Hvad er en "ssh" tunnel?
Fra : Michael von Thun

Dato : 03-06-02 03:17

Hej...
Jeg har med stor interesse læst i nogle tidligere indlæg, at man kan surfe
på nettet via en ssh-tunnel. Det havde noget at gøre med at skjule for
arbejdsgiveren, hvad man brugte sin arb. pc'er til. Nu er jeg hverken
arbejdsgiver eller surfer fra min arb. pc'er, men bare ret nysgerrig.
Hvad er en shh-tunnel og hvordan finder/bruger man sådan en?

Fra : Kim Nielsen

Dato : 03-06-02 07:00

On Mon, 03 Jun 2002 04:17:01 +0200, Michael von Thun wrote:

> Hvad er en shh-tunnel og hvordan finder/bruger man sådan en?

Rn ssh er når man laver en krypteret "kanal" fra punkt a til b det gør at
andre ikke kan se hvad der bliver sendt eller modtaget

Måden du gør det på kan læses på http://www.openssh.org eller via man ssh
... kig efter -L og -R

/Kim

Fra : Michael von Thun

Dato : 03-06-02 07:39

Tak for dit svar Kim. Det står stadig lidt uklart for mig hvad man skal
bruge den "tunnel" til, med mindre man sender uhyre følsomme oplysninger. At
ulejlige sig med at opsætte en sådan tunnel for at kunne surfe fra en anden
server, forekommer mig at være noget overflødigt. Men det var bare lidt
strøtanker fra min side.
Nu ved jeg hvad det er, og det var det mit spørgsmål gik ud på. Tak.
Ha' en god dag.
Michael.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 03-06-02 10:22

"Michael von Thun" <m.vonthun@privat.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
anden
> server, forekommer mig at være noget overflødigt.

Det er det sikkert også. SSHd kører på port 22 og giver unix brugere
mulighed for at logge på et system (på deres shell). Denne forbindelse
er krypteret, i modsætning til telnet. Med ssh kan du også benytte dig
af sftp, som er en krypteret ftp forbindelse. Ssh giver dig muligheden
for at lave en forbindelse til en ssh server og så videre derfra til,
hvor du nu vil hen. Det vil sige at bruger du serveren til at lave en
krypteret POP3 forbindelse, er forbindelsen egentlig kun krypteret til
og med ssh serveren, men køres disse to tjenester på den samme computer
er der jo heller ikke behov for mere. Du kan få en ssh klient til
windows gratis, men jeg kender ingen gratis sshd'er til windows, så du
må anskaffe dig en unix shell et sted på nettet, hvis dette er noget du
vil lege med.

mvh
db

Fra : Kasper Dupont

Dato : 03-06-02 11:17

Daniel Blankensteiner wrote:

> men jeg kender ingen gratis sshd'er til windows

Kan man ikke køre open-ssh under cygwin?
Er cygwin ikke gratis?

For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Fra : Christian Laursen

Dato : 03-06-02 11:24

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> writes:

> Kan man ikke køre open-ssh under cygwin?

Jo.

> Er cygwin ikke gratis?

Jo.

Derudover er der også putty, som er en gratis og ganske habil
ssh-klient til windows.

Christian Laursen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 03-06-02 12:59

Christian Laursen wrote:
> Derudover er der også putty, som er en gratis og ganske habil
> ssh-klient til windows.

Men den kommer ikke i en daemon udgave..

Endvidere savner jeg at den kan kobles til et seriel interface *suk*
Hvornår kommer det mon.

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 03-06-02 21:50

Christian E. Lysel wrote:

> Men den kommer ikke i en daemon udgave..
>
> Endvidere savner jeg at den kan kobles til et seriel interface
> *suk* Hvornår kommer det mon.

Når nogen[1] skriver de nødvendige kodelinier.

[1] Hvilket vel kræver at nogen motiveres dertil, evt. per
mail...
--
MVH/Thomas A. Frederiksen
..dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.

Fra : Michael von Thun

Dato : 03-06-02 23:50

Tak alle sammen. Det har været lærerigt.
Michael.

Fra : Henning Petersen

Dato : 10-06-02 23:44

On 03 Jun 2002 12:23:40 +0200, Christian Laursen <xi@borderworlds.dk>
wrote:

> Derudover er der også putty, som er en gratis og ganske habil
> ssh-klient til windows.

Jeg er overordentlig tilfreds med putty. Bruger faktisk ikke anden på
windows.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 03-06-02 11:19

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> wrote in message

> Kan man ikke køre open-ssh under cygwin?
> Er cygwin ikke gratis?

Ved ikke og ved ikke.

mvh
db

Fra : Henning Petersen

Dato : 10-06-02 23:45

On Mon, 3 Jun 2002 08:38:57 +0200, "Michael von Thun"
> [...]

> strøtanker fra min side.
> Nu ved jeg hvad det er, og det var det mit spørgsmål gik ud på. Tak.

Jeg bruger det dagligt i flere forbindelser:

- pop3 til min udbyder i USA foregår via en ssh-tunnel, så mit
password ikke skal sendes i klar-tekst over nettet.

- for at checke en website, som jeg har liggende her i huset, laver
jeg en tunnel til en ekstern maskine, så derefter kosender requests
til min web-server. (Jeg har forskellige punkter i en del af menuerne
afhængig af intenr eller ekstern bruger)

første eksempel for at sikre mit password, anden eksempel for at
simulere en besøgende fra en ekstern IP (hvilket jeg jeg er set fra
webserveren) - selvom jeg faktisk kommer ud på nettet via den samme
maskine

Fra : Michael von Thun

Dato : 16-06-02 04:35

Hej Henning.
Jeg kan godt læse hvad du skriver, men jeg forstår ikke et muk af det
Mvh. Michael.

Fra : Henning Petersen

Dato : 17-06-02 23:07

On Sun, 16 Jun 2002 05:34:32 +0200, "Michael von Thun"
<m.vonthun@privat.tdcadsl.dk> wrote:

> Hej Henning.
> Jeg kan godt læse hvad du skriver, men jeg forstår ikke et muk af det
> Mvh. Michael.

- Når jeg henter post gør jeg det via en SSH tunnel til mit web-hotel,
for at adgangskoden ikke skal sendes som over internettet i
klar-tekst, som det normalt sker ved POP3-protokollen.

- Jeg sidder af og til og udvikler på min lokale web-server, hvor jeg
har forskellige oplysninger på siderne, afhængig af om jeg tilgår den
fra mit LAN eller ude fra byen. LAN siden er i sagens natur nem at
teste, men den offentlige version er straks værre. Det klarer jeg ved
at lave en ssh-tunnel til en server ude i byen, som så går tilbage til
min server, og dermed ser det for serveren ud som om jeg sidder ude i
byen, og den skulle dermed ikke gerne udlevere de "hemmelige"
oplysninger.

Det første eksempel er nok den normale grund til at bruge
ssh-tunneler, og også grunden til at jeg begyndte at bruge ssh (sammen
med ønsket at skifte fra telnet til ssh)
- jeg har så senere brugt det anden eksempel en hel del, da det kan
løse en del problemer i forbindels med test af programmer/systemer.

Fra : Michael von Thun

Dato : 18-06-02 04:13

Hej Henning.
Tak for den forklaring. Her kan jeg godt se hvorfor du bruger en tunnel. Så
blev jeg det klogere.
Mvh. Michael.