FireWire spørgsmål
Fra : Jonas Voss

Dato : 02-06-02 19:46

Nu har jeg måske fået en fungerende Formac FireWire-brænder. Måske,
fordi den har været til reparation efter at have ristet FW-bussen min G4
to gange, og nu er tilbagevendt uden et følgebrev der forklarer hvad der
er blevet lavet. Med i kassen fulgte et 6-pins FW-kabel og en
strømforsyning (der ikke oprindeligt fulgte med).
Jeg "brænder" efter at sætte drevet til, men er stadig tøvende, da jeg
ikke har den største tillid til objektet, især ikke når der ikke er
nogen dokumentation for hvad der er repareret på den. Jeg er af det
indtryk, at det godt kan lade sig gøre at sætte den til med den
strømforsyning der følger med, og dermed undgå at den skal have strøm
fra FW-bussen på G4'eren (hvilket jeg tror var problemet tidligere), men
så skal jeg vel have et 4-pins kabel.

Mit spørgsmål er så, kan jeg godt sætte den til med et 4-pins kabel
selvom stikket i kabinettet på drevet er et 6-pins hunstik, uden at
risikere, at jeg rister bussen igen?

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Jonas Voss

Dato : 02-06-02 20:07

In article <1fd63kz.1cuqs4916q56reN%spamthis@verture.net>, Jonas Voss
<spamthis@verture.net> wrote:

[snip]

> Mit spørgsmål er så, kan jeg godt sætte den til med et 4-pins kabel
> selvom stikket i kabinettet på drevet er et 6-pins hunstik, uden at
> risikere, at jeg rister bussen igen?

BTW, jammerlige fotos af stikkene på drevet og det kabel der fulgte med
kan ses på <http://62.198.70.62/fw/> - jeg er nemlig ikke helt sikker
på at det er et 6-pins stik der sidder i ryggen på drevet, så hvis
nogle gad at tjekke det og verificere det ville det være dejligt.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-06-02 21:34

On Sun, 02 Jun 2002 21:07:00 +0200,
> [...]
> på at det er et 6-pins stik der sidder i ryggen på drevet, så hvis
> nogle gad at tjekke det og verificere det ville det være dejligt.

Jeg har en mistanke om, at din bus måske ristes fordi du ikke har jord
på. Er det en korrekt antagelse ?

Dine billeder viser alle 6-pin FW stik. Forskellen fra disse og
4-pin rent elektronisk er, at 6-pin har strøm med i de 2 ekstra ben.
Specielt hvis der også er strømforsyning med til dit ekstra drev, så
vil der såfremt du vender de to strømledninger omvendt opstå en
spænding på langt over 100 volt mellem de to maskiner. Rigeligt til
at brænde noget af.

Hvis du kigger ind i stikket på ledningen, så kan du se at der er
6 ben inde i dette. 3 på hver side. Og så er der metallet udenom
som skærm.

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 02-06-02 22:27

In article <slrnafl0a3.ve0.nospam@home.terminal.dk>, Povl H. Pedersen
<nospam@home.terminal.dk> wrote:

> Jeg har en mistanke om, at din bus måske ristes fordi du ikke har jord
> på. Er det en korrekt antagelse ?

Ja, det er da en mulighed. Det blev aldrig opklaret, og jeg kan ærlig
talt ikke huske om det kabel der fulgte med oprindeligt var et 4- eller
6-pins kabel. Computeren er dog forbundet med et trebensstik i en
stikdåse med jordforbindelse, og da jeg tilsluttede brænderen via FW
burde den vel være jordet sammen med computeren eller?

> [...]
> vil der såfremt du vender de to strømledninger omvendt opstå en
> spænding på langt over 100 volt mellem de to maskiner. Rigeligt til

Det forstår jeg ikke helt. Hvad mener du med at 'vende de to
strømledninger'? Der har ikke før fulgt en strømforsyning med drevet,
men at de så har givet mig et 6-pins kabel _og_ en strømforsyning med
er vel lidt tåbeligt, da drevet i så fald får en dælens masse strøm.
Jeg er meget interesseret i, om jeg istedet for at tilslutte drevet med
6-pins kablet og strømforsyningen (med chance for at drevet OD'er på
strøm) kan bruge et 4-pins kabel sammen med strømforsyningen i stedet.
Giver det mening?

> Hvis du kigger ind i stikket på ledningen, så kan du se at der er
> 6 ben inde i dette. 3 på hver side. Og så er der metallet udenom
> som skærm.

Ok, tak. Det anede mig at det var det der mentes med 6-pin kabel, men
klog af skade tænkte jeg at jeg lige ville forhøre mig her først.

Tak for dit svar.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-06-02 23:18

spamthis@verture.net (Jonas Voss) wrote:

> [...]
> er blevet lavet. Med i kassen fulgte et 6-pins FW-kabel og en
> strømforsyning (der ikke oprindeligt fulgte med).

Hvilken spænding levere den strømforsyning? Står det på den? Jeg har
nemlig samme brænder og skal have tilsluttet den til en PC'er, som ikke
kan levere strøm over FW bussen. Jeg ved bare ikke hvilken
strømforsyning jeg skal købe.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jonas Voss

Dato : 02-06-02 23:29

In article <rfn-5C0477.00175403062002@dtext.news.tele.dk>, René Frej
Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> [...]
> nemlig samme brænder og skal have tilsluttet den til en PC'er, som ikke
> kan levere strøm over FW bussen. Jeg ved bare ikke hvilken

Taget fra mærkaten på bagsiden:
AC Input: 100-240Vac, 0.9A Max. 47-63 Hz
DC Output: 18Vdc, 2.0A

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-06-02 23:34

In article <030620020028339866%spamthis@verture.net>,
Jonas Voss <spamthis@verture.net> wrote:

> Taget fra mærkaten på bagsiden:
> AC Input: 100-240Vac, 0.9A Max. 47-63 Hz
> DC Output: 18Vdc, 2.0A

Tak.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : [5220] Maciek

Dato : 04-06-02 04:00

"Jonas Voss" <spamthis@verture.net> wrote in message

> Taget fra mærkaten på bagsiden:
> AC Input: 100-240Vac, 0.9A Max. 47-63 Hz
> DC Output: 18Vdc, 2.0A

WOW! en ordentlig Mother f****** strømforsyning. 18V ved 2A, så meget kan en
FW bus da ikke levere... kan den vel?
Det er lige før at du kan lade dit bil-batteri op med den... (he he)

/maciek