Reklamation på køb af hund
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-06-02 10:17

Hej NG,

Noget af min familie købte en newfoundlænder, som de desværre efter 4 mdr.
blev nødt til at aflive pga. alvorlige problemer med både HD
(Hofteledsdysplasi) og det tilsvarende i albuerne.

De fik af vide af opdrætteren at der ikke var nogen at komme efter, men jeg
mener at køb at en hund er et forbrugerkøb ligesom en stol. Hvis en stol
havde så store problemer med dens ben at man efter 4 mdr. ikke kunne bruge
den til det formål den var beregnet til, må der da være en væsentlig mangel,
og man er vel derfor berettiget til at ophæve købet / få pengene tilbage
eller hvad ?

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : FINN

Dato : 03-06-02 11:30

Christian B. Andresen <mailto:username@domain.country> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cfb3425$0$8996$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej NG,

De fleste seriøse opdrættere ville give garanti mod sådant noget men noget
kunne tyde på at den er købt ved en såkaldt hundehandler og den slags er
svære at få erstatning fra igen.

Mvh. Finn

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-06-02 11:35

"FINN" <fimus@post.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kunne tyde på at den er købt ved en såkaldt hundehandler og den slags er

Den er dog købt hos en DKK kennel, men jeg ved ikke rigtigt andet end jeg
skrev.

Kan man betragte køb af hund som forbrugerkøb, og dermed dækket af købeloven
?

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Karen

Dato : 03-06-02 11:58

On Mon, 3 Jun 2002 12:35:25 +0200, "Christian B. Andresen"
<mailto:username@domain.country> wrote:

>Kan man betragte køb af hund som forbrugerkøb, og dermed dækket af købeloven
>?

Der står her
http://www.kennelklubben.dk/kunder/dkk/dkkweb.nsf/navig/3DD540295D3F6F89C12569670034DE6C?OpenDocument
at købeloven altid gælder, men at man bør lave klar aftale med
kennelejer inden...læs og vurder det selv.

--
Karen
http://www.altforsejt.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 03-06-02 12:22

> [...]

> end jeg skrev.
>
> Kan man betragte køb af hund som forbrugerkøb, og dermed dækket af

Købet er under alle omstændigheder dækket af købeloven. Spørgsmålet er
dog om der er tale om et forbrugerkøb, hvor der generelt gives en bedre
beskyttelse af køber end i handelskøb.

Hvis opdrætteren har solgt hunden som led i sit erhverv til dig som
forbruger er der tale om et forbrugerkøb.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henning

Dato : 03-06-02 15:28

On Mon, 3 Jun 2002 11:17:06 +0200, "Christian B. Andresen"
> [...]

>blev nødt til at aflive pga. alvorlige problemer med både HD
>(Hofteledsdysplasi) og det tilsvarende i albuerne.

Groft sagt, for at drage sammenligning til stolen, skulle de have
krævet reparation eller omlevering af hunden. Det måtte så være op til
forhandleren at aflive den - ikke dem selv!

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : TGD

Dato : 03-06-02 18:29

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3cfb3425$0$8996$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> blev nødt til at aflive pga. alvorlige problemer med både HD
> (Hofteledsdysplasi) og det tilsvarende i albuerne.
<KLIP>

Søg hos www.fs.dk der er en del tekster desangående!

Fra : Claus Plougmann

Dato : 03-06-02 19:34

> [...]
> da være en væsentlig mangel, og man er vel derfor berettiget til at
> ophæve købet / få pengene tilbage eller hvad ?

Det lyder rigtigt nok, men når de nu har brændt stolen (aflivet hunden)
er det nok urealistisk at stille krav om omlevering eller udbedring af
skaden.

MVH CP

Fra : Jonathan Stein

Dato : 03-06-02 20:56

Claus Plougmann wrote:

> Det lyder rigtigt nok, men når de nu har brændt stolen (aflivet hunden)
> er det nok urealistisk at stille krav om omlevering eller udbedring af
> skaden.

