Tronarving
Fra : Claus Tondering

Dato : 03-06-02 13:40

Dette er egentlig en videreudvikling af et sprørgsmål jeg tidligere
har stillet.

Antag følgende sekvens af begivenheder:

* Dronning Margrethe dør
* Kronprins Frederik udnævnes til konge
* Frederik gifter sig
* Frederik dør uden at efterlade sig børn
* Joachim udnævnes til konge
* Frederiks enke meddeler at hun er gravid (med Frederik
naturligvis)

Hvad er så næste skridt? Fratager man Joachim hans kongetitel?

--
Claus Tøndering

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 03-06-02 19:46

"Claus Tondering" <ct@filanet.dk> wrote in message
> [...]
> naturligvis)
>
> Hvad er så næste skridt? Fratager man Joachim hans kongetitel?

Nej, vi benytter lejligheden til at fjerne kongehuset og ser at få valgt en
præsident...Så slipper vi også for de barnagtigheder der foregår med HKH
Prins Henrik og HKH Dronnig Margrethe den II. og HKH Kronprins Frederik

//Jesper

Fra : Henning

Dato : 03-06-02 20:55

On 03 Jun 2002 14:40:03 +0200, Claus Tondering <ct@filanet.dk> wrote:

> [...]
> naturligvis)
>
>Hvad er så næste skridt? Fratager man Joachim hans kongetitel?

Naahhh - mon ikke kun det er Se & Hør der kan finde på at lave sådanne
historier uden at undersøge nærmere? Frederiks enke meddeler ikke
"bare lige" hun er gravid - der ligger garanteret utallige tests til
grund, før man afskriver hende!

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Bozz

Dato : 03-06-02 21:00

FORNUFTIG SNAK !!! Længe leve liberalismen, demokratiet og republikken !!!

(Undskyld, jeg ved at det er off-topic, men det skulle bare ud...)

Claus Tondering <ct@filanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:5yg004tu1o.fsf@ct.local.filanet.dk...

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 03-06-02 22:35

Hej,

"Claus Tondering" <ct@filanet.dk> wrote in message news:5yg004tu1o.fsf@ct.local.filanet.dk...

> Hvad er så næste skridt? Fratager man Joachim hans kongetitel?

I tronfølgeloven hedder det:

§5 Kun børn født i lovligt ægteskab har arveret til tronen.

Man er vel ikke født i ægteskab, hvis ens far er død?

Hilsen
Per

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : padre

Dato : 04-06-02 10:42

> Man er vel ikke født i ægteskab, hvis ens far er død?

Jo da - bare undfangelsen kan være sket ved ægtemanden.

(En del af) børnelovens § 1, bemærk stk 1 og 3:

§ 1. Fødes et barn af en gift kvinde, anses ægtemanden som far til
barnet. Registrering af faderskabet sker i forbindelse med
registrering af barnets fødsel.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, hvis

1) ægtefællerne ved barnets fødsel er separerede,
2) moderen inden for de sidste 10 måneder før barnets fødsel har været
gift med en anden mand uden at være separeret eller
3) begge ægtefæller anmoder om, at der rejses faderskabssag.
Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse, hvis
ægtemanden er død inden for de sidste 10 måneder før barnets fødsel.

Padre

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 12-06-02 20:27

Claus Tondering skrev:

> [...]

> * Frederik dør uden at efterlade sig børn
> * Joachim udnævnes til konge
> * Frederiks enke meddeler at hun er gravid (med Frederik

Jeg har undersøgt sagen lidt, for det var vist min arvefølgeliste der satte
spørgsmålet i gang. Tilfældigt fandt jeg en gammel Karnov fra lige efter
den nye grundlovs ikrafttræden. Den bekræftede at fostre stadig (dvs. også
efter tronfølgereglerne 1953) måtte anses for at være arveberettigede. Der
var en henvisning til Poul Andersen: Dansk Statsforfatningsret.

Den har jeg så fået fat i. Den er fra 1954 og er altså fra året efter
grundloven.

> [...]
| maatte anerkendes [1] paa tilsvarende Maade som
| inden for den almindelige Arveret, jfr. D. L. 5-2-30,
| og det samme maa gælde efter Tronfølgelov 1953.
| Hvis man derfor ved en sønneløs Konge er vidende
| om, at Dronningen er frugtsommelig, maa der
| anordnes en Regeringsførelse i H. t. Analogien af
| Lov Nr. 25 af 11. Februar 1871 § 2 [2]. Kommer
| Fosteret ikke levende til Verden, bliver nærmeste
| Arving Konge. En allerede tiltraadt Konge maa træde
| tilbage, hvis Enkedronningen efter Tronskiftet føder
| et nærmere arveberettiget Barn, eller det blot

[1] C.G. Holck "Den danske Statsforfatningsret" 1869, S. 130 f., H. Matzen
"Den danske Statsforfatningsret" 1908, S. 14 ff., Knud Berlin "Den danske
Statsforfatningsret" 1937, S. 236f.
[2] K. Berlin "Den danske Statsforfatningsret" 1937, S. 252.

Kilden er gammel, og det er muligt at tiden har overhalet den. Men jeg har
ikke umiddelbart kunnet finde noget nyere litteratur som omfatter
tronfølgen.

> Hvad er så næste skridt? Fratager man Joachim hans kongetitel?

Ifølge det ovenstående må Joachim træde tilbage og overlade regeringen til
en Rigsforstander som vælges af Folketinget.

T.T.