lapning eller nyt dæk ?
Fra : Dan Eckberg

Dato : 02-06-02 23:42

Hej med jer!

Jeg har været så uheldig at køre henover et søm (!) som har sat sig rigtig
godt fast i mit bagdæk med efterfølgende punktering som resultat...

Dækket lækkede dog (heldigvis) luften så langsomt at jeg først opdagede det
jeg skulle ud at køre næste dag.

Det ærgelige er at jeg lige har fået cyklen (fra ny) for 3 uger siden og
dvs. at dækket ikke engang har kørt 2000km endnu.

Bør man nu få lappet dækket eller skal jeg hive de ca 2000 kr. op af lommen
det koster at få skiftet til et nyt dæk ?

Jeg vil nok være lidt nervøs ved at køre rundt med et lappet dæk (det gør et
eller andet psykisk at vide at der er "hul" i dækket synes jeg...) men kan
det lade sig gøre ?

Hvad er jeres erfaringer ?

Venlig hilsen
Dan
SV 650S

Fra : RasmusZX9R

Dato : 03-06-02 07:16

> Jeg har været så uheldig at køre henover et søm (!) som har sat sig
rigtig
> godt fast i mit bagdæk med efterfølgende punktering som resultat...

Surt!!
Kender desværre godt følelsen...)-;

> Det ærgelige er at jeg lige har fået cyklen (fra ny) for 3 uger siden

Det er da ikke ærgeligt..(-:
Tillykke.

> Bør man nu få lappet dækket eller skal jeg hive de ca 2000 kr. op af
lommen
> det koster at få skiftet til et nyt dæk ?

Nomal vis siger man at man skal skifte, men jeg kender flere der har
kørt adskillige tusind km med et lappet dæk.
Og så folk der har kørt meget "friskt"..((-:

> [...]
gør et
> eller andet psykisk at vide at der er "hul" i dækket synes jeg...) men

Hvis det var fordækket ville jeg nok skifte, men bagdækket ville jeg
nok lade sidde.
Et bagdæk der smider luften er ikke nær så slemt som et fordæk.
Jeg kender dog ikke nogen hvis lapninger ikke har holdt, og jeg kører på
min 12 sæson nu.
Mvh
Rasmus ZX9R-C

http://www.kandu.dk/

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 03-06-02 08:20

det kommer vel også lidt an på hvor sømmet sidder....

Lasse
som punkterede med et 200 km gammel macadam90 desværre på glasskår som skar
en ordenlig revne....det var de penge spildt

Fra : Allan Wisborg

Dato : 04-06-02 01:31

> Jeg kender dog ikke nogen hvis lapninger ikke har holdt, og jeg kører på
> min 12 sæson nu.

Det er fordi du ikke kender mig......
Flad 3 uger efter lapning.

Måske er vi også uheldige hjemme hos os.
Samle klipsen faldt også af min kones nye kæde efter kort tid

Allan
Nu med nittet kæde hos konen, og aldrig mere lappede dæk.

Fra : Jesper Hvalsøe

Dato : 03-06-02 17:19

"Allan Wisborg" <awXXX@teamuniuqe.dk> skrev i en meddelelse

> Det er fordi du ikke kender mig......
> Flad 3 uger efter lapning.
>
> Måske er vi også uheldige hjemme hos os.
> Samle klipsen faldt også af min kones nye kæde efter kort tid

Jeg opdagede også at min samleklips var faldet af, sidst jeg vaskede den.

jeg luntede stille og roligt ned til mekanikeren, og fik et nitteled banket
på.
Samleled,,,, aldrig mere eller tidligere.
Havde jeg lagt mærke til at der var clips på, havde jeg skiftet det.