Normalt er det ikke nødvendigt at afbrænde en stol af etiske årsager (så
skal den godt nok være grim...), men det kan være tilfældet med en hund
(selv om den ikke er grim). I så fald har man måske stadig en sag, som evt.
kan blive støttet af en udtalelse fra en dyrlæge, der har set hunden.
- Men har man haft mulighed for at reklamere over for sælgeren mens
hunden var i live, vil det nok svække ens sag betydeligt, at man ikke har
gjort det.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : enn

Dato : 05-06-02 09:42

Man kan slet ikke sammenligne en stol der afbrændes med en hund der aflives.

Jeg har været i samme ulykkelige situation med en Newfoundlænder - den blev
aflivet da 2 dyrlæger mente det var dyrplageri at lade den leve med svær
HD - opdrætteren har ingen indsigelsesmuligheder overfor at en Dyrlæge
anbefaler aflivning - de fleste opdrættere er jo ikke dyrlæger.

Der kom en sag ud af det og opdrætteren blev dømt til at betale hele hundens
pris tilbage til mig begrundelsen var:
-Hunden`s forældre havde HD (arveligt) og arvlsindekset var dårligt på
forældredyr`s kombinationen.- altså burde opdrætteren være bekendt med at
der var en betydelig risiko for at få dyr med svære lidelser ud af
kombinationen.
-Opdrætteren har ikke den faglige viden som en dyrlæge har (opdrætteren kan
ikke kræve at et dyr skal leve videre med stærke smerter - det er en
dyrlæges pligt at gribe ind overfor dyr der lider) så det at jeg fik den
aflivet og derfor ikke kunne levere den tilbage havde ingen betydning.

Jeg var dybt ulykkelig over situationen, det var første gang jeg oplevede
noget sådant og jeg har immervæk haft 5 newfoundlandshunde (der døde af
alderdom).

Desværre er der mange opdrættere der avler på hvad som helst (også DKK
medlemmer) - så du skal undersøge hundens stamtavle godt - er der HD hos
forældrene eller bedsteforældre - er avlsindekset bedre end gennemsnittit
eller dårligere? osv.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-06-02 06:57

"Claus Plougmann" <ewarp@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder rigtigt nok, men når de nu har brændt stolen (aflivet hunden)
> er det nok urealistisk at stille krav om omlevering eller udbedring af
> skaden.

Det er rigtigt, det var også bare for at blive lidt klogere.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Peter G C

Dato : 07-06-02 06:26

Claus Plougmann <ewarp@get2net.dk> skrev:

[klip]

> Det lyder rigtigt nok, men når de nu har brændt stolen (aflivet hunden)
> er det nok urealistisk at stille krav om omlevering eller udbedring af
> skaden.

Det er som udgangspunkt korrekt. Se dog købelovens § 56 til § 58 - særligt
den sidste bestemmelse.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 04-06-02 17:48

Christian B. Andresen wrote:

> Noget af min familie købte en newfoundlænder, som de desværre efter 4 mdr.
> blev nødt til at aflive pga. alvorlige problemer med både HD
> (Hofteledsdysplasi) og det tilsvarende i albuerne.

Uden at foruddiskontere nogen effekt, men der er efter
ophævelse af lov om husdyrvoldgift, faktisk etableret
en mere privat praktisende voldgiftsret, nok mest for
heste, men der er ingen begrænsning,

så mit råd, først forbrugerklagenævn,
dernæst søg www.lr.dk for husdyrvoldgift,
pjecen koster vist 10 kr.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 06-06-02 09:01

enn@nomail.com writes:
>Jeg var dybt ulykkelig over situationen, det var første gang jeg oplevede
>noget sådant og jeg har immervæk haft 5 newfoundlandshunde (der døde af
>alderdom).

Heldige asen. Jeg har haft 4 af slagsen, og ikke oplevet at have en rask
newf endnu. Og jeg havde tjekket status på forældredyr.

Hilsen
Poul Erik