Knastkædestrammer på CBR1K
Fra : Ukendt

Dato : 03-06-02 17:21

Jeg skal skifte sådan en imorgen (har fået den), og vil derfor lige høre om
der er nogle dårlige erfaringer som kan spare mig en masse besvær inden jeg
kaster mig ud i det

mvh Albert

Fra : Allan Bojesen

Dato : 03-06-02 18:11

"Albert" <mailATalbertsmcDOTnet (Udskfit AT og DOT)> skrev i en meddelelse
> [...]
om
> der er nogle dårlige erfaringer som kan spare mig en masse besvær inden

Har lige bestilt en tilsvarende. Regner med at skifte i week-enden.
Forhandleren anbefalede meget kraftigt at skifte knastkæde samtidig, hvilket
kan gøres uden at skille mere ad da den fås med nitteled.
Prop nogle trævlefri klude i knastkædetunnelen inden adskillelsen! Smutter
der en split eller møtrik ned koster det demontage af topstykke og cylinder,
og det vil da være surt.

God arbejdslyst. Glæder mig til at høre dine erfaringer.

Allan Bojesen

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-02 19:02

> Har lige bestilt en tilsvarende. Regner med at skifte i week-enden.
> Forhandleren anbefalede meget kraftigt at skifte knastkæde samtidig,

Sjovt så uenige de er. Min sagde, at det altid var strammeren og aldrig
kæden der drillede, men at man da som tommelfinger regel generelt skiftede
en knastkæde ved 80kkm.

Det bliver for mit vedkommende til næste år så

Mvh Albert
CBR1K 86.000km, motor 50.000

Fra : Allan Bojesen

Dato : 03-06-02 19:32

> Sjovt så uenige de er. Min sagde, at det altid var strammeren og aldrig
> kæden der drillede, men at man da som tommelfinger regel generelt skiftede
> en knastkæde ved 80kkm.

Jeg fik den forklaring at den gamle strammer, udover ikke at stramme kæden i
kold tilstand, strammede kæden for meget ved høje omdrejninger = større
olietryk og derved strakte kæden. Jeg ofrer gerne de kr. 600,- nu for at
slippe for arbejdet igen næste år.

Allan Bojesen
CBR1K 63.000 km, også motor - har jeg fået at vide

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-02 16:24

Nu er strammeren hermed skiftet. Det tog 3 timer incl ventiljustering, så
det var ikke så slemt.

det viste sig, at kun in-knastakslen skulle af (sæt mærkningen på T og
bemærk om in vender ned eller op, for så går out-knasten det samme)

Resultatet er impornerende. For det første er 90% af alle motorlyde væk,
for det andet kan startmotoren trække motoren hurtigere rundt, hvilket må
betyde mindre friktion i motoren. For det tredje går gearet nemmere, hvilket
jeg ikke helt lige kan gennemskue hvorfor.

Anyway - en operation der klart kan anbefales!!

mvh Albert

Fra : Allan Bojesen

Dato : 05-06-02 18:59

> Nu er strammeren hermed skiftet. Det tog 3 timer incl ventiljustering, så
> det var ikke så slemt.

Det lyder bestemt ikke slemt.

> det viste sig, at kun in-knastakslen skulle af (sæt mærkningen på T og
> bemærk om in vender ned eller op, for så går out-knasten det samme)

Tak for tippet.

> [...]
hvilket
> jeg ikke helt lige kan gennemskue hvorfor.

Glæder mig til den samme oplevelse. Det med gearet lyder underligt! Nu får
vi se om jeg oplever det samme. Mit gear går egentlig fint nok, men det er
bestemt ikke lydefri.

> Anyway - en operation der klart kan anbefales!!

Jeg satser stærkt på at udføre operationen på lørdag, hvis jeg får
stumperne.

Jeg vender tilbage med hvad jeg drager af erfaringer med hensyn til skift af
knastkæde.

Allan Bojesen

Fra : Søren Jim

Dato : 05-06-02 23:14

"Allan Bojesen" <aboje@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> stumperne.
>
> Jeg vender tilbage med hvad jeg drager af erfaringer med hensyn til skift

Hejsa

Jeg køre jo selv sådan en CBR1K fra 93 med snart 25k km på uret, og jeg
syntes faktisk at min rasler lidt rigeligt
specielt når jeg starter med kold motor så rasler og skramler efter et
stykke tid går det væk, får så at vende tilbage....
derefter forsvinder det meste ved driftvarm motor....
er det sådan en kædestrammer ting ? eller hvornår bør man checke det ?
kan i kloge hovder bare sådan høre det på dyret eller hva ?

MVH Søren Jim
CBR1000F 1993

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-02 07:19

> [...]
> er det sådan en kædestrammer ting ? eller hvornår bør man checke det ?
> kan i kloge hovder bare sådan høre det på dyret eller hva ?

