Elmetræ
Fra : hshlab

Dato : 02-06-02 21:07

Hej NG.

Jeg har et gammelt elmetræ, der i år har givet sindsygt mange manna-frø. Jeg
har boet her i 7 år, men har aldrig set mage til en overproduktion af disse
frø der for mange er en plage. Mine naboer har tit "stukket" til om jeg ikke
vil have træet fældet, men det har jeg altid sagt NEJ til da jeg ikke vil af
med sådan et stort smuk og gammel træ, bare pga. et par naboer, som synes at
det sviner for meget i de par uger som træet drysser med manna. Men så i år,
skal jeg love for at der kommer manna!! Nu har mine naboer for alvor
noget at beklage sig over, men jeg har ikke hørt noget endnu!*G* Jeg fælder
det nu ikke, men kan I sige mig, hvorfor der lige netop i år er ca. 20 gange
så mange manna'er på træet end hidtil. Hele min bopæl er overdækket med frø,
og de hænger stadigt tykt i klaser på træet, så vi kan vente endnu mere
"nedbør"
Træet viser ikke tegn på sygdomme, som fx elmesyge eller noget. Barken
virker også helt fin og frisk.

Mvh. Thomas

Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 03-06-02 19:37

> Jeg har et gammelt elmetræ, der i år har givet sindsygt mange manna-frø
> Træet viser ikke tegn på sygdomme, som fx elmesyge eller noget. Barken
> virker også helt fin og frisk.

Hejsa
Vi har en del elmetræer.Men også her er der et der giver 3 gange så
mange frø ,har tænkt på hvorfor mon. elmesyge kan det måske være
fordi vi har fældet 8 stk. på grund af det. Ville være sjovt hvis der
var nogen der kunne sige hvorfor

Mvh jens
Nordjylland

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-06-02 21:10

On Mon, 3 Jun 2002 20:36:35 +0200, "Majbritt Sørensen"
<majsoe@12move.dk> wrote:

> [...]
>mange frø ,har tænkt på hvorfor mon. elmesyge kan det måske være
>fordi vi har fældet 8 stk. på grund af det. Ville være sjovt hvis der

Efter den smule jeg lige har kigget efter det, så lader det til at være
år for elm. Nogle år sætter de flere frø end andre år. Lidt ligesom der
findes lemming-år, hvor der pludselig er millionvis af lemminger.

http://www.gartneriet.dk