Må en boligforening fjerne andelshavernes ~
Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-06-02 16:01

Vi har netop mistet vores barnevogn. Historien er følgende:

Vi bor i en andelsboligforening, hvor foreningens bestyrelse lavede
et opslag med overskriften CYKELOPRYDNING I UGE 22. Opslaget har
mindst hængt der i 2 måneder.

Hvad opslaget videre indeholdt af information ved jeg ikke, for vi
har ingen cykler og jeg følte derfor ikke det vedkom os.

Vi har haft vores søns barnevogn stående i opgangen, men den har ikke
været brugt i 3/4 år. Idag har bestyrelsen så fjernet barnevognen og
henvist til opslaget om cykeloprydning.

Må de virkelig det? Hvis ikke hvad kan vi så gøre?

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 03-06-02 18:28

> Må de virkelig det? Hvis ikke hvad kan vi så gøre?

Hvad siger jeres "husorden" ??

Vores foreskriver, at der ikke må parkeres cykler uden for de der til
indrettet cyklestativer.
Der på ikke parkeres cykler og barnevogne i opgangen.

Disse regler er vedtaget på generalforsamlinge, og derfor bliver de også
fjernet, hvis ovennævnte regler ikke overholdes.

Allan Bach

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-06-02 19:38

"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> skrev....

> Hvad siger jeres "husorden" ??

Der er ristriktioner på cykelparkering(ikke op ad mure, ikke i
opgangen og ikke i lejlighederne), men det er tilladt(ikke forbudt)
at have en barnevogn stående i opgangen. Den generer iøvrigt ikke
nogen dér, og det er almindelig praksis.

Fra : Jan Eliasen

Dato : 03-06-02 19:57

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-06-02 21:12

Jan Eliasen <jan@eliasen.dk> skrev....

> Havde de taget opslaget ned? Kunne du ikke nå at læse det efter
> de havde taget barnevognen?

Nej. Vi er sjældent hjemme i weekenden, hvor det hele åbenbart er
foregået.

> Snak eventuelt med nogle andre i
> opgangen - hvem har læst skiltet?

Formuleringen har været noget i stil med "Så er det igen tid til at
rydde op i gårde, stativer, kældergange og cykelkælder. Cykler
o.lign. der ikke tydeligt er mærket af ejerne, vil blive mærket af
bestyrelsen og fjernet i uge 22."

> Snak med bestyrelsen - få en kopi af det opslag.

Vores bestyrelse er først at træffe på torsdag.

> Hvad med jeres husorden? Har bestyrelsen ret til lige pludselig
> (Godt nok med de par måneder sedlen hang i opgangen) at forbyde
> barnevogne i opgangen?

Nej. Husorden vedtages på generalforsamlingen og udsendes
efterfølgende til alle beboere. Den er dog ikke ændret i årevis.

Barnevognen stod således også i opgangen ved de 2 foregående
oprydninger sidste år og forrige år.

Vi har i mellemtiden erfaret at de fjernede genstande er låst inde i
en garage, og kan udleveres ved henvendelse til bestyrelsen på
torsdag.

Personligt føler jeg mig chikaneret, sikkert fordi bestyrelsen har
fået en næse fordi de har været nødt til at betale et helt nyt
badeværelse til os da vi flyttede i en større lejlighed.

Badeværelset var fra 60'erne og så fint ud. Imidlertid var det aldrig
blevet godkendt af Bygningsinspektoratet og sønnen af den tidligere
beboer havde så søgt om godkendelse. Men det tog tid, så bestyrelsen
valgte at sælge det til os som værende godkendt. Efterfølgende blev
det konstateret at afløbet ikke levede op til nutidige krav samt at
der manglede dampspærre.

Det var en svær kamp at få ret i den sag, og jeg fornemmer at
bestyrelsesformanden tog det meget personligt.

Siden er vi jævnligt blevet chikaneret med banaliteter der så nu er
eskaleret til ovenstående. Jeg ønsker blot at finde ud af hvilke
muligheder jeg har for at få det stoppet.

Fra : Jan Eliasen

Dato : 03-06-02 22:04

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 04-06-02 06:17

Jan Eliasen <jan@eliasen.dk> skrev....

> Det er klart, at hvis de har solgt Jer en andel som godkendt, så
> skal de også sørge for at den er godkendt - og i øvrigt ikke
> lægge Jer til last at den ikke var.

Det blev da også udfaldet af den sag.

> Det behøver vel strengt taget ikke være bestyrelsen der har
> fjernet barnevognen?

Det har trappevaskeren oplyst at det er.

