lodret streg på Powerbook G3
Fra : Mikkel Soelberg Tied~

Dato : 03-06-02 17:22

Hejsa.

Min kæreste har en Powerbook G3, som kører upåklageligt. Den er dog begyndt
at have en streg som kører lodret ned gennem skærmen. Stregen er en pixels
bredde, og det virker som om den viser farverne i invers. På en hel sort
skærm er stregen grøn. Musen ændrer også farve på det sted hvor stregen går
over den.
Er der nogen der ved om det er et software problem, eller om skærmen
simpelthen bare er ved at stå af?
Det kunne være rart at høre om andre har eller har haft samme problem.

Mikkel Tiedt

Fra : [5220] Maciek

Dato : 04-06-02 03:53

"Mikkel Soelberg Tiedt" <mikkel_tiedt@hotmail.com> wrote in message

> Er der nogen der ved om det er et software problem, eller om skærmen
> simpelthen bare er ved at stå af?
> Det kunne være rart at høre om andre har eller har haft samme problem.
>
> Mikkel Tiedt

Jeg kender en som har samme problem, dog med en Compaq maskine. Din skærm er
ikke ved at dø, der er bare kommet en dårlig forbindelse til den kolonne af
pixels, som nu altså vises som enten invers eller grøn.
Jeg kan fortælle dig at hans computer nu har kørt i et års tid med
problemet, og han har lært at leve med det. Resten af skærmen er trods alt
stadig god.
Det ser ikke ud til at stregen bliver hverken længere eller kortere. Jeg har
prøvet at "massere" stregen lidt, i håb om at udbedre skaden, desværre uden
held.
Det er lidt synd at kasseree en så dejlig bærbar pga. en streg.
En anden ting: Hvis der stadig er garanti på (eks. applecare), kan man jo få
sådan en ting ordnet rimeligt smertefrit.

Hvis du til en anden gang er i tvivl, om det er et software problem eller
hardware, så prøv at tage et screendump (æble+shift+3). Hvis billedet også
har fejlen, så er det et software problem, men hvis ikke, så er det højest
sandsynligt et hardware specifikt problem

mvh. Maciek

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 04-06-02 08:33

Skulle det vise sig, at det vitterlig er selve skærmen der er defekt,
kan maskinen jo stadig bruges. Jeg tænker på, at hvis den har mulighed
for tilslutning af eksternt tastatur og ekstern skærm, så kan den
fungere som den maskine, der ikke går ned i tilfælde af pludseligt
strømsvigt.

Det sker trods alt meget sjældent det med strømsvigt, men når der
endelig sker, så er det i hvert fald for sent at gå ud og en UPS.
Ganske vist vil den eksterne skærm slukke, men PowerBooken fortsætter
sandsynligvis med at køre, og selv om skærmen er slukket kan de fleste
vel finde ud af at gemme det igangværende dokument med en tastatur
kommando.

Fra : Compaqmaster

Dato : 04-06-02 09:56

Hængslerne der holder skærmen på Wallstreet maskiner, (pb G3 på mellem 233
og 300 mhz), har en tendens til at knække. Det første tegn på dette er ofte
at hænslerne afgiver nogle metal smuler, som kommer i glemme mellem
hængslerne og det kabel der sender information til skærmen.

http://www.ocf.berkeley.edu/~kenao/unhinged/

"Henrik G. Jacobsen" <henrik.g.jacobsenSLET.DENNE.TEKST@brakmark.dk> skrev i
en meddelelse news:3bf17328.0206032332.414d9b5@posting.google.com...