Skal stauder klippes?
Fra : Puk

Dato : 02-06-02 17:56

Hej alle sammen

Jeg plantede sidste år et staudebed. Alle planterne lader til at
trives over forventning. De gror og gror, sætter knopper og
springer ud, og jeg går og jubler hver eneste dag.

Men skal sådan nogle stauder klippes ned på et eller andet
tidspunkt? Min mor sagde, at hun havde set i Hokus Krokus (et
afsnit jeg desværre ikke fik set) at de anbefalede, at man
klippede visse stauder ned, når de var blomstret af, fordi de så
måske ville blomstre endnu en gang senere på året. Endvidere
skulle det hjælpe planten til at bevare en tæt vækst. Har det
sin rigtighed? Og er der eventuelt steder på nettet, hvor jeg
kan læse om hvilke stauder der skal klippes og hvornår? Gerne
med billeder, for jeg har ikke navne på alle de stauder jeg har
(nogle af mine små sedler er gået bort vinteren over).

Mange hilsner
Puk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-06-02 20:31

On Sun, 2 Jun 2002 18:55:38 +0200, "Puk"
<powder"fjernmig"@worldonline"fjernmig".dk> wrote:

>Jeg plantede sidste år et staudebed. Alle planterne lader til at
>trives over forventning. De gror og gror, sætter knopper og
>springer ud, og jeg går og jubler hver eneste dag.

Ja, det går voldsomt stært nu. Har ikke rigtig været hjemme i bare to
dage, alle roserne er nu næsten ved at åbne sig

> [...]
>kan læse om hvilke stauder der skal klippes og hvornår? Gerne
>med billeder, for jeg har ikke navne på alle de stauder jeg har

Nogle stauder kan godt blomstre igen hvis man fjerne de visne blomster.
Det er feks lupiner og riddersporer. Andre kan man klippe hele toppen af
efter blomstring, det virker f.eks på en del storkenæb. Andre igen er
det en god ide at fjerne visne blomster fra så de ikke sår sig selv over
hele haven.

Hvis det er for at få dem i blomst igen, så er det især dem som
blomstrer i maj/juni som det kan ske for.

>(nogle af mine små sedler er gået bort vinteren over).

Kender det kun alt for godt

http://www.gartneriet.dk

Fra : Puk

Dato : 04-06-02 16:14

> Ja, det går voldsomt stært nu. Har ikke rigtig været hjemme i
bare to
> dage, alle roserne er nu næsten ved at åbne sig

Ja jeg har så kun en rose. Det er en klatrerose og jeg har først
købt den her til foråret, så den kommer nok ikke med så meget i
år, men den skyder da, så den kan åbenbart godt lide at stå hvor
den står *S*.

> [...]
igen er
> det en god ide at fjerne visne blomster fra så de ikke sår sig

Tak for det, jeg må se at få fat i en bog må jeg *S*.

> Hvis det er for at få dem i blomst igen, så er det især dem som
> blomstrer i maj/juni som det kan ske for.

OK det skal jeg huske.

> Kender det kun alt for godt

Ja og for at det ikke skal være løgn er det jo altså latinske
navne på de andre sedler og jeg ved sgutte, hvad de hedder på
dansk alle sammen. Bonderoserne kan jeg lige være med på (de er
jo også ret karakteristiske). Så er der en Jakobsstige som ikke
er sprunget ud endnu. Der er også et par Iris.

Men så er der nogen som mest af alt ville ligne jordbærplanter,
hvis ikke lige det var fordi de nu er blevet mere end 40 cm høje
(bladene ligner jordbærplanter) og på sedlen står der Potentilla
'Offenthal'. De er nu ikke sprunget helt ud endnu men de bliver
blodrøde så meget kan jeg da se.

Der er også nogle Echinacea purpurea 'Magnus' som vist nok også
hedder Purpursolhat men de kommer først i juli-august.

Dem jeg har helt har mistet sedlen til ligner i bladene meget
Erantis men blomsterne som så småt er begyndt at springe ud (et
par stykker indtil videre) er lillae og små. Endvidere er de
lidt skægge under bladene, for det ser grangiveligt ud som om
rødderne kommer op af jorden og de grønne skud sidder så på disse
brune stængler der ligner rødder. Men her er jeg altså helt
lost.

Ellers er der lidt pudeasters (tror jeg nok de hedder) og så er
der storkenæb som du nævner. Nå ja og dagliljer og vist nok ikke
mere, men det er også nok til mit lille bitte bed *G*.

Mange hilsner
Puk

Fra : berbeck

Dato : 02-06-02 21:37

"Puk" <powder"fjernmig"@worldonline"fjernmig".dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle sammen
>
> Jeg plantede sidste år et staudebed. Alle planterne lader til at
> trives over forventning. De gror og gror, sætter knopper og
> springer ud, og jeg går og jubler hver eneste dag.

Helt enig - de fleste stauder er vidunderlige. Ang. klipning skal du også
tænke på(ud over Mads' udmærkede svar), at mange har smukke frøstande, som
er flotte med rim og let sne - den tid kommer jo også igen. Og så vente med
at klippe det visne væk til langt hen på foråret - det er staudens "frakke",
som beskytter mod forårsfrost og stærk sol.
Ang. billeder er jeg så gammeldags, at jeg elsker bøger. Biblioteket bugner.
Der findes f.eks. en lækker sag, der hedder "havens staudeleksikon"
Medjubelhilsener. Else.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-06-02 08:23

On Sun, 2 Jun 2002 22:36:51 +0200, "berbeck" <berbeck@mail.tele.dk>
wrote:

>Der findes f.eks. en lækker sag, der hedder "havens staudeleksikon"

Det er simpelthen 'biblen'. Sammen med 'Havens Planteleksikon'. Med de
to bøger er man rigtig godt hjulpet.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Puk

Dato : 04-06-02 16:15

"berbeck" <berbeck@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

Hejsa

> [...]
> at klippe det visne væk til langt hen på foråret - det er
staudens "frakke",
> som beskytter mod forårsfrost og stærk sol.

Mange tak

> Ang. billeder er jeg så gammeldags, at jeg elsker bøger.
Biblioteket bugner.
> Der findes f.eks. en lækker sag, der hedder "havens
staudeleksikon"

Tak det har jeg skrevet ned og den kommer på listen over "Ting
jeg bare MÅ eje" *G*.

Mange hilsner
Puk