> Var andre fra foreningen med i oprydningen?

Ikke så vidt jeg ved.

> Det behøver ikke være med vilje den er fjernet - altså for at
> genere Jer.

Bestemt ikke. Men hvis det er bestyrelsen, må de så?

> Jeg synes da du skal tage en snak med bestyrelsen

Vi har ikke mulighed for at tale med bestyrelsen i deres kontortid på
torsdag, så jeg har sendt dem et brev(både som A og R) med en
beskrivelse af barnevognen, og besked om at det er vores.

Så må vi se hvad der sker.

> (Har I elevator?)

Øhh, nej?

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 04-06-02 18:58

On Mon, 3 Jun 2002 23:03:41 +0200,
Jan Eliasen <jan@eliasen.dk> wrote:

> Jeg synes da du skal tage en snak med bestyrelsen - og selvfølgelig få
> Jeres barnevogn ud. Foreslå eventuelt at husordenen bliver opdateret,
> således at det specifikt står at det er tilladt at barnevogne må stå i
> opgangen? (Har I elevator?)

Er der overhovedet tilladt at have barnevogne i en opgang? Den er som
regel flugtvej i forbindelse med brand.

--
Anders Bo Rasmussen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 04-06-02 19:57

fuzz01@spamfilter.dk (Anders Bo Rasmussen) skrev....

> Er der overhovedet tilladt at have barnevogne i en opgang? Den
> er som regel flugtvej i forbindelse med brand.

De(vores og en overbos) står under trappen og er hverken til gene for
trappens benyttere eller ved døråbning. I andre opgange benyttes
rummet under trappen til løbehjul, børnecykler, trækvogne og andet
der er upraktisk at have i kælderen men ikke må tages med op i
lejligheden(for ikke at beskadige trappeopgangen).

Fra : Jan Eliasen

Dato : 04-06-02 10:51

Fra : Henning

Dato : 04-06-02 14:00

>Det er da ret væsentligt - hvis I ikke har, hvor i alverden skal I så gøre
>af barnevognen? Så manglede det da bare at man har lov til at stille den i
>opgangen?
Det er oplyst i starten, at barnevognen ikke har været brugt i 3/4 år!
Så lang tid tager det vel ikke at slæbe den i kælderen / på loftet?

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 04-06-02 19:08

Henning <newsmail@mailme.dk> skrev....

> Det er oplyst i starten, at barnevognen ikke har været brugt i
> 3/4 år! Så lang tid tager det vel ikke at slæbe den i kælderen /
> på loftet?

De 3/4 år er ikke afgørende. Den var også blevet fjernet hvis den kun
havde stået ubenyttet i 1 måned.

Barnevognen er på mystisk vis havnet på sin plads igen(i løbet af
idag). Den var mærket med et lille stykke rødt tape, som jeg kan
forstå har været bestyrelsens måde at afgøre om ting blot henstod og
muligvis var ejerløse, eller rent faktisk tilhørte nogen og blev
brugt. Mærkningstapen er monteret for ca. 1 måned siden, jvf. andre
beboere.

Det er tilsyneladende bestyrelsens holdning at ting ikke må henstå
ubenyttede på boligforeningens område i en måned.

Det er min holdning at hvis det er tilfældet, så må det tydeliggøres
i husordenen, eller man må indføre en mærkningsordning med
andelsnummer og navn. Så kan bestyrelsen rende rundt og krydstjekke
med beboerlisten. Ejendele der ikke er mærket eller ejendele hvor
navn og andelsnummer ikke matcher, kan så mærkes til senere
bortskaffelse.

Det er ihvertfald urimeligt at folk risikerer at deres ejendele
fjernes blot fordi de f.eks. er på ferie i tiden omkring 1. juni, og
har glemt at der er oprydning i uge 22.

Fra : Jan Eliasen

Dato : 04-06-02 19:00

Fra : Jan Eliasen

Dato : 05-06-02 09:27

Fra : Peter G C

Dato : 07-06-02 12:00

Kent Oldhøj <news@oldhoj.dk> skrev:

[klip]

> Må de virkelig det? Hvis ikke hvad kan vi så gøre?

Nej - men det ville være rart at kende opslagets ordlyd.

Du kan nok kræve erstatning for barnevognen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-06-02 08:19

On Fri, 7 Jun 2002 13:00:20 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Du kan nok kræve erstatning for barnevognen.

Hvis nu du havde læst tråden før de svarede, så ville du vide at Kent
har fået den tilbage,,,

--
news.milli.dk føre pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.