Prisfejl i butikker
Fra : Lars P. Rasmussen

Dato : 03-06-02 13:45

I en butik finder man et produkt. Dette produkt er pakket ned i
en papkasse sammen med flere af de samme produkter, men uden
plastic omkring eller lign., hvorved kunden nemt kan åbne
papkassen og få fat i produktet.

Denne papkasse, hvor produktet befinder sig i, sælges nogle gange
med alt indholdet i og andre gange er det meningen, at kunden
selv bestemmer om denne vil have hele papkassen eller bare et
eller flere af de samme produkter i papkassen.

Når der på prisskiltet står produktets navn i ental og en pris
(fx Dosformateret 1.44 Diskette 10 kr), og man ikke har angivet,
at det er en pr. stk. (dvs. det er ikke prisen for hele
papkassen), så er det jo en prisfejl. Mit spørgsmål er derfor:

Kan man med juridisk belæg forlange at få hele papkassen for
stk-prisen?

Med venlig hilsen Lars P. Rasmussen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-06-02 14:02

"Lars P. Rasmussen" <nomail@nospam.com> writes:

> [...]
> papkassen), så er det jo en prisfejl. Mit spørgsmål er derfor:
>
> Kan man med juridisk belæg forlange at få hele papkassen for

Hvis du er i god tro, dvs. hvis det er sandsynligt at du ikke anede at
det var forkert. Men du har jo netop vist at du godt ved at der er
fejlmærket, derfor er du i ond tro og kan ikke forlange det.

Mvh Trine

http://usenet.dk

Fra : Lars P. Rasmussen

Dato : 03-06-02 14:55

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en
meddelelse news:ubsas1pot.fsf@trinekc.dk...

> [...]
er
> fejlmærket, derfor er du i ond tro og kan ikke forlange det.

Vil det sige, at det handler om at spille komedie, hvis man vil
udnytte prisfejl?

Selvfølgelig ville man ikke gå i retten med forhandleren, hvis
man godt vidste, at det var en prisfejl. Men hvis man i butikken
"tilfældigvis" har stillet sig i noget der kunne minde om
nordeuropas længste kø og ser meget fornærmet ud over, at der er
blevet angivet forkert pris og nævner lidt om ens juridiske
rettigheder, så burde man kunne forlange og få produktet til
stk-prisen.

Med venlig hilsen Lars

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-06-02 15:29

"Lars P. Rasmussen" <nomail@nospam.com> wrote in message
> Vil det sige, at det handler om at spille komedie, hvis man vil
> udnytte prisfejl?

Nej. Det vil sige, at hvis man spiller komedie, så er man i færd med at omgå
loven.

> [...]
> blevet angivet forkert pris og nævner lidt om ens juridiske
> rettigheder, så burde man kunne forlange og få produktet til

Jeg synes det OK at tillade, at man kan begå fejl.
Det er jo kun overfor folk, som kan se der er begået en fejl, at man kan
'trække tilbuddet tilbage'.

/Per

Fra : Herold

Dato : 03-06-02 16:56

> Vil det sige, at det handler om at spille komedie, hvis man vil
> udnytte prisfejl?

Det er mere et spørgsmål om det er sandsynligt at varen koster det den
koster. Du kan for eksempel ikke få en bil til en femmer, da det er tydeligt
at det er en fejl. Men hvis det er et tilbud, der rent faktisk kan lade sig
gøre (hvilket vel er en vurderingssag), så er du i god tro, og derfor burde
du også have krav på varen til den markerede, men forkerte pris, da det
betragtes som et tilbud.

Sådan har jeg ihvertfald forstået det...

Fra : VisseVasse

Dato : 03-06-02 17:12

> Vil det sige, at det handler om at spille komedie, hvis man vil
> udnytte prisfejl?

Nej. Man kan ikke bevidst holde sig i god tro. Man vil ligeledes blive
betragtet som værende i ond tro, såfremt man burde have indset, at der
forelå en fejltagelse, jf. AFTL § 32, stk. 1. Dette vil typisk være
tilfældet ved en større prisdifference.

