Dæktyper
Fra : Dan Eckberg

Dato : 02-06-02 23:47

Hej igen !
Jeg skal muligvis ha' nyt bagdæk på cyklen...
se evt. min forrige post for at se hvorfor...

Jeg er bare lidt forvirret over hvilken type jeg skal vælge for jeg kan ikke
umiddelbart se hvad forskellen på de nedenstående 2 typer er (udover
prisen).

Inde på Enghave-motors hjemmeside fandt jeg 2 typer af samme dæk:
(Metzeler Z4)
160/60 ZR 17 (69 W) TL kr. 1.645
160/60 ZR 18 (70 W) TL kr. 1.795

Der er 150 kroners forskel på prisen men hvad er forskellen på selve dækkene
?
Hvad betyder 69W og 70W i forbindelse med dæktype ?
Kan det betale sig at købe det dyrere dæk ?

Venlig hilsen
Dan
SV 650S (SK2)

Fra : Søren Jim

Dato : 02-06-02 22:44

"Dan Eckberg" <dte@mail.dk> wrote in message
> [...]
> se evt. min forrige post for at se hvorfor...
>

> jeg kan ikke umiddelbart se hvad forskellen på de nedenstående 2 typer er

Hejsa
kig igen !

> [...]
dækkene ?

Hvad betyder 69W og 70W i forbindelse med dæktype ?

Kan ikke lige huske det

Kan det betale sig at købe det dyrere dæk ?

hvis det er den størelse du skal bruge er det nok en meget go ide

Mvh Søren (CBR1000F)

Fra : Jørgen Winther

Dato : 03-06-02 00:15

"Søren Jim" <fsgbooking@hotmail.com> wrote in message
> Hvad betyder 69W og 70W i forbindelse med dæktype ?
>
> Kan ikke lige huske det

Det er belasbarhedsindexer - tallet angiver en vægtbelastning (indexværdi,
ikke kg) og bogstavet angiver den godkendte maksimalhastighed.

> Kan det betale sig at købe det dyrere dæk ?
>
> hvis det er den størelse du skal bruge er det nok en meget go ide

*LOL*
Ja, det er ikke altid, det kan betale sig at spare

--
Jørgen

Fra : Freddy Lang

Dato : 03-06-02 00:21

> [...]
> 160/60 ZR 17 (69 W) TL kr. 1.645
> 160/60 ZR 18 (70 W) TL kr. 1.795
>
> Der er 150 kroners forskel på prisen men hvad er forskellen på selve

Udover forskellen i prisen er der også den forskel at du rent faktisk får
mindre gummi for de ekstra penge.... den dyrere model er nemlig til en 18"
fælg, og kan således ikke sættes på din SV'er (i hvert fald ikke med et
brugbart resultat...).

> Hvad betyder 69W og 70W i forbindelse med dæktype ?

Se, jeg mente så bestemt at disse tal havde noget med dækkets dimensioner at
gøre, men jeg blev belært med at det faktisk er betegnende for, hvilken
belastning dækket kan klare vægtmæssigt. Men det er nu således, at langt de
fleste dæk, jeg har set i størrelsen 160/60 ZR 17 også har haft koden (69W).
Og hvis du kigger i manualen til din SV'er, eller på den lille mærkat der
sidder på din kædeskærm, vil du se at du skal køre med et 160/60 ZR 17.

> Kan det betale sig at købe det dyrere dæk ?

Nej, af naturlige årsager.

Kedeligt med et punkteret næsten-nyt dæk. Jeg står også og skal have skiftet
bagdæk på min egen SV'er, dog på grund af almindelig slitage. Og har ved
NG's hjælp fundet et godt sted i Tyskland, lige syd for Flensburg. Der
koster dækket kun 1032,- hvilket må siges at være en del mindre en de 1645,-
som er vejledende udsalgspris herhjemme. Hvis du er interesseret, kunne vi
måske slå os sammen om at hente dem. Jeg tager jo køreturen alligevel, og
brændstoffet koster det samme uanset om jeg skal have et eller to dæk med
bagi.

> Venlig hilsen
> Dan
> SV 650S (SK2)

Mvh
Freddy
SV 650 S K1
"Bikers don't die... they get killed"

Fra : Kenneth T

Dato : 03-06-02 19:03

> [...]
> brændstoffet koster det samme uanset om jeg skal have et eller to dæk med

Det er sansynligvis endnu billigere hos http://www.reifenversand.com , og
jeg plejer at give ca 60kr i forsendelse for et dæk/ 80kr for 3 dæk.
Leveringstid ca 1 uge. (hvis de har det på lager)

Jeg har købt 4 dæk dernede i foråret.
(men det er ikke alle dæktyper som de er lige billige med)

--
Venligst
Kenneth T

Fra : Dan Eckberg

Dato : 03-06-02 19:38

> [...]
> fælg, og kan således ikke sættes på din SV'er (i hvert fald ikke med et

Ahaaaaa !! ...tjah, man lærer jo noget nyt hver dag (forhåbentlig !!!)

> [...]
> brændstoffet koster det samme uanset om jeg skal have et eller to dæk med

Jeg takker MEGET for tilbuddet, men det er rent faktisk endt med at jeg har
fået en slange i dækket (hos Lydmuren), men den pris er da værd at huske på
til en anden gang !!

Fra : origo@earthling.net

Dato : 03-06-02 19:29

> Jeg takker MEGET for tilbuddet, men det er rent faktisk endt med at jeg
har
> fået en slange i dækket (hos Lydmuren), men den pris er da værd at huske

> til en anden gang !!

Utdrag fra Metzelers regler for reparasjon av slangeløse dekk:
"METZELER is only recommending the repair of small punctures restricted to
the tread area using a mushroom head type plug. The repair of a punctured
tubeless tyre by means of fitting a tube is not_permitted".

JS