Tjae, jeg snakkede med tre forhandlere inden jeg gjorde noget. Den ene
sagde knastkædestrammer, den anden sagde generatorkæden og den tredje sagde,
at sådan siger en CBR bare

Min anden motor jeg havde på raslede også, bare ikke så meget, så jeg troede
faktisk at "sådan var det bare"...

Mit raslene blev dog værre og værre, og specielt under 2.500 omdrejninger
med træk var det slemt. Når den bare stod i tomgang, så var det ikke så
slemt. Da det som sagt blev værre og værre måtte jeg gøre et eller andet,
og derfor var knastkædestrammeren et overkommeligt porjekt (854kr i dk, ca
600 i tysklerlandet), og det hjalp. Generatorkæden sidder midt inde i
motoren, og den er IKKE sådan at komme til :-/

25.000 km er dog ikke ret meget for din. Kan du ikke få en forhandler til
at lytte lidt ? Som jeg nævner kan du ikke tage det for 100% gode varer
hvad de kommer frem til, men hvis du prøver et par steder og de siger det
samme....

mvh Albert

Fra : Allan Bojesen

Dato : 09-06-02 22:23

"Søren Jim" <fsgbooking@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er det sådan en kædestrammer ting ? eller hvornår bør man checke det ?
> kan i kloge hovder bare sådan høre det på dyret eller hva ?

Ovennævnte lyder fuldstændigt som min har gjort indtil i går, hvor
kædestrammeren blev skiftet. Jeg skiftede dog også knastkæden selvom den
måske kunne have ventet til næste år. Som Albert også erfarede er motoren
fuldstændig tyst nu, og motoren går på en eller anden måde anderledes - mere
jævnt og blødt.
Din cykel kan principielt godt have gået mere end de 25k der er angivet på
speedoet og med de lyde ville jeg ofre de 800,- + 3-4 timer og skifte
strammeren.

Allan Bojesen

Fra : Allan Bojesen

Dato : 09-06-02 22:36

"Albert" <mailATalbertsmcDOTnet (Udskfit AT og DOT)> skrev i en meddelelse

> Nu er strammeren hermed skiftet. Det tog 3 timer incl ventiljustering, så
> det var ikke så slemt.

Hej Albert

Så nåede jeg også igennem projektet og hvilken forskel Men skiftningen
ændrede ingenting ved gearskiftningen, men motoren går anderledes - bedre.
Jeg brugte 6 timer inkl. skift af knastkæde og enkelte ølpauser ude i solen.
Skift af kæden var overhovedet ingen problem. Jeg dækkede hele toppen af med
gl. t-shirts og lignende og klippede den gamle kæde over. Bandt den nye kæde
i den gamle og trak stille og roligt kæden igennem systemet. På med nitteled
og nitte, nitte og så bare samle, samle

Var der også stor forskel på længden af den der dut forneden på strammeren
med fjedren indeni på den gamle og den nye? På min den gamle var dutten kun
½ så lang som på den nye.

Allan Bojesen

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-02 17:25

Det lyder til at jeg skal skifte knastkæden til vinter så. Jeg turde ikke,
da jeg var bange for at det tog for lang tid (jeg SKAL bruge den hver dag
til arbejde..)

Har dog regnet ud, at jeg ikke behøver at tage knastaksel eller noget af for
blot at skifte kæden

Knastkædestrammeren var en anden end den der sad. Som Lasse Lundberg engang
fortalte mig, så havde den originale en vandring på kun 25mm. Dette blev
senere ændret til 45mm. Den jeg fik i sidste uge (og sikkert også dig), var
ifølge min forhandler et helt nyt varenr og dermed er vandringen muligvis
blevet endnu længere.

Grunden til at "dimsen" i bunden er længere, skyldes den længere vandring =
et godt tegn

Nu huskede du vel at fylde masser af olie i bunden af knastkædestrammeren,
ikk

mvh Albert

Fra : Allan Bojesen

Dato : 10-06-02 18:31

> Det lyder til at jeg skal skifte knastkæden til vinter så.

Ja, men du kender jo turen

> Jeg turde ikke, da jeg var bange for at det tog for lang tid (jeg SKAL
bruge den hver > dag til arbejde..)

Me too

> Har dog regnet ud, at jeg ikke behøver at tage knastaksel eller noget af
for
> blot at skifte kæden

Du har ret. Det burde ikke være nødvendig at afmontere knastakslen.

> [...]
> blevet endnu længere.
>
> Grunden til at "dimsen" i bunden er længere, skyldes den længere vandring

Fint nok.

> Nu huskede du vel at fylde masser af olie i bunden af knastkædestrammeren,
> ikk

Masser og masser Jeg fyldte da noget i, den bliver jo automatisk dænget
til af olie med den skrå fætter (ligesom en sliske) der er monteret under
udstødningsknasten. Eller har jeg dummet mig!!

Allan Bojesen