> [...]
> blevet angivet forkert pris og nævner lidt om ens juridiske
> rettigheder, så burde man kunne forlange og få produktet til

Et er teori - andet praksis. Butikschefen ville måske give nedslag i prisen
pr. kulance.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 03-06-02 17:57

> [...]
> blevet angivet forkert pris og nævner lidt om ens juridiske
> rettigheder, så burde man kunne forlange og få produktet til

Hvis din nabos børn har klistret et skilt på dit vindue hvor der står "smid
dine brosten ind her" må jeg så gerne gøre det? Det er jo en opfordring, og
jeg kan ikke se at den ikke kommer fra dig/indehaveren/beboeren!?

Tænk dig nu lidt om og brug i fremtiden din "sunde fornuft", en butiks
indehaver der kommer til, at prismærke forkert og dermed, ifølge dig, skal
sælge det latterligt billigt mister jo de penge, og dermed hans egen løn....
Ville du bryde dig om det? Forretningsdrivende er jo altså også mennesker,
og ikke bare blodsugere der skal narres og straffes så snart man kan!

//Jesper

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-06-02 18:33

"Jesper Nielsen" <jesper.nielsen@ledigejobs.dk> wrote in

> [...]
> Forretningsdrivende er jo altså også mennesker, og ikke bare
> blodsugere der skal narres og straffes så snart man kan!

Hvis ikke prisen er åbenlyst forkert er det faktisk sådan det er, han
skal sælge til den pris der er mærket med!

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 03-06-02 19:28

"Henrik Stidsen" <spamtrap@spammer.dk> wrote in message
> [...]
> http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/
> "These opinions are my own, though for a small fee they

Ja det er allerede nævnt, læs hele tråden så slipper jeg for at
genfortælle

//Jesper

Fra : LaughingFrog

Dato : 04-07-02 23:10

Han kan jo osse altid bare nægte at handle med dig hvis det er sidste udvej,
men det er vel heller næppe i god tro, at kunne købe en hel kasse disketter
til 10 kr... ?

LaughingFrog
**********************************

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-07-02 00:49

"LaughingFrog" <badeand.dk@mail.dk> wrote in

> men det er vel heller næppe i god tro, at kunne købe en hel
> kasse disketter til 10 kr... ?

Hvis man intet aner om computertilbehør kan det da sagtens være
det...

Fra : Lars P. Rasmussen

Dato : 03-06-02 19:28

"Jesper Nielsen" <jesper.nielsen@ledigejobs.dk> skrev i en
meddelelse news:ldNK8.5798$N_2.10192000@news.orangenet.dk...

> [...]
ifølge dig, skal
> sælge det latterligt billigt mister jo de penge, og dermed hans

At en butik begår fejl kommer både kunder til gode og til last.

Hvor tit har man ikke opgivet reklamationssager, fordi det
simpelthen tager for lang tid eller opgivet butikken, fordi de
ofte nægter at tage telefonen, fx Fona, hvor en direkte linie til
butikken ikke findes.

Og hvor tit får man ikke for lidt tilbage eller får for meget
tilbage i byttepenge uden at man ved det. I dag fangede jeg fx en
ekspedient i at tage 40 kr for meget, men det er mere undtagelsen
end regelen af jeg checker dem efter i sømmene.

> Forretningsdrivende er jo altså også mennesker,
> og ikke bare blodsugere der skal narres og straffes så snart
man kan!

Forretningsdrivende er mennesker og begår masser af fejl, der
koster forbrugeren penge, og når man så en gang imellem lovligt
vil give lidt igen, så er det åbenbart et stort problem. Jeg har
jo ikke tænkt mig at rippe en forretningsdrivende for flere
tusinde, men blot sølle 100 kr, som denne i princippet skylder
mig for at nægte at tage en varen retur til 200 kr sidste år
inden for garantiperioden. Og det er ikke en stakkels lille
købmand, men et stort firma.

