Envejskommunikation i trådløs
Fra : Martin Petersen

Dato : 03-06-02 07:34

Jeg har lige købt min første trådløse, en Siemens Gigaset Comfort 4015
plus ekstra håndsæt, der er en Siemens Gigaset Classic 4000.

Jeg har konstateret at der ved visse forbindelser opstår en slags
skiftende envejskommunikation under samtalen. Således at når jeg siger
noget, er det som om samtalepartnerens lyd bliver "blæst ud". Dvs. at
jeg ikke når jeg snakker, kan høre den andens lyd "samtidig". Den har
mest tendens til at gøre det med "håndfri" slået til, altså med medhør.
Men det må også have noget at gøre med samtalepartnerens telefon. I går
snakkede jeg således med en person på alm. TDC linje 50 km. fra Århus
hvor jeg bor, og her var fænomenet irriterende. Lidt efter ringede min
søster fra England, og der var ingen problemer overhovedet.

Jeg læst lidt på nettet om at dette er et generelt minus ved DECT
telefoner, og at der er "noget" der har med noget "ekko-kompression"
(eller deromkring) at gøre.

Men hvorfor er fænomenet der kun nogle gange og ikke andre? Og kan man
gøre noget i telefonens indstillinger for at formindske denne gene?

v.h
Martin

Fra : Hartmann

Dato : 11-06-02 07:06

Hej Martin

Ekko-kompressoren skal afhjælpe/forhindre problemer med rundhyl. Disse
kan opstå bla. på grund af rundløb i gaffelkoblinger.

Da der er forskel på disse vil du opleve at den træder i funktion på
forskellige tidspunkter.
Den vil også kunne træde i funktion ved kraftig bagrundsstøj, eller hvis
den du taler med puster meget i røret.

Mv

Jan

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Petersen

Dato : 11-06-02 10:19

Hartmann <Hartmann.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
> forskellige tidspunkter.
> Den vil også kunne træde i funktion ved kraftig bagrundsstøj, eller hvis

Tak, så blev jeg lidt klogere. Og i øvrigt er det ikke SÅ slemt og det
optræder klart mest når jeg bruger "håndfri" betjening, altså medhør.
Men hvad er en gaffelkobling? (Hvis du kan forklare det kort ... )

Fra : Hartmann

Dato : 11-06-02 11:25

Hej Martin

Nu skriver du at det optæder når du kører "håndfrit". Så er det noget
helt andet der gør sig gældende.
For at undgå rundhyl bruges der noget der poulært kaldes en talevender.
Det er fordi hvis microfon og højtaler var aktive samtidig ville du få
rundhyl. Så derfor bruges dette. Det er dog følsomt for støj så hvis der
kommer en krftig lyd den ene eller den anden vej vender denne således at
den der taler eller støjer mest bestemmer.

Gaffelkoblinger er noget der bruges hvor man går fra 4tråds tale til 2
tråds. Din normale tlf er 2 tråds, men forbindelser mellem centrler er
normalt 4 tråds. Dette skal ikke forstås sådant at der nødvendigvis er
4 kobber tråde mellem centralerne men det bliver lidt langt at forklare
det nærmere.

Mv

Jan

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Petersen

Dato : 11-06-02 14:27

> [...]

> kommer en krftig lyd den ene eller den anden vej vender denne således at
> den der taler eller støjer mest bestemmer.

Forståeligt nok. Men måske burde Siemens have nævnt dette i deres
manual, så man havde vidst det.

> [...]
> normalt 4 tråds. Dette skal ikke forstås sådant at der nødvendigvis er
> 4 kobber tråde mellem centralerne men det bliver lidt langt at forklare

Fint nok. Jeg tror jeg fornemmer hvad det drejer sig om nu.
Tak for svarerene.
v.h.
Martin

Fra : Hartmann

Dato : 11-06-02 15:02

Hej Martin

Ja det kunne de da godt, men det er nu et helt normalt fænomen på
håndfri app. Et andet sted du også har/vil kunne møde det er på
satelitforbindelser, det var før i tiden meget tydeligt på
forbindelserne til feks Grønland.
Håber du må blive glad for din telefon alligevel.

Mv
Jan

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Petersen

Dato : 11-06-02 16:17

Hartmann <Hartmann.news@kandu.dk> wrote:

> Håber du må blive glad for din telefon alligevel.

Det er jeg. Det er min første i kategorierne trådløs-mobil overhovedet,
så det er jo (grin blot!) en ny verden at træde ind i.
Faktisk er der en fed lyd i den Siemens i 98% af forbindelserne. Et godt
apparat.¨
v.h
martin