærdighed/gørelse ligger fast og kan ikke forandres/ændres af den
katolske kirke og den lutherske kirke

Også skriver Paulus mf, ikke til den katolske kirke og den lutherske kirke,
men til de Genfødte kristne menighed, før menigheden blev splittet af de
katolske teologier og isenere de Lutherske iteologier, derfor ser jeg kun
opfordring til de der dengang lavede den katolske kirke til ikke at forlade
den Bibelske tro på Guds Ord

> [...]
> græsser, lyder det fra HERREN.
>
> - minder det ikke om den økumeniske tanke, jeg spørger bare?

Nej, for det har været den katolske kirkes formående lige siden den skildte
sig ud fra den første kristen menighed, at stoppe det Kristnenes budskab og
indføre sit eget budskab.

Du tror da ikke at Paulus var Katolik???

Erik L

1 Pet 3 v21 Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer;

..

Fra : Cyril Malka

Dato : 07-06-02 21:20

> Tillad mig at tænke højt; fordi jeg ser splittelser i alle kirkerne
> når folk opdager hvad Den Økumeniske Kirkes mål er, der vil være
> mennesker i alle kirker der er både for og imod.

Du må gerne tænke højt...

Men lad det være dine tanker og fremfør det som så, og ikke som om det er den
katolske Kirkes budskab.

EOD herfra

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 08-06-02 05:12

> [...]
>
> Du må gerne tænke højt...
>
> Men lad det være dine tanker og fremfør det som så, og ikke som om det er

Genoprettelsen af Jesus Legeme er et katolsk budskab som står skrevet sort
på hvit på deres hjemmesider, konsekvenserne af budskabet er i mine tanker.

Fra : Ole Madsen

Dato : 08-06-02 09:32

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> wrote in message
> Hva er kirken, hvem er menigheten?

Det er ret skræmmende at nogen kan finde på at skrive sådan
noget, i lyset af at katolikkerne er skyld i udrydelse af jøder og kristne
igennem historien

Ole

Fra : Ole Madsen

Dato : 08-06-02 10:17

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
> >

> Det er ret skræmmende at nogen kan finde på at skrive sådan
> noget, i lyset af at katolikkerne er skyld i udrydelse af jøder og kristne

Jeg mente den katolske kirke og ikke de menige katolikker

Ole

Fra : Odd-Arild Knutsen

Dato : 09-06-02 20:11

> Det er ret skræmmende at nogen kan finde på at skrive sådan
> noget, i lyset af at katolikkerne er skyld i udrydelse af jøder og kristne
> igennem historien

Å?