Det er slet ikke engang sikkert at jeg gider at gøre det (er
nemlig ret dårlig til det med at spille komedie), og det var mere
for at lære lidt jura at jeg oprettede mit indlæg.

Med venlig hilsen Lars

Fra : Gregers Petersen

Dato : 03-06-02 19:38

"Lars P. Rasmussen" <nomail@nospam.com> skrev i en meddelelse
> koster forbrugeren penge, og når man så en gang imellem lovligt
> vil give lidt igen, så er det åbenbart et stort problem.

Ja, for der blev vist nået frem til at det ikke var så lovligt alligevel

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 03-06-02 19:42

> der står "smid
> opfordring, og
> dig/indehaveren/beboeren!?

> butiks
> ifølge dig, skal
> egen løn....
>
> At en butik begår fejl kommer både kunder til gode og til last.

Det burde aldrig komme nogen til gode! En fejl er en fejl og kan som sådan
ikke antages at komme nogen til gode!!

> [...]
> simpelthen tager for lang tid eller opgivet butikken, fordi de
> ofte nægter at tage telefonen, fx Fona, hvor en direkte linie til

Aner det ikke, jeg har aldrig oplevet det! Er der nogen der snyder mig, så
opgiver jeg ikke blot på grund at ventetid i telefonen!

> [...]
> ekspedient i at tage 40 kr for meget, men det er mere undtagelsen
> end regelen af jeg checker dem efter i sømmene.

Men hånden på hjertet, var du gået tilbage med de 40,- hvis du havde fået
dem for meget? det er muligt du ville, men rigtig mange gør det ikke, men
fryder sig blot!

> [...]
> mig for at nægte at tage en varen retur til 200 kr sidste år
> inden for garantiperioden. Og det er ikke en stakkels lille

Jeg gider slet ikke høre på den slags ynk, nu er man stakkels, fordi man har
en købmandsforretning, men en synder og ok at snyde hvis man driver et
større foretagende?

> [...]
> for at lære lidt jura at jeg oprettede mit indlæg.

> Hmm Lars, det er stadigvæk ikke måden at gøre det på, det der med at gøre
gengæld fordi de *engang* snød dig...

//Jesper

Fra : Lars P. Rasmussen

Dato : 03-06-02 21:00

"Jesper Nielsen" <jesper.nielsen@ledigejobs.dk> skrev i en
meddelelse news:hMOK8.5801$Ob3.11040905@news.orangenet.dk...

> [...]
snyder mig, så
> opgiver jeg ikke blot på grund at ventetid i telefonen!

Det gør jeg normalt, hvis det er småbeløb på ca hundrede kroner,
som ender med at man bliver henvist til 117 steder, hvor man hver
gang skal forklare tingene forfra,

> [...]
havde fået
> dem for meget? det er muligt du ville, men rigtig mange gør det

Har sjovt nok aldrig prøvet det og det afhænger vel af
situationen.

> [...]
fordi man har
> en købmandsforretning, men en synder og ok at snyde hvis man

Det var Jesper Nielsen der drejede diskussionen over i noget
følelsesbetonet, og på dette plan, så er svaret: ja, der er en
forskel.

> gengæld fordi de *engang* snød dig...

Faktisk var det 4 gange jeg blev snydt af dem, idet de hver gang
gav mig en ny vare med samme fejl og nægtede at give mig pengene
retur.

Jeg fik hver gang et defekt produkt, idet forretningsgangen var,
at man ikke ville sende produktet tilbage til leverandøren, men i
stedet for pakkede man alle disse defekte produkter ind igen og
lagde dem tilbage på hylderne, når kunderne indleverede varen.

De var selvfølgelig så heldige, at der findes typer som mig, der
i stedet for at blive ved med at brokke mig, opgiver (især når
det "kun" drejer sig om 200 kr). Andre eksempler kunne være folk
fra andre landsdele, som simpelthen ikke orker at rejse 100-300
km for at få byttet produktet.

