Endnu et om domænenavne
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-06-02 10:12

Hej NG, jeg har reg. et domænenavn ala. www.234.dk.

Kan jeg blive tvunget til at aflevere det til en virksomhed hvis de sidenhen
enten registrerer et produktnavn der hedder 234 eller hvis firmaet reg.
deres firmanavn som 234 ?

Eller sagt med andre ord: Hvis der ikke var ophavsretsmæssige problemer da
jeg reg. domænet, har jeg så retten på min side med hensyn til at beholde
domænet, selv om andre reg. varenavne EFTER jeg har reg. domænet

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-06-02 11:07

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> wrote in message
> [...]
sidenhen
> enten registrerer et produktnavn der hedder 234 eller hvis firmaet reg.

Selvom navnet bliver registreret, giver det ikke firmaet ret til
domænenavnet.
Et godt eksempler på det er TeleDanmarks navneskifte til TDC, hvor de måtte
op med tegnebogen, for at købe navnet tdc.dk af Thy Datacenter.

Det giver kun problemer hvis du vil anvende domænenavnet til noget som
støder deres varemærkerettigheder, altså et site med konkurrerende
varer/ydelser feks..

> [...]
> jeg reg. domænet, har jeg så retten på min side med hensyn til at beholde
> domænet, selv om andre reg. varenavne EFTER jeg har reg. domænet

Ophavsretten er ikke indblandet i det her (navnet skal ihvertfald være meget
specielt, for at der kan blive tale om det). Se ovenfor.
I praksis vil du kunne blive frataget retten til navnet, hvis du anvender på
en måde der støder andres rettigheder (varemærke feks.).
Om dette er i strid med reglerne på området plejer at afføde en heftig
diskussion, så det vil jeg undlade at tage stilling til...

/Per

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-06-02 11:27

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
måtte
> op med tegnebogen, for at købe navnet tdc.dk af Thy Datacenter.

Mange tak.

> Det giver kun problemer hvis du vil anvende domænenavnet til noget som
> støder deres varemærkerettigheder, altså et site med konkurrerende
> varer/ydelser feks..

Domænet skal kun bruges privat, og ikke til noget som helst erhvervsmæssigt,
så der skulle vel ikke blive problemer.

> [...]

> Om dette er i strid med reglerne på området plejer at afføde en heftig
> diskussion, så det vil jeg undlade at tage stilling til...

Det kommer ikke til at støde andres rettigheder.

Mange tak for hjælpen.

--
mvh/regards

Christian