--
Jesper Hvalsøe
GS 750

Fra : Carsten

Dato : 03-06-02 09:09

Hej Dan

Nu spørger du heldigvis om *erfaringer* og ikke anbefalinger

Jeg lavede samme "trick" som dig, blot havde jeg kun kørt
omkring 5-700 km på et spritnyt bagdæk. Jeg gik til noget
der hedder Rødovre MC center eller noget lign. og han
kunne klare jobbet så det holder. Han gav selvsagt ingen
garantier, men den type lap og lim han brugte var af
noget bedre standard end det der typisk bliver benyttet.
Anyways, jeg kørte omkring 18.000 km på dækket med
mange forskellige hastigheder og vejtyper (motorvej etc).
Jeg prøvede i starten at tage hensyn til at mit dæk ikke
var i 100% stand, men det glemte jeg lidt hen af vejen (!)
Dækket blev først skrottet da jeg igen punkterede,
der var på dette tidspunkt ikke mønster nok til at jeg
ville prøve igen med en lap

Carsten
CBR 600 F2 '94

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-06-02 16:09

Hej Dan.

Jeg fik også engang et stort søm i bagdækket. Efter lapning hos agusta motor
kørte jeg dækket kriminelt med touring og lidt frisk kørsel uden problemer.
Få evt. skiftet, og gem det punkterede dæk til du har nydt din spritnye
cykel et stykke tid, så du er lidt mindre følsom overfor småskavanker (såsom
en lapparaply i dækket).

vh
Torben

Fra : Dan Eckberg

Dato : 03-06-02 19:34

Jeg takker meget for al feedback'en !

Heh.... det endte med at jeg kørte hen til Lydmuren og de satte kort og godt
en slange i dækket (nu bli'r jeg sikkert sablet ned...?), jeg spurgte lidt
til om ikke dækket kunne rykke sig i forhold til slange osv. men der skulle
ikke være nogen problemer (siger de i hvert fald)... Heller ikke med "frisk"
kørsel, jeg skulle bare ikke køre med passager og fuld oppakning, det ville
de ikke anbefale...

Sømmet sad dog også ret langt ude i siden, og de var ikke meget for at sætte
lap udover ca på midten af dækket...

Men om ikke andet så er jeg da ude at køre igen, hvilket jo er ganske
lækkert i dette vejr !

Endnu engang tak for alle replys'ne =o)

MVH
Dan

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-06-02 00:43

Dan Eckberg wrote:

> Jeg takker meget for al feedback'en !
>
> Heh.... det endte med at jeg kørte hen til Lydmuren og de satte kort og
> godt en slange i dækket (nu bli'r jeg sikkert sablet ned...?)

Der er vel en grund til at dækfabrikanterne fraråder at man sætter en
slange i slangeløse dæk :-/
Dunlop:<http://www.dunloptire.com/cycle/faq/#repair>
....Never perform an exterior repair and never use an innertube as a
substitute for a proper repair. Your bike should not exceed 50 mph for the
first 24 hours after the repair and the repaired tire should never be used
over 80 mph. Dunlop speed ratings are voided by repairs.
Avon:<http://www.avontyres.com/info-safety.html>
Never use a tube in a tubeless tire as a substitute for a proper repair.
....og så videre

Jeg ved ikke med dig, men jeg vil ihvertfald blive ret så gal
på¨mekanikeren, når han end ikke tjekker hos fabrikanten, inden han fusker
med noget så sikkerhedsmæssigt vigtigt som dækkene (sådan en idiot).
Jeg synes egentlig det er ved at være ret så ofte at man hører om
mekanikere der sjusker og fusker Det er selvfølgelig ikke dem alle, men
man skal _ikke_ stole blindt på dem.

Forresten, du skrev jo selv at du var glad for at luften sev langsomt ud af
dækket, sådan er det ikke med slangedæk!

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 06-06-02 18:28

> [...]
> Jeg synes egentlig det er ved at være ret så ofte at man hører om
> mekanikere der sjusker og fusker Det er selvfølgelig ikke dem alle,

Nej, men skal man stole på nogen, så er Heinrich fra Lydmuren nok en af dem.
Han har en vis erfaring som overgår de fleste, og høster temmelig stor
respekt i motorcykelkredse.

Jeg ved ikke hvad han har gang i mht. slangen i dækket, men en
fusker/sjusker, det er han ikke!!

Kenneth
R1

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-06-02 22:22

Kenneth Sørensen wrote:

> Nej, men skal man stole på nogen, så er Heinrich fra Lydmuren nok en af
> dem. Han har en vis erfaring som overgår de fleste, og høster temmelig
> stor respekt i motorcykelkredse.

Ok!