Med venlig hilsen Lars

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-06-02 17:59

Lars P. Rasmussen skrev:

>Vil det sige, at det handler om at spille komedie, hvis man vil
>udnytte prisfejl?

Ud over at den fremgangsmåde er ulovlig, overser du at der i
loven også mange steder står "... ved eller burde vide ..." eller
lignende.

--
Bertel

Fra : Jan Eliasen

Dato : 03-06-02 19:46

Fra : Lars P. Rasmussen

Dato : 03-06-02 21:16

"Jan Eliasen" <jan@eliasen.dk> skrev i en meddelelse

juridiske
> De der gåseøjne omkring ordet "tilfældigvis" siger mig, at du
stadig er i
> ond tro.

Hvis jeg gjorde det, ville det selvføligelig være med vilje.

> Så det kan da godt være at du redder dig varen til en lav pris,
> men hvis folkene i nordeuropas længste kø finder ud af at du
bevist bryder
> loven og udnytter at de skal stå og vente mens du gør det, så
kan det jo
> være at du også redder dig et spark i røven.

Butikker er fyldt med fejl og fejlbetjente kunder og at jeg
finder en af fejlene, skulle betyde at folk bliver voldelige,
lyder lidt langt ude. Undskyld mig lige, men det lyder mere som
om, at det er dig der støtter selvjustits mere end jeg gør.

> Og det er vist ikke meningen med denne nyhedsgruppe at vi
allesammen
> skal hjælpe hinanden med nye måder at omgå loven på.

TV-nyhederne fortalte forleden om hvorledes man ved at omgås de
fleksible forretningsgange i banken kan tjene 1-2 millioner om
året, plus at bankerne sagde, at de ikke ville/kunne gøre noget
ved det. Dvs. når man taler om loven kan man ofte ikke undgå at
fortælle om, hvorledes man kan bryde den.

Forskellen er så bare, at jeg umuligt kunne forestille mig at
skulle stå i en situation, hvor jeg skulle spille komedie for 100
kr og derfor vil jeg aldrig udføre dette stunt i praksis.

Med venlig hilsen Lars

Fra : Jan Eliasen

Dato : 03-06-02 22:08

Fra : Lars P. Rasmussen

Dato : 03-06-02 23:53

> Nejda. Du skulle ikke tage det med "spark i røven"
bogstaveligt. Min
> pointe var bare, at hvis jeg skulle stå i en kø fem minutter og
vente på
> at en kunde brokkede sig, og det viste sig at kunden var fuldt
ud bevidst
> om at han ikke havde ret... så ville jeg nok være utilfreds med
den kunde.

> Uha, nej. Misforstå mig ikke - jeg går ikke ind for
selvjustits.

> Det skulle såmænd ikke undre mig om det sker derude....

OK, og jeg tror - uden at kende meget til jura - at det er ved
blive lidt for OT, så lad os bare stoppe her.

Jeg vil gerne sige tak til alle dem, som svarede på mit indlæg og
jeg blev faktisk en del klogere.

Med venlig hilsen Lars

Fra : VisseVasse

Dato : 03-06-02 14:10

> Kan man med juridisk belæg forlange at få hele papkassen for
> stk-prisen?

Prisskiltning i en detailforretning anses for et tilbud, jf. "Fona-dommen".
Dermed er tilbudsprisen bindende for forretningen, når tilbudet er kommet
kunden til kundskab, jf. AFTL § 1. Tilbudsmodtager/Kunden skal imidlertid
være i god tro om den angivne pris, jf. AFTL § § 32.
Du viser jo implicit i dit indlæg, at du netop ikke er i god tro. Du er som
tilbudsmodtager klar over at der foreligger fejlskrift og kan derfor ikke
støtte ret på tilbudet. Under alle omstændigheder burde du ligeledes indse,
at der forelå en fejltagelse.

/Jacob Gunst