> Jeg ved ikke hvad han har gang i mht. slangen i dækket, men en
> fusker/sjusker, det er han ikke!!

Ok! Men alligevel :-/

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-02 23:28

On Thu, 6 Jun 2002 18:28:07 +0100, "Kenneth Sørensen"
<kso@REMOVE_THISkrak.dk> wrote:

Hej.

>Jeg ved ikke hvad han har gang i mht. slangen i dækket, men en
>fusker/sjusker, det er han ikke!!

Når man står med et dæk med et sømhul i er der tre muligheder:

1) smid dækket ud og køb et nyt.
2) Lap dækket.
3) Smid en slange i.

Nummer et er indlysende, men det gør ond på de fleste at kassere et
1000 Km gammelt dæk.

Nummer to kræver at man har adgang til specielle lapper der kan
"skydes" i dækket.
(Vi taler her ikke om de nødreperationssæt der findes på markedet,
bestående af en rund fil, en fedtet "orm" og et værktøj til at sætte
den i med).
De fleste vulkanisører har det rigtige grej, og min erfaring fra bilen
er at det holder dækkets levetid ud.
Men til en MC ville jeg kun anvende det hvis det ikke sidder lige midt
i banen der hvor dækket slides mest.

Nummer tre er sikker for så vidt angår dækkets levetid og risiko for
evt. ny punktering.
Hvis man nu tænker sig at dækket punkterer igen vil luften også sive
langsomt ud af dækket.
Dækket er jo stadig "slangeløst", og dermed være tæt til fælgen.
Der hvor luften vil sive ud er hullet hvor punkteringen er sket, samt
når næsten al luften er ude, da også langs ventilen.
På den baggrund kan jeg ikke se problemet med at smide en slange i
når det drejer sig om almindelig kørsel.
Hvis vi taler race hvor dækket bliver gloende, er det en anden sag

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Thomas Makro

Dato : 06-06-02 20:34

On Thu, 06 Jun 2002 01:43:07 +0200, Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk>
wrote:

>Der er vel en grund til at dækfabrikanterne fraråder at man sætter en
>slange i slangeløse dæk :-/
Ja, de tjener mest hvis kunderne smider dækket ud efter punktering, og
køber nyt, istedet for at lappe. De har jo ikke forklaret hvad
problemet er ved at køre med slange i slangeløse dæk... I værste fald
kører motorcyklen måske en aaanelse ringere med slange i - sikkert så
lidt at kun de vildeste racerkørere kan mærke forskel?

Jeg har aldrig punkteret på MC, kun i madkasse. Hvis det sker en dag,
skal jeg gladeligt sætte en slange i, og derefter ødsle ud med mine
erfaringer

--
M.v.h. Thomas Makro
Honda VFR 750 F

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-06-02 22:30

Thomas Makro wrote:

> Ja, de tjener mest hvis kunderne smider dækket ud efter punktering, og
> køber nyt, istedet for at lappe.

Hvis du nu lige læste _hele_ mine citater ville du se følgende:
"never use an innertube as a substitute (!!! red.) for a proper repair."
De skriver at man skal have den lappet på den _rigtige_ måde, så det er
_ikke_ noget de siger for at sælge flere dæk!

> [...]
> kører motorcyklen måske en aaanelse ringere med slange i - sikkert så
> lidt at kun de vildeste racerkørere kan mærke forskel?

Ja, og måske sprænger det i luften, hvis man kører en roe over. Man kan sgu
gætte på så meget, men når nu de anbefaler den ene metode og fraråder den
anden, så er det imo dumt at tage chancen. Men det er jo også bare min
mening.

> Jeg har aldrig punkteret på MC, kun i madkasse. Hvis det sker en dag,
> skal jeg gladeligt sætte en slange i, og derefter ødsle ud med mine
> erfaringer

Fra hospitalet! Nej, seriøst, når du læser ovenstående argumenter, så
kan du jo selv se at det ikke er noget de siger, for at sælge flere dæk...
og det er da vist ikke fordi rigtige lapninger er nævneværdigt dyrere end
slanger svjh.

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 06-06-02 22:41

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, og måske sprænger det i luften, hvis man kører en roe over.

Puha så er jeg alligevel ikke i risikogruppen
kun hvis jeg kigger ned til den "lokale" pusher (leo)
der er ikke så mange løsslupne roer der hvor jeg bor

--
Jacob - der residere i den roefrie del af Århus

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-06-02 22:47

Jacob Stegelmann wrote:

> Puha så er jeg alligevel ikke i risikogruppen
> kun hvis jeg kigger ned til den "lokale" pusher (leo)

Det er der jeg bor Det er dog lykkedes mig at køre udenom samtlige roer
indtil videre. De eneste kollisioner jeg har oplevet har været med
lavtgående fugle

> der er ikke så mange løsslupne roer der hvor jeg bor
>

> Jacob - der residere i den roefrie del af Århus

Så er der vel så meget andet skidt...

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 07-06-02 18:09

> Så er der vel så meget andet skidt...

jepper, jeg var jo blandt andet ude for at et kloakdæksel sneg sig ind på
mig, og hoppede ud foran mit fordæk i et sving for lidt over en måned siden

--
Jacob

Fra : Thomas Makro

Dato : 07-06-02 15:00

On Thu, 06 Jun 2002 23:30:29 +0200, Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk>
wrote:

> [...]
>gætte på så meget, men når nu de anbefaler den ene metode og fraråder den
>anden, så er det imo dumt at tage chancen. Men det er jo også bare min
Tja, det er jo et frit land, så du har lov at have din mening. Jeg
synes du lægger lige lovlig meget i de ord. Men sådan er vi så
forskellige.

Når man ikke kan argumentere seriøst for noget, kan man altid
anbefale. Og det er tydeligvis hvad fabrikantens marketingsafdeling
her har valgt.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-06-02 19:33

Thomas Makro <makro@cyberjunkieFJERN.dk> wrote:

> Tja, det er jo et frit land, så du har lov at have din mening.

Det er jo altid rart

> Jeg synes du lægger lige lovlig meget i de ord. Men sådan er vi så
> forskellige.

Mnjaarh, du har måske ret. Der hvor jeg vil hen med mine argumenter
(eller mangel på samme :) er at man jo lige så godt kan følge
fabrikantens anvisninger, når nu de ikke giver nogen merpris. Grunden
til at jeg farede i blækhuset til at starte med forhandleren der mente
at det ikke betød noget. Nu har jeg jo så erfaret at det er en ret
respekteret og fornuftig mekker det drejer sig om her, men det kunne
jo lige så godt have været en eller anden fusker ud fra hvad jeg
vidste :-/

Tilbage til sagens kerne! Ok, jeg giver mig, jeg kan jo se at
mange har kørt rigtig mange km med slange i -løse dæk uden problemer

> Når man ikke kan argumentere seriøst for noget, kan man altid
> anbefale. Og det er tydeligvis hvad fabrikantens marketingsafdeling
> her har valgt.

Ja, du har måske ret.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 06-06-02 22:35

Thomas Makro wrote:

> Jeg har aldrig punkteret på MC, kun i madkasse. Hvis det sker en dag,
> skal jeg gladeligt sætte en slange i, og derefter ødsle ud med mine
> erfaringer

Lad mig komme dig lidt i forkøbet. Jeg har gennem de seneste 25 år smidt
masser af slanger i slangeløse dæk. Og har aldrig fået en eneste klage.

Ib Jakobsen

Fra : Janus

Dato : 03-06-02 15:19

Et lappet dæk vil normalt holde dækkets levetid. Problemet er at lappestifet
kan være lavet af blødere "gummi" end dit dæk og derfor vil du kunne mærke
det efter flere tusinde kilometer, det omvendte gælder naturligvis osse. Jeg
vil ikke være bange for at lappet ikke skulle holde dækkets leve tid, for
det vil det, hvis det ellers er monteret korrekt.
Om det er fordæk eller bagdæk, er sådanset ligegyldigt, dog kan du komme
ud for det tidligere nævnte problem, og der vil det klart være i fordækket
du ville kunne mærke lapningen mest.
Har selv kørt med lapninger i flere af mine dæk, nærrig - nej,
studerende - ja. De har altid holdt dækkets levetid.

mvh Janus
FZR 600 nu